Julkaistu 11. 10. 2010 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Wikimedia Commons Ei kommentteja Ajankohtaista

Äänestä radiovaikuttajaa

RadioMedia jakaa vuosittain tunnustuksia elämäntyöstä radion hyväksi. Radio Hall of Fameen on kaupallisen radion 25. juhlavuotena valittu seitsemän radiovaikuttajaa.

Myös suomalaiset ovat valinneet 20 kautta aikojen parasta radiopersoonaa. Heidät palkitaan 11. marraskuuta suuressa RadioGaalassa.

Radio Hall of Fameen valitut henkilöt ovat radiotoimialalla ansioituneita vaikuttajia. Tänä vuonna RadioMedia halusi kunnioittaa niitä ihmisiä, jotka ovat vaikuttaneet etenkin kaupallisen radion alkuaikoihin Suomessa ja olleet saattamassa sitä menestykseen.

Tänä vuonna tunnustuksen elämäntyöstään saavat Matti Kairimo, Alpo Kettunen, Jari Korkki, Jari Niemelä, Ismo Nykänen, Teppo Turkki ja Timo Turunen.

– Nimetyt ovat ammattitaidollaan luoneet standardit kaupalliselle radiolle, osa johtajina ja osa toimittajina. Tästä meidän on heitä kiittäminen. Heidän vahva ammattimaisuutensa näkyi business- ja teknologiaälynä sekä laadukkaina sisältöinä, RadioMedian toimitusjohtaja Stefan Möller toteaa.

Ismo Nykänen oli mukana perustamassa Radio 957:aa ohjelmapäällikkönä. Radio käynnistettiin parin kuukauden valmisteluilla 15. elokuuta 1985. Jari Niemelä tuli Radio 957:aan heti sen perustamisen jälkeen ja toimi myöhemmin kanavan ohjelmapäällikkönä. Myös Jari Korkki oli vahvasti mukana kanavan toiminnassa ja hänestä tuli myöhemmin Radio 957:n vastaava päätoimittaja. Korkki oli myös käynnistämässä Radio Stadia Nils Tuomisen kanssa vuonna 1996.

Teppo Turkki oli yksi Radio Cityn perustajista ja kanavan alkuaikojen taustavoimista. Turkki ohjasi vappuna 1985 Radio Cityn ensimmäisen lähetyksen, jonka juonsivat Juha Tynkkynen ja Outi Pop.

Timo Turunen toimi kymmenen vuoden ajan myyntitehtävissä Jutel Oy:ssä alueenaan paikallisradiot. Kaupallisen radiotoiminnan alkaessa Jutel rakensi teknisesti merkittävän osan kaupallisista radiokanavista, kuten 27. huhtikuuta 1985 aloittaneen Radio Lakeuden Nivalassa.

Matti Kairimo oli tekemässä selvitystä radiotoiminnan kaupallisista edellytyksistä ja sen jälkeen perustamassa Radio Poria. Alpo Kettunen vaikutti puolestaan Turussa ja oli aloittamassa Auran Aaltojen ensimmäisiä lähetyksiä.

Suomalaiset äänestäneet kaikkien aikojen radiopersoonaa

Myös suomalaiset ovat juhlavuoden aikana saaneet osoittaa kiitoksensa kautta aikojen parhaalle radiopersoonalle. Ääniä annettiin www.25vuotta.fi-sivustolla 9 500 ja ne jakautuivat 292 eri juontajan kesken. Eniten ääniä saanut radiopersoona palkitaan 11. marraskuuta, kun kaupallisen radion 25. juhlavuosi huipentuu Media Trivium -juhlaseminaariin ja suureen RadioGaalaan. Myös Radio Hall of Fameen valitut henkilöt saavat tunnustuksensa tuolloin.

RadioMedia on nimennyt vaikuttajia Radio Hall of Fameen vuodesta 2005. Tähän mennessä on palkittu yhteensä 24 radioalalla toiminutta henkilöä. Katso kaikki Radio Hall of Fame -nimetyt osoitteessa www.radiomedia.fi/rab!/radiogaala/2010/fi_FI/halloffame.

Myös tämän vuoden parhaan radiojuontajan yleisöäänestys on käynnissä. Suosikkiaan voi äänestää 15.10. saakka osoitteessa www.radiomedia.fi/radiogaala.

Suomalaisten valitsemat 20 suosituinta radiopersoonaa kautta aikojen

RadioMedia on kaupallisten radioiden edunvalvonta- ja markkinointiliitto, johon kuuluu 49 radioasemaa ja yli 320 lähetystaajuutta. RadioMedia vastaa radiotoimialan eri tutkimus- ja tietopalveluista, koulutuksesta, tiedotuksesta sekä markkinoinnista. Se järjestää vuosittain Kaiku- ja Raiku-radiomainoskilpailut sekä RadioGaalan, jossa palkitaan alan parhaat ammattilaiset. RadioMedian toiminta rahoitetaan pääasiassa yhteiskunnallisilla tietoiskukampanjoilla. Vuonna 2009 radiomainontaa ostettiin 49,65 miljoonalla eurolla. Kaupallisia radiokanavia kuuntelee viikoittain yli 3,6 miljoonaa suomalaista. Lisätietoja: radiomedia.fi

Aiheet: , , , , ,