Umami muualla Facebook

Julkaistu 14. 11. 2013 Teksti Artikkelit Ei kommentteja Ajankohtaista

5 vinkkiä nettishoppailuun

Erityisesti  jouluruuhkien alkaessa on mukavaa hoitaa ostokset verkossa kellonajasta, loskasäästä ja kassajonoista huolimatta. Toisaalta nettishoppailuun liittyy hankaluuksiakin. Kauppoja on tuhansia ja ideoita olisi ensin kiva vertailla, mutta mistä aloittaa? Monia vaatteiden ostajia häiritsee, että tuote täytyy osata valita valokuvien perusteella eikä sitä voi ”hypistellä”. Kokosimme 5 vinkkiä, joiden avulla selviät nettishoppailusta turvallisesti ja helposti.

1. Vertailusivustoilta löydät kerralla useita kauppoja

Käytä tuotteiden vertailusivustoja, joilta löydät useiden verkkokauppojen valikoimat kerralla. Olit sitten hinnan, merkin tai värin perässä, löydät kansainvälisesti Suomeen toimitettavan suosikkituotteesi joutumatta penkomaan useita sivustoja. Hintavertailuista kuten Hintaseuranta.fi ja Vertaa.fi parhaan hinnan löytää kätevästi, ja sivustot soveltuvat erityisesti elektroniikkaa ja lentoja etsiville. Sivustolla ShopAlike.fi voi vertailla muodin, sisustuksen ja vapaa-ajan tuotteita ja suodattaa hakuaan mm. värin, kuosin, materiaalin ja koon perusteella.

2. Älä unohda toimituskuluja

Monet isot verkkokaupat pystyvät tarjoamaan ilmaisen toimituksen kaikille tai tietyn hinnan ylittäville tilauksille. Maksullistakaan toimitusta ei kannata pelästyä, jos tuote on muuten edullinen tai sitä ei saa muualta. Jos käytät vertailuja ja teet valintaasi hinnan perusteella, muista kiinnittää huomiota myös toimituskuluihin. Joillain vertailusivustoilla voit rajata hakuusi vain tuotteita, joilla on ilmainen toimitus. Jos et löydä toimituskuluja kätevästi, etsi verkkokaupan sivuilta ”kaupan ehdot”.

3. Koot voivat poiketa totutuista

Joillain vaate- ja kenkämerkeillä koot ovat runsaampia tai niukempia, ja tämän voi todeta vasta sovittaessa. Monet kokevat, että yksi nettishoppailun miinuspuoli on se, ettei tuotetta voi sovittaa kerralla helposti useissa koissa. Jotta välttää turhan tilaamisen ja palauttamisen, kannattaa tutkia ensin muiden ostajien kokemuksia kyseisen kaupan tuotteista. Jotkut kaupat tarjoavat mahdollisuuden kirjoittaa kokemuksia tuotteesta, joten kannattaa tutkia, jos tällaisia on saatavilla. Myös huonekaluissa, kodinkoneissa ym. tuotteissa, joissa koko on tärkeä tietää, pitäisi tiedot olla merkitty, joten lue ne tarkasti ennen tilausta, äläkä luota ainoastaan kuvan antamaan vaikutelmaan.

4. Palautusehdot

Kuluttajansuojalain mukaan suomalaisten verkkokauppojen tulee tarjota vähintään 14 päivän ilmainen palautusmahdollisuus. Ulkomaisten kauppojen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä joskus palautusaika on lyhyempi. Palautusehdot löydät useimmiten kaupan verkkosivuilta joko kaupan ehdoista tai usein kysytyistä kysymyksistä.

5. Voiko verkkokauppaan luottaa?

Usein verkkokaupan ulkoasusta ja käyttäjäystävällisyydestä voi päätellä jo paljon kaupan liiketoiminnasta. Jos kauppa ei ole entuudestaan tuttu, kannattaa kuitenkin tarkistaa, että kaupalla on Y-tunnus ja kotipaikka sekä maininta palautusoikeudesta. Jos kauppa herättää epäilyksiä, voi olla hyvä etsiä entisten asiakkaiden kokemuksia vertailusivustoilta tai hakukoneista ja lueskella mitä muut ovat mieltä palvelusta.

Kirjoittanut: Maaria Juva de Narváez. Kirjoittaja on töissä verkkokaupan alalla. Vinkit on koottu verkkokauppojen käyttäjien kokemuksista.


Aiheet: , , ,

Kirjoita kommentti