Julkaistu 12. 2. 2015 Teksti Tiedotteet, kuvat The Coca‐Cola Company Ei kommentteja Ajankohtaista

Coca-Cola-pullo 100 vuotta

Coca-Cola-pullon kurvit ovat olleet muotimaailman rakastamia jo 100 vuotta. Vuonna 1915 suunnitellun pullon esikuvana oli kaakaopapu, mutta sen muotoa on vuosikymmenten ajan verrattu naisen vartaloon. Maailmankuulu muotopullo on myös inspiroinut lukuisia muotisuunnittelijoita, kuten Jean Paul Gaultier, Manolo Blahnik, Marc Jacobs ja Versace.

Cokis 41

Pullon muoto kaakaopavusta

Coca-Colaa on myyty soodabaareissa laseittain jo vuodesta 1886, mutta kaarevalinjainen pullo suunniteltiin vasta vuonna 1915. Erottuakseen lukuisista kilpailijoista Coca-Cola antoi kahdeksalle lasiyhtiölle tehtäväksi suunnitella pullo, jonka muodon tunnistaisi jopa pimeässä. Voittajaksi valikoitui Root Glass Company, jonka 16.11.1915 patentoiman pullon muoto mukailee kaakaopapua. Suunnittelijat nimittäin luulivat virheellisesti, että Coca-Colan yhtenä valmistusaineena on kaakao. Sitä juomassa ei ole, mutta yrityksen johto ihastui silti pullon muotoon.

cokis 48

Maailman kuuluisimmat kurvit
Coca-Cola-pullo herätti heti huomiota, ja sen muoto yhdistettiin naisen vartaloon. Pullo saikin pian kansan suussa nimen ’hobble skirt’, joka viittasi 1900-luvun alun pariisilaiseen, alaspäin kapenevaan hamemuotiin. Sitä on myös kutsuttu Mae West -pulloksi näyttelijättären kuuluisien kurvien mukaan. Coca-Cola-pullo oli ensimmäinen kuluttajatuote, joka kuvattiin Time-lehden kanteen. Jo vuonna 1949 jopa 99 % amerikkalaisista tunnisti Coca-Cola-pullon pelkän muodon perusteella.

cokis 2000-luku

Cokis Jean Paul Gaultier

Muotimaailman rakastama muoto
Coca-Cola-pullo on ollut kanvaksena lukuisille suunnittelijoille, kuten Marc Jacobs, Manolo Blahnik, Moschino, Versace, Miu Miu, Alberta Ferretti ja Karl Lagerfeld. Oman Coca-Cola Light -ilmeen suunnitellut Jean Paul Gaultier kertoi nauttineensa pullon vaatettamisesta:

– Pullon muoto muistuttaa naisen vartaloa, ja siksi sen ”pukeminen” oli hauskaa. Loppusilauksena lisäsin pulloon logoni samaan tyyliin kuin postipakettien särkyvää-leima. Näin syntyi pullo, jota tekee mieli koskea.

Ikonisen pullon inspiroimia asuja  on nähty myös Dolce & Gabbanan, Ashishin ja tuoreimpana englantilaisen Ashley Williamsin tämän kesän mallistoa esittelevällä catwalkilla sekä muotiraamattujen Nylonin ja Voguen lehdillä.

Coca‐Cola on The Coca‐Cola Companyn rekisteröimä tavaramerkki. The Coca‐Cola Company on maailman suurin juomayhtiö, jonka lähes 400 erilaista juomaa vesistä mehuihin ja urheilujuomiin virkistävät kuluttajia ympäri maailman. Suomessa Coca‐Cola ‐yhtiön juomien valmistuksesta, myynnistä ja jakelusta vastaa keravalainen Sinebrychoff ja brändeistä, kuluttajamarkkinoinnista ja ‐tutkimuksesta Sinebrychoffin tiloissa toimiva Coca‐Cola Finland Oy.

Aiheet: