Umami muualla Facebook

Julkaistu 20. 11. 2019 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Joululahjat käytettynä!

Joka toinen suomalainen ei ole ikinä antanut käytettyä joululahjaksi

Nyt on valittu historian ensimmäinen Vuoden käytetty joululahja Suomessa. Ruotsissa jo vuosien ajan jaetun tittelin ensimmäinen sinivalkoinen voittaja on kotimainen klassikko Artekin jakkara. Vuoden käytetyn joululahjan valitsivat suomalaiset nimettömällä avoimella äänestyksellä Suomen suurimmassa kauppapaikassa Tori.fi:ssä. Äänestäjiä oli 4700. Vuoden käytetty joululahja edustaa kestävää kuluttamista ja käytetyn tavaran mahdollisuuksia myös joulunvietossa. Tori.fi haluaa uuden perinteen aloittamisella rikkoa joulunviettoon liittyviä vanhoillisia ajatuksia. Sarkaa piisaa, sillä joka toinen suomalainen ei ole koskaan antanut joululahjaksi käytettyä tavaraa ja 40 prosenttia ei huomioi ympäristöasioita joulunvietossaan mitenkään.

Suomalaiset ovat äänestäneet Suomen historian ensimmäisen Vuoden käytetyn joululahjan. Titteli on jaettu Ruotsissa jo vuosia, ja nyt ensimmäisen kerran Suomessa.

Vuoden käytetty joululahja 2019 on Artekin jakkara. Kotimainen klassikko keräsi 27 prosentin ääniosuuden. Arkinen ja juuri siksi yleinen, monikäyttöinen ja arvostettu Alvar Aallon taideteos on tuttu lukuisista suomalaiskodeista jo vuosikymmenten ajalta.

– Artekin jakkaran valitseminen Vuoden käytetty joululahjaksi on suomalaisilta osuvaa, sillä kotimaisen sisustamisen ajaton kulmakivi edustaa mitä mainioimmin laadukkuutta, pitkäikäisyyttä ja myös jälleenmyyntiarvoa. Nuo ovat arvoja, joista nykyajassa on hyvä muistuttaa – myös jouluna, Tori.fi:n markkinapaikkajohtaja Timo Huhtamäki kertoo.

Artek palkittiin historiallisesta menestyksestään plakaatilla, joka jaettiin tiistaina tiedotustilaisuudessa Helsingin keskustassa. Palkinnon otti vastaan Artekin Suomen maajohtaja Anja Matilainen.

40 prosenttia ei jouluna huomioi ympäristöasioita

Puolet suomalaisista ei ole koskaan antanut joululahjaksi mitään käytettyä. Ympäristöystävällisyys on joululahjassa tärkeintä hyvin harvalle, vain vajaalle neljälle prosentille.

Samalla kuitenkin vain 16 prosenttia suomalaisista suhtautuu kielteisesti ajatukseen, että antaisi käytettyä tavaraa joululahjaksi. Vielä harvempi, 8 prosenttia, harmistuisi, jos saisi käytettyä joululahjaksi. Luvut selviävät Tori.fi:n lokakuussa tekemän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi nimettömästi 2629 henkilöä.

– Luvut kielivät, että moni on joululahjojen antamisessa vielä kiinni uutuuden viehätyksessä, vaikka sille viehätykselle ei ole lahjojen saajien puolelta perusteita. Yksittäisten suomalaisten ajattelu on selkeästi jo muuttunut niin, että käytetyn tavaran antamista joululahjaksi ei pidetä pihistelynä tai nolona. Silti joka toinen meistä on aina antanut vain uutta joululahjaksi. Eli ajattelutapa on muuttunut, käytäntö ei vielä. Suuntaus on tässäkin yhä fiksumpaan kuluttamiseen, Huhtamäki sanoo ja jatkaa:

– Toki yli 40 prosenttia suomalaisista ei joulua valmistellessaan huomioi ympäristöasioita mitenkään. 65 prosenttia mieltää jouluna perinteet ympäristönsuojelua tärkeämmiksi. Nyt haluamme rikkoa juurtuneita käytäntöjä. Teemme Vuoden käytetyn joululahjan valinnasta perinteen edustamaan trendikästä kestävää kuluttamista keskellä joulun kulutusjuhlaa.

Vuoden käytetty joululahja on tavara, jollaisen suomalaiset kaikkein mieluiten tänä jouluna sekä ottaisivat että antaisivat käytettynä joululahjaksi.

– Suomalaiset kuluttivat Tilastokeskuksen mukaan viime vuonna jouluun yhteensä noin 890 miljoonaa euroa. Tuossa on toki mukana lahjojen lisäksi myös esimerkiksi ruoat ja matkustus, mutta summa tulee siis kaupan alan myynnin kuukausikeskiarvon päälle. Vähittäiskaupan joulukuun liikevaihto oli viime vuonna noin 26 prosenttia koko vuoden kuukausikeskiarvoa suurempaa. Luvut tarkoittavat, että puhumme todella isosta raha- ja tavaramäärästä, kun 50 prosenttia suomalaisista on aina antanut joululahjaksi vain uutta, Huhtamäki toteaa.

13 prosenttia on kokenut ilmastoahdistusta jouluna

Kun suomalainen hankkii joululahjaa, ylivoimaisesti keskeisin kriteeri on tarpeellisuus. Se on 40 prosentille tärkeintä. Saajan toive on toiseksi yleisin kriteeri. Se on tärkeintä 24 prosentille lahjojista. Ympäristöystävällisyyttä tärkeämpiä seikkoja ovat esimerkiksi yllätyksellisyys, käytännöllisyys ja edullisuus.

Hinta on tärkeä tekijä joululahjahankinnoissa. Yli joka toinen käsittää käytetyn joululahjan taloudellisena tai edullisena vaihtoehtona. Vihreyden mainitsee 16 prosenttia.

– Tämä on olennainen asia. Ympäristöasiat ovat äärimmäisen tärkeitä, mutta totta kai monelle motivaattori vertaiskauppaan on taloudellinen. Torittaminenhan on sekä rahan säästämistä että rahan ansaitsemista – se kiertotalouden mukavampi puoli. Toisaalta 13 prosenttia suomalaisista on kokenut peräti ilmastoahdistusta joulunviettotapojensa takia. Liki joka neljäs sanookin jakaneensa aiemmin joululahjoja perheensä ja ystäviensä kanssa, mutta luopuneensa tavasta ympäristösyistä, Huhtamäki puntaroi.

Suomalaiset ovat kuitenkin joululahjoissa selkeästi tiedostavampia kuin norjalaiset. Norjassa 76 prosenttia ei ole ikinä antanut käytettyä tavaraa joululahjaksi.

Ruotsissa 58 prosenttia vanhemmista sanoo, että saattaa ostaa tänä jouluna lapselleen käytetyn joululahjan. Suunnilleen saman verran ajattelee, ettei lapselleen ole suuresti merkitystä, onko joululahja käytetty. Tosin 14 prosenttia vanhemmista uskoo, että lapsi kokisi käytetyn joululahjan kiusalliseksi.

Suomalaiset brändit jyräsivät äänestyksessä

Historian ensimmäistä Vuoden käytettyä joululahjaa äänesti 4700 suomalaista. Heistä 69 prosenttia on naisia, 31 prosenttia miehiä. Avoin äänestys järjestettiin Suomen suurimmassa kauppapaikassa Tori.fi:ssä. Äänestys toteutettiin niin, että Tori.fi:n esivalintaraati valitsi ensin 16 kohtaa käsittäneen ehdokaslistan, josta suomalaiset sitten äänestivät suosikkinsa. 16 ehdokkaan lista koostui Tori-kauppapaikan suosituimpien brändien suosituimmista tuotteista sekä tämän hetken ylipäätään trendikkäimmistä käyttötavaroista. Mukana olivat muun muassa sähköpotkulauta, painopeitto ja yrttikasvattamo sekä Oiva Toikan lintu ja Polaroid-valokuvakamera.

Äänestys toteutettiin nimettömästi. Äänestyksen yleisö oli erittäin laaja, sillä Tori.fi:ssä vieraili viime vuonna kuukausittain 2,4 miljoonaa eri kävijää ja yhteensä vuoden 2018 aikana Tori.fi:ssä vierailtiin 270 miljoonaa kertaa.

Artekin jakkaran jälkeen hopealle sijoittui Kalevala-koru. Toisen suomalaisen klassikon ääniosuus oli 25 prosenttia. Kolmanneksi suosituin käytetty joululahja on Arabian keräilyastia. Suomessa arvostetaan kotimaisia brändejä.

http://tori.fi

 

 


Aiheet: , , , , , ,

Kirjoita kommentti