Julkaistu 1. 3. 2013 Teksti Tiedotteet, kuvat Vileda Ei kommentteja Ajankohtaista

Hyvä uutinen: Tunti lisää lapselle -kampanja

Tunti lisää lapselle -Facebook-kampanja tarjoaa kymmeniä ideoita perheiden yhteisen ajan lisäämiseksi. Vileda on mukana kampanjassa ja innostaa suomalaiset taistelemaan perheiden aikapulaa vastaan. Kymmenet järjestöt ja tavalliset ihmiset antavat ideansa perheiden yhteisen ajan lisäämiseksi Viledan kampanjasivustolla.

Vileda haastoi viime kesänä yhdessä Lastenklinikoiden Kummit ry:n kanssa koko kansan mukaan Tunti lisää lapselle -Facebook-kampanjaan. Tavoitteena on kerätä liuta ideoita ja ajatuksia, miten perheissä voitaisiin viettää enemmän aikaa lasten kanssa. Suomessa jo joka kymmenes lapsi ja nuori tarvitsee psykiatrista hoitoa. Yksi merkittävä syy mielenterveysongelmien lisääntymiseen on asiantuntijoiden mukaan perheiden aikapula. Vileda haastoi viime kesänä suomalaiset ideoimaan Facebookissa, miten perheissä voitaisiin viettää enemmän yhteistä aikaa.

Kuvassa: Shekin lahjoittivat Viledan maajohtaja Tuija Koivuniemi (oik.) ja markkinointiassistentti Sanna Hiedanpää (toinen vas.). Shekin vastaanottivat HUSin nuorisopsykiatrian osaston ylihoitaja Teija Rintamäki (keskellä) ja lastenpsykiatrian osaston ylihoitaja Tuija Kotavuopio (toinen oik.). Vasemmalla projektipäällikkö Susanna Laurila Kummeista.

– Tunti lisää lapselle -sivustolle on kertynyt jo lähes sata loistavaa vinkkiä. Haluamme kiittää niitä kaikkia, jotka ovat kertoneet tavan antaa lisää aikaa lapsille ja kannustamme myös kaikkia muita mukaan ideoimaan. Kampanja jatkuu koko kevään, kertoo Viledan maajohtaja Tuija Koivuniemi.

Sivustolla ovat vierailleet useat lasten ja nuorten sekä perheiden parissa työskentelevät asiantuntijat ja järjestöt: ”Sairaaloiden tilat on saatava viihtyisämmiksi ja vanhemmilla pitää olla sairaalassa tervetullut olo. Eroon vierailuajoista!” ehdottaa Suomen Nobabin eli Nordisk förening för sjuka barns behov -yhdistyksen sihteeri Annika Schantz.

”Työpaikoilla tarvitaan perheystävällisyyttä. Etätyötä on lisättävä”, ideoi Suomen Vanhempainliiton toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila. ”Pienten lasten isät ovat eniten ylitöissä. Tunti vähemmän ylitöitä viikossa isät!” pyytää Naisjärjestöjen Keskusliiton pääsihteeri Leena Ruusuvuori.

Myös monet aivan tavalliset ihmiset ovat antaneet erinomaisia käytännön vinkkejä: ”Kannattaa tehdä arkisestakin matkasta yhteinen seikkailu. Kauppareissulla eläinkauppaan poikkeaminen on lapselle kuin vierailu pieneen eläintarhaan”, vinkkaa Simo ja, Mervi puolestaan vinkkaa: ”Laita lapset pulkkaan ja lähde yhdessä kävellen kauppaan. Näin jäävät turhat ostokset tekemättä, eikä vanhempien tarvitse erikseen lähteä kuntosalille.” Marjo muistuttaa: ”Pidetään lapsen kanssa aina kiinni yhteisestä, kiireettömästä ruokailusta.”

Komea potti hyväntekeväisyyteen

Viledan Wettex Soft&Fresh -kampanjalla kerättiin jälleen myös viime vuonna komea potti, yli 15 000 euroa, joka lahjoitettiin Lastenklinikoiden Kummit ry:n kautta lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemiseksi vuoden lopussa. Viledan kolmen vuoden kokonaislahjoitus on siten jo yli 50 000 euroa ja varat käytetään jälleen lasten ja nuorten mielenterveystyön tukemiseen. Kummien ja Viledan yhteistyötä jatketaan tänäkin vuonna. Erikoiserällä Suomen myydyimmästä sieniliinasta, Wettex Soft&Fresh -rullasta, kerätään 10 sentin lahjoitus jokaisesta myydystä kampanjarullasta hyväntekeväisyyteen.

– Tänä vuonna kampanjaliinoilla kerättävillä varoilla Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri lähettää työntekijänsä Yhdysvaltoihin koulutukseen, jossa tämä saa valmiudet kouluttaa myös muuta suomalaista henkilökuntaa lasten ja nuorten mielenterveystyöhön. Sitä kautta oppi leviää valtakunnallisesti, Viledan maajohtaja Tuija Koivuniemi selvittää.

Wettex Soft&Fresh 1,5m Kummit 2013 -kampanjarullaa löytyy maalis–toukokuussa 2013 hyvin varustelluista päivittäistavara- ja kodintarvikemyymälöistä ympäri Suomea.

Suositushinta: 2,70 euroa.

Tunti lisää lapselle -kampanjaan voi tutustua osoitteessa facebook.com/tuntilisaalapselle.

www.vileda.fi

Aiheet: , , , , ,