Julkaistu 14. 5. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Armi Ratia saa juhlarahan

Suomen Rahapaja julkaisee  4.6.2012  juhlarahan tekstiiliyhtiö Marimekon perustajan muistoksi. Armi Ratia ja taideteollisuus -juhlarahan on suunnitellut taiteilija Kari Markkanen. Armi Ratia (1912-1979) muistetaan karismaattisena naisena, jonka luova ja nerokas vaisto johdatti menestykseen. Vuonna 2012 Ratia olisi täyttänyt 100 vuotta.

”Armi Ratian juhlaraha kertoo ennakkoluulottomuuden ja omaan näkemykseen uskomisen merkityksestä. Näitä ominaisuuksia vaaditaan kaikilta uranuurtajilta. Olemme ylpeitä saadessamme valmistaa juhlarahan yhden Suomen tunnetuimmista edelläkävijöistä kunniaksi”, Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson sanoo.

Juhlarahan tunnuspuolella on kuvattuna Armi Ratian muotokuva. Kuvan oikealla puolella on aaltomaisia raitoja ja teksti ”Armi Ratia 1912-1979”. Rahan arvopuoli kuvaa Maija Isolan suunnittelemia Unikko-kukkia. Taiteilija Kari Markkanen on saanut perinteen mukaan rahaan sukunimensä alkukirjaimen ”M” työnsä tunnukseksi.

Elämäntyönä Marimekko

Juhlarahan aiheen valinneen juhlarahalautakunnan puheenjohtaja, professori emeritus Yrjö Sotamaan mukaan Armi Ratia -juhlaraha kuvaa upeasti Ratian elämäntyötä.

”Juhlarahan muotokuvasta välittyy Ratian lujatahtoinen ja määrätietoinen persoona. Armi Ratian perintö tunnetaan jokaisessa suomalaisessa kodissa ja myös muissa maissa”, Sotamaa toteaa.

Marimekko kehittyi Ratian johdolla kansainväliseksi vaatesuunnittelun pioneeriksi, sillä Marimekon vaatteet yhdistelivät taiteellisuutta ja yhteiskunnassa vallinneita kulttuuriarvoja.

”Tulla osaksi ihmisten jokapäiväistä elämää ja toteuttaa meidän jokaisen salaisia toiveita. Ei enempää eikä vähempää – siinä Armi Ratia näki aikanaan Marimekon tulevaisuuden. Näihin sanoihin on kätketty myös tämän päivän menestymiset – tehdä näkyväksi ihmisten salaisia haaveita, joista he voivat löytää peilauspintoja ja joita he eivät osaa vielä edes toivoa. Siinä on sitä itsepintaista rohkeutta, jota Ratialla oli ja jota tässä ajassa tarvitaan”, Marimekon taiteellinen johtaja Minna Kemell-Kutvonen sanoo.

Nimellisarvoltaan 10 euron hopearahaa lyödään 20 000 kappaletta peilikiiltoisena eli proof-laatuisena ja 20 000 kappaletta himmeäkiiltoisena eli BU-laatuisena. Rahassa on hopeaa suhteessa 925/1000 ja se painaa 25,5 grammaa. Juhlarahan halkaisija on 38,6 millimetriä. Juhlarahan voi ostaa Suomen Rahapajan verkkosivuilla toimivasta tehtaanmyymälästä 4.6.2012 alkaen.

Aiheet: , ,