Julkaistu 13. 1. 2013 Teksti Tiedotteet, kuvat Lapponia Jewelry Oy Ei kommentteja Ajankohtaista

Björn Weckströmin 50-vuotinen ura Lapponian korumuotoilijana

Vuosi 2013 on professori Björn Weckströmin 50-vuotisjuhlavuosi Lapponia-taiteilijana. Björn Weckströmin luoma veistoksellinen muotokieli ja ennakkoluulottomat materiaali-yhdistelmät siivittivät Lapponian jo 1960-luvulla maailmanmaineeseen.

Tänäkin päivänä Lapponia on kansainvälisesti tunnetuin suomalainen korubrändi ja Björn Weckström sen tunnetuin taiteilija. 50-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Lapponia julkistaa Back to the Future –kokoelman, johon kuuluu 11 Björn Weckströmin eri vuosikymmeninä suunnittelemaa hopeakorua.

Lapponia – kansainvälinen suomalainen

”Syksyllä 1962 sain puhelun kultaseppäkoulukaveriltani Pekka Anttilalta. Hänellä oli Helsingissä kultasepänliike, Kruunukoru, joka valmisti laadukkaita, mutta perinteisiä koruja. Anttila ehdotti, että tekisin heille korukokoelman. Häntä kiinnosti minun veistoksellinen muotokieleni ja matta, osittain rosoinen pintakäsittelyni joka oli Lapin luonnonkullan inspiroima. Olin kiireinen ja asia jäi silloin vielä pohdinnan asteelle.  Vuonna 1963 yhteistyö kuitenkin käynnistyi. Alalla vieroksuttiin aluksi uutta, ekspressiivistä muotokieltä. Kuvaavaa oli Anttilan parhaan asiakkaan kommentti ”Tulkaa 100 vuoden kuluttua uudestaan” korutaiteilija, kuvanveistäjä, professori Björn Weckström muistelee yhteistyön alkuvaiheita.

Pekka Anttilan perustama yritys sai suorastaan lentävän lähdön, kun Weckströmin suunnittelema kaulakoru Kukkiva muuri voitti vuonna 1965 Grand Prix -palkinnon Rio de Janeiron kaupungin 400-vuotisjuhlan kunniaksi järjestetyssä kansainvälisessä korusuunnittelukilpailussa. Kilpailu sai osakseen paljon kansanvälistä huomiota ja tuomaristoa kehuttiin ennakkoluulottomaksi. Seuraavana vuonna Lapponia oli jo merkittävä toimija kansainvälisessä korukaupassa.

Pian Anttila pyysi Weckströmin muotoilemaan hopeakorukokoelman. Weckström oli juuri palannut New Yorkista, missä hän oli tutustunut ensimmäisiin tilataideinstallaatioihin. Weckströmin suhtautuminen koruihin muuttui: Koru ei ollut vaan pienoisveistos, vaan se saattoi olla myös pienoismaisema. Näin syntyi suomalaisen talvimaiseman inspiroima Avaruushopea-kokoelma, jossa pienet ihmisfiguurit korostavat maisematunnelmaa.

Muun muassa Yoko Onon esiintyminen Dick Cavett show:ssa Kivettynyt järvi -akryylihopeasormus sormessaan ja Planetaariset laaksot -kaulakoru Tähtien sota -elokuvan mahtavassa loppukohtauksessa Prinsessa Leian kaulalla (1977) toivat lisää kansainvälistä julkisuutta.

Weckströmin veistoksellisista koruista tuli Suomen viennin menestystuote ja Lapponiasta maamme ensimmäinen kansainvälinen korubrändi. Kansainvälisen menestyksen myötä yrityksen nimi muuttui Lapponia Jewelryksi. Weckström on suunnitellut Lapponialle noin 1.500 korumallia käyttäen materiaalina kultaa, hopeaa, pronssia ja platinaa. Hän on ensimmäisenä yhdistänyt ennakkoluulottomasti mm. hopeaa ja akryyliä.

Björn Weckströmin koruja ja veistoksia on esitelty kymmenissä näyttelyissä eri puolilla maailmaa.  Hänet on palkittu mm. Lunning-palkinnolla 1968 ja  Illum-palkinnolla 1972. Pro Finlandia -mitali myönnettiin hänelle 1971 ja professorin arvo 1986. Weckström on ollut suosittu luennoitsija niin Euroopassa, USA:ssa kuin Kaukoidässäkin.

Back to the Future – takaisin tulevaisuuteen

The Man in Cosmos

Björn Weckströmin 50-vuotista uraa Lapponia-taiteilijana juhlistavan Back to the Future –kokoelman 11 hopeakorua tulevat myyntiin helmikuun alussa. Kokoelmaan kuuluu neljä sormusta, neljä kaulakorua, rintakoru, rannekoru ja korvakorut. Kahdessa sormusmallissa ja yhdessä sormusmallissa hopeaan on yhdistetty akryyliosia. Kaikki kokoelman korut ovat neljän viikon toimitusajalla valmistettavia tilaustuotteita. Akryyliosia sisältävien korumallien saatavuus on rajallinen.

Avaruusomena

Teemallisesti kaikki Back to the Future -korut kytkeytyvät osaksi laajempaa Space Silver -kokoelmaa. Koruissa on vahvasti läsnä science fiction ja fantasia, joiden maailmasta ovat peräisin myös monien korumallien nimet. Back to the Future -korujen mukana toimitetaan pieni vihkonen, jossa on kuva jokaisesta kokoelman korusta, korun nimi ja tuotenumero sekä tieto vuosista, jolloin korumalli kuului Lapponian tuotevalikoimaan.

In the Cloud

Back to the Future -korut ovat myynnissä ainoastaan juhlavuoden 2013 ajan.

Cetus

Barbarella

Lapponia Jewelry Oy muodostaa yhdessä Kalevala Koru Oy:n kanssa korukonsernin, joka on alansa suurin yritys Suomessa ja suurimpia Pohjois-Euroopassa. Konsernin vuosiliikevaihto on n. 20 miljoonaa euroa ja henkilömäärä n. 180.  1.4.2013 Lapponia Jewelry fuusioituu osaksi Kalevala Korua. Lapponian tuotemerkki, mallisto ja brändi-ilme säilyvät kuitenkin jatkossakin Kalevala Korusta erillisenä itsenäisenä kokonaisuutenaan.

Lapponia on pohjoisen luonnon inspiroimaa vallankumouksellista korutaidetta muutoin niin konservatiivisessa korumaailmassa. Kaikki korut valmistetaan Suomessa.

Kirjallisuutta:
Christer Kihlman: A Sculptor on both Small and Large Scales
Björn Weckström Retrospective –näyttelykatalogi, Designmuseo 2003

Tiedote ja kuvat Lapponia Jewelry Oy/Deski.

Aiheet: , , , , , ,