Julkaistu 30. 11. 2012 Teksti Tiedotteet, kuvat Suomen World Vision Ei kommentteja Ajankohtaista

Joulupukki teki lehmäkaupat Video

Joulupukkisäätiö ja Suomen World Vision kampanjoivat jälleen yhdessä maailman lasten auttamiseksi. Tänä jouluna säätiö on valinnut World Visionin ulkomaan hyväntekeväisyyskohteekseen. Säätiön puhemies, Joulupukki, lahjoitti järjestön kautta lehmän ja esikoulun rakennustarvikkeita, jotka auttavat köyhiä lapsia Intiassa.

– Poromiehiähän mie, mutta kyllä lehmätkin ovat mukavia, punanuttu tunnustaa.

Hän on ostanut Lahjaksi lehmä -lahjakaupasta lahjan, jonka myötä köyhä perhe Intiassa saa kantturan ja maitoa. Lapset saavat ravintolisän, ja perhe voi myydä osan maidosta ja näin saada lisätuloa.

– On se kiva, että tällaisia eettisiä lahjoja on olemassa. Suosittelen niiden ostamista myös muille, pukki toteaa.

– Lehmä on oiva joululahja sellaiselle, jolla jo on kaikkea, vähän niin kuin tuo joulumuori.

Joulupukki ilahtui, kun selvisi, ettei hänen tarvinnutkaan postittaa lehmää Suomesta saakka. Postitusyritys taltioitiin.

Pukin ostamat lahjat auttavat

Pukin ostokset on toimitettu perille osana Suomen World Visionin kehitysyhteistyötä. Ne päätyivät Keski-Intiaan Sagarin aluekehitysohjelmaan. Avustuskohde sijaitsee syrjäisellä maaseudulla, missä esiintyy paljon köyhyyttä ja epätasa-arvoa. World Vision työskentelee siellä 50 kylässä parantaakseen paikallisten kanssa erityisesti naisten asemaa, lasten hyvinvointia sekä vähentääkseen köyhyyttä.

Maaseudulla lapsikuolleisuus- ja aliravitsemusluvut ovat korkeat ja kouluopetuksen arvostus ja laatu heikkoa. Alueella vallitsee vahva kastijärjestelmä, mikä näkyy köyhien ja erityisesti naisten heikkona asemana. Kaikkein köyhimmillä perheillä ei ole varaa laittaa lapsiaan kouluun.

Joulupukin lahjaksilehma.fi:stä ostamat lahjat päätyivät Aasoli-nimiseen kylään. Lehmä annettiin naisten oma-apuryhmälle – tosin ei aivan lehmänä vaan paikallisesti suosittuna vesipuhvelina – ja ostamansa kaksi Esikoulu-lahjaa tukevat esikoulun rakentumista.

Lehmän serkku vesipuhveli

Aasoliin on perustettu naisten oma-apuryhmä, joka kokoaa naisia yhteen keskustelemaan heidän kohtaamistaan ongelmista ja säästämään rahaa yhteiseen kassaan. Tulevaisuudessa ryhmä saattaa aloittaa pienimuotoisen yritystoiminnan. Sitä ennen se pystyy jo antamaan pieniä lainoja jäsenille yhteisistä säästöistä.

Yksi ryhmän jäsenistä on Shringar Rani, jonka pienen pojan World Vision havaitsi olevan aliravittu ja sairastavan tuberkuloosia. Perheelle annettiin pukin ostama vesipuhveli, jotta se voisi parantaa lastensa terveyttä sekä saisi lisätuloja maidon myynnistä. Nyt pieni Pooran voi jo paremmin. Hän juo puhvelin maitoa mielellään ja painonsa nousee hitaasti mutta varmasti.

Puhvelin hankinta ajoitettiin niin, että viisilapsisen perheen puhveli synnytti poikasen. Yhden puhvelin sijaan niitä onkin nyt kaksi. Tuoreet lypsykarjan omistajat ovat saaneet koulutusta eläintensä hoitoon. Hyvällä hoidolla maidon tuotanto on parempaa.

Eskarin ovet aukeavat

Joulupukin kaksi Esikoulu-lahjaa päätyivät Aasoliin tukemaan juuri ovensa avaavan uuden esikoulun rakentumista. World Vision on huolehtinut esikoulun rakennuskuluista, paikallishallinto tarjosi tontin, ja valtio on sitoutunut maksamaan lastentarhaopettajan palkan. Kylän vanha ja liian pieni eskari oli valmistettu lehmänlannasta ja savesta, mikä teki leikkimisen ja syömisen lattialla epähygieeniseksi.

Aasolin esikouluun pääsee 150 alle viisivuotiasta lasta. Sen lisäksi, että naiset pääsevät töihin tuomalla lapsensa hoitoon 4-6 tunniksi päivässä, on lasten tuominen eskariin tärkeä osa aliravitsemuksen vastaista taistelua: hoidokit saavat päivittäin valtion tarjoaman aterian. Esikoulu, hindiksi aanganwadi, toimii myös koko kylän terveystiedotusta ja -palveluja tarjoavana keskuksena. Siellä järjestetään rokotus-, ravitsemus- ja hygieniakampanjoita. Lapset ja raskaana olevat naiset pääsevät esikoulun puitteissa säännöllisiin terveystarkastuksiin.

Joulupukin ostamat eettiset lahjat todella auttavat. Ensi vuonna pukki matkustaa Intiaan katsomaan, miten Pooranin perhe, lehmä ja pienet eskarilaiset voivat.

Katso video: Pukki ja lehmä

Taustaa
Suomen World Vision on lasten elinoloja ja oikeuksia edistävä kristillishumanitaarinen kehitysyhteistyöjärjestö ja itsenäinen osa maailman suurinta kummilapsijärjestöä. Kansainvälisesti World Visionin avun piirissä on 100 miljoonaa ihmistä. Suomen World Visionilla on avustushankkeita Keniassa, Ugandassa, Perussa, Kolumbiassa, Intiassa ja Sri Lankassa. Eettisen lahjojen lahjakauppa Lahjaksi lehmä on osa järjestön pitkäjänteistä varainhankintaa. worldvision.fi / lahjaksilehma.fi

Joulupukkisäätiö lahjoittaa vuosittain Joulupukin Lahjan hyväntekeväisyyteen maailman lapsille eli juuri niille, jotka Joulupukkiin eniten uskovat. Joulupukkisäätiön yhteistyökumppaneilla, Joulupukin virallisilla hovihankkijoilla, on valikoimissaan Joulupukin tuoteperheen tuotteita tai palveluita, joista Säätiö saa pienen lisenssimaksun. Näin jokainen Säätiön yhteistyökumppani on mukana keräämässä Joulupukin Lahjaa. Kun ostat Joulupukki-merkillä varustetun tuotteen tai palvelun, annat samalla lahjan maailman lapsille. santaclaus.fi