Julkaistu 21. 2. 2015 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

25 vuotta suomalaista viininviljelyä Bordeaux’ssa

Tänään perjantaina on suomalaisen viinikulttuurin merkkipäivä. Silloin tulee kuluneeksi päivälleen 25 vuotta siitä, kun Ranskan Bordeaux’ssa sijaitseva viinitila Château Carsin siirtyi suomalaisomistukseen.
”En ymmärtänyt juuri sanaakaan papereista, jotka allekirjoitin 25 vuotta sitten”, viinitilan isäntä Juha Berglund muistelee.

”Ainoastaan sen, että olin ostamassa siskojeni kanssa 14 hehtaaria viiniköynnöksiä, 8 hehtaaria metsää ja vanhan talon, joka vaati kunnostusta. Kauppaan ei sisältynyt pulloakaan viiniä – saati viininteon välineitä.”

carsin

Château Carsin -tilan päärakennus.

Miljoonia pulloja myyty

25 vuoden aikana Château Carsin on myynyt useita miljoonia pulloa viiniä. Suomen lisäksi tilan puna-, valko- ja roséviinejä viedään muun muassa Englantiin, Yhdysvaltoihin ja Japaniin. Viime vuosina Kiina on ollut kasvava markkina-alue. Suomessa Château Carsin on viinin nettikaupan pioneeri. Oman nettikaupan lisäksi tilan viinit ovat ravintolamyynnissä.

Kun toiminta alkoi 25 vuotta sitten, suomalainen viinintekijä ei ollut kummallisuus vain Suomessa. Myös Bordeaux’ssa ja kansainvälisissä viinimedioissa Château Carsin herätti huomiota, sillä tila sovelsi perinteisellä alueella niin kutsuttua uuden maailman viinintekofilosofiaa. Tavoitteena olivat teknisesti mahdollisimman puhtaat, hedelmäiset viinit.

”Sittemmin ymmärryksemme viinistä sekä viininvalmistuksesta on kehittynyt. Olemme siirtyneet teknillisistä pyrkimyksistä kohti maanläheisempiä ja omalle alkuperällensä tyypillisiä viinejä”, Berglund kertoo.

Bordeaux’lle tyypillisten rypäleiden viljelyn lisäksi Château Carsinin tilalla sovelletaan nykyisin monia vanhoja, kansanperinteisiin nojaavia menetelmiä ja seurataan kuunkiertoa parhaan lopputuloksen saamiseksi.

Viinitilan isäntä Juha Berglund edistää suomalaista viinikulttuuria myös Viinilehti Oy:n pääomistajana ja hallituksen puheenjohtajana.

carsin cuvee_noire

Cuvée Noire 2005 on yksi suostuimmista Château Carsinin viineistä. Suomen lisäksi sitä viedään mm. Kiinaan. Se tunnetaan myös lempinimellä ”Liituraita”, koska viinin vanhassa etiketissä oli pystyraidoitus.

Tiedote Château Carsin.

Aiheet: , , ,