Umami muualla Facebook

Julkaistu 16. 1. 2012 Teksti Tiedotteet, kuvat Iittala Ei kommentteja Ajankohtaista

Arjen rakastetut klassikot juhlivat vuosia

Iittalan tuotevalikoiman vahvat kivijalat, Aino Aalto ja Teema juhlivat vuonna 2012 pyöreitä vuosia. Kumpikin sarja on syntynyt edelläkävijöinä niukkuuden leimaamaan aikaansa. Ne ovat kuitenkin yhtä ajankohtaisia nyt, kun aidot asiat ovat taas arvossaan; tutut kestosuosikit edustavat ajatonta ja kestävää muotoilua parhaimmillaan.

Aino Aallon suunnittelema 80-vuotias lasisarja on Iittalan pitkäikäisin yhä tuotannossa oleva tuote. Kaj Franckin Teema mul­listi syntyessään 60 vuotta sitten koko kattauskulttuurin ja on muodostunut vuosien saatossa kansainvälisesti arvostetuksi arjen klassikoksi.

1930-luvun Suomessa elettiin pula-aikaa. Maaseudulla saatettiin ruokailla vielä kuten 1800-luvulla; pitkän pöydän keskellä oli iso vati, josta jokainen lusikoi mahansa täyteen. Toisaalta varakkaimmissa piireissä kahvikut­sujen pitäminen oli jo muodikasta, täytekak­kuja, tiikerikakkua ja omenapiirakkaakin leivottiin innolla. Martat opettivat kansalle keittotaitoa, pöydän kattamista ja pöytätapoja. Kieltolaki oli katkaissut viinilasistojen kehityk­sen, mutta suunnittelukilpailuilla haettiin laseja erityisesti arkikäyttöön.

Vuonna 1932 Aino Aalto (o.s. Marsio) osal­listui suomalaisten lasitehtaiden muotoi­lukilpailuun suunnittelemallaan lasisarjalla. Rohkea muotoilu toi Aallolle kilpailussa toisen palkinnon. Kansainvälisille areenoille lasi esiteltiin Lontoossa vuonna 1933 ja Milanon triennaalissa vuonna 1936, missä Aino Aalto palkittiin kultamitalilla. Sarjan alkuperäinen nimi ’Bölgeblick’ on ruotsia ja kuvaa muotoili­jan inspiraation lähdettä: renkaita, jotka syn­tyvät veteen heitetystä kivestä. Nykyisin Aino Aalto –nimellä kulkeva tukeva lasi suunniteltiin tuotettavaksi koneellisesti, puristelasina, jotta se olisi edullinen ja voisi siksi tuoda kauneutta moniin koteihin.

Monikäyttöinen arkilasi


Aino Aalto suunnitteli ajan tarpeisiin yksinker­taisen, pinoutumalla tilaa säästävän ja moni­käyttöisen lasin. Aikaa kestänyt ja edelleen suosittu lasi on kansainvälisesti tunnustettu arjen muotoilun klassikko. Aino Aalto –sar­jassa on kaksi juomalasikokoa viidessä eri värissä (kirkas, harmaa, vaalean sininen, vedenvihreä ja omenanvihreä), sekä kaadin, kolme kulhokokoa ja lasilautanen.

Aino Aallon elämäntyön merkitys on mit­taamaton. ”Kun hänestä puhutaan, sano­taan aina: legendaarinen Aino Aalto. Hän on esteettisin ihminen, jonka olen koskaan tavannut.” Näin kuvaili Maire Gullichsen ystäväänsä haastattelussa vuonna 1976. En­nakkoluulottomasti ja modernisti muotoiluun suhtautunut Aino Aalto oli todellinen edel­läkävijä. Tuotteiden ohella Aino Aalto suunnit­teli rakennuksia, sisustuksia, huonekaluja ja tekstiilejä. Kotona hän oli aviomiehensä Alvar Aallon vastakohta: Alvar oli räiskyvä ja kulki pää pilvissä kun taas Aino oli järkevä ja vakaa tukipilari. Pariskunta teki tiivistä yhteistyötä Aino Aallon kuolemaan vuonna 1949 asti.

Vallankumouksellinen Teema


1950-luvun Suomi oli OECD-maista ainoita, jossa maatilojen määrä vielä kasvoi. Koko Suomi söi vielä käytännössä samaa ruokaa ja säännöstelyn päätyttyä kansa janosi voita, kermaa ja makeaa. Valokuvissa poseerasi jo pullea, terve lapsi. Maidon valtakausi ruo­kajuomana päättyi, perunan syönti väheni ja vehnän kulutus ohitti rukiin ensimmäistä ker­taa. 1950-luvulla keittiössä oli uusi ilmiö: kai­kissa yhteiskuntaluokissa löytyi jo muutamia miehiä, jotka viihtyivät keittiössä.

Sodan jälkeen tarvittiin erityisesti edullista arkitavaraa ja siihen Kaj Franckin Kilta istui täydellisesti. Koristeellisten, moniosaisten astiastojen tilalle Kaj Franck toi pieniin kaupunkikoteihin täysin uudenlaisen ja mul­listavan ajattelutavan: kokoelman yksivärisiä astioita, joista käyttäjä voi valita astiat tarpeen mukaan. Arabian tehtaan siirryttyä vuonna 1979 vitroposliiniin Franck uudisti Kilta-sarjan, joka nimettiin Teemaksi vuonna 1981.

Käytännöllisyys on Teeman perusta: asetti ilman kupille tehtyjä renkaita lisää sen käyt­tömahdollisuuksia, astiat toimivat hyvin sekä ruoanlaitossa että esillepanossa, ruoan voi valmistaa uuninkestävissä astioissa ja nostaa suoraan uunista kauniisti tarjolle – mahdollisuuksia on monia.

Esine käyttäjän palveluksessa


Teema edustaa suomalaista designia ja myös designpääkaupunkivuoden 2012 henkeä parhaimmillaan: sen muotoilu ei huuda huo­miota vaan tuotteiden huolellinen, eleetön muotoilu ja käytännöllisyys tekevät arjesta parempaa.

Juhlavuoden kunniaksi Iittala tuo Teemaan odotetun uutuuden: perusmukia suuremman 0,4 litran mukin. Kahvikulttuurin muuttuessa myös Teema elää ajassa; uusi muki sopii niin teelle kuin latte-kahvillekin. Muki tulee valikoimiin perusväreissä sekä helmenharmaana, turkoosina ja terrakottana. Kuluttajien toivees­ta myös suosittu 23-senttinen lautanen palaa valikoimin valkoisena.

Lähde: Merja Sillanpää: Happamasta makeaan – Suomalaisen ruoka- ja tapakulttuurin kehitys

homeware.fiskars.com

www.iittala.com

www.fiskars.com


Aiheet: , , , ,

Kirjoita kommentti