Julkaistu 13. 12. 2012 Teksti Tiedotteet, kuvat Paulig Yksi kommentti Ajankohtaista

Juhla Mokka -kahvirasian kuvituskilpailun voitto Kokkolaan

Huippusuosion saavuttaneen Juhla Mokka -kahvirasiakilpailun voittaja on kuvittaja Elina Warsta. Korkeatasoiseen kilpailuun saatiin lähes 600 ehdotusta. Niistä kolme valittiin finaaliin, jonka voittaja ratkaistiin innostuneen kahvikansan yleisöäänestyksellä. Elina Warstan kuvitus ”Kahvipannun taikaa” koristaa kesäkuussa 2013 ilmestyvää kuudetta Juhla Mokka -kahvirasiaa.

Vuodesta 2008 lähtien ilmestyneestä Juhla Mokka -kahvirasiasta on muodostunut odotettu keräilyesine. Uuden kahvirasian kuvitusta etsittiin nyt ensimmäistä kertaa kilpailun kautta, jossa tehtävänä oli suunnitella seuraavan rasian kuvitus teemalla Kahvi yhdistää. Kilpailuun saatiin lähes 600 kuvitustyötä. Kolmesta finaaliin valitusta ehdotuksesta voittajaksi nousi kuvittaja Elina Warstan työ ”Kahvipannun taikaa”.

”Kahvirasian elinkaari on pitkä toisin kuin monien muiden kuvitusten ja tuntuu hienolta saada sellaiseen oma kädenjälkensä. Suomessa kuvitusta käytetään paljon ja sitä myös arvostetaan, mistä tämäkin kilpailu ja sen saama suosio kertovat. Finaalivaiheessa oli kiinnostavaa seurata yleisön keskustelua ja sitä tunteiden määrää, jota kahvi ja kuvitus herättävät”, iloinen Elina Warsta kertoi voiton ratkettua.

Lahden muotoiluinstituutissa opiskellut Warsta on jo ehtinyt jättää jälkensä suomalaisen kuvituksen maailmaan. Muun muassa Kari Hotakaisen kirjoihin kansia suunnitellut lahjakkuus on palkittu usein Vuoden kaunein kirja -kilpailussa. Helsingistä Kokkolaan kotiutunut Warsta asuu perheineen isovanhemmille aikanaan kuuluneessa, lähes 200-vuotiaassa hirsitalossa, jonka pihamaa piirtyi kilpailutyöhön.

”Kahvihetket ovat ystävyyden aikaa ja meillä niitä vietetään usein hyvän aterian päätteeksi mummin aikoinaan istuttamassa lehtevässä puutarhassa. Halusin siirtää tämän kiireettömän, varjoisan tunnelman kuvitukseeni”, Elina Warsta kuvailee.

Kahvi innostaa kuvittajia ja yleisöä

Kilpailun finaaliin ylsivät myös turkulainen Meri-Pauliina Sundén kuvituksellaan ”Aromia” sekä helsinkiläinen Ulla Donner kuvituksellaan ”Iloiset kupit”. Voittaja ratkaistiin yleisöäänestyksellä, johon osallistui tuhansia ihmisiä. Äänestys poiki myös vilkasta keskustelua ja jokainen finalistityö löysi oman kannatusjoukkonsa.

”Kilpailun saama suosio ylitti monin tavoin kaikki odotuksemme. Kahvi innoitti niin kuvittajia kuin kahvinystäviäkin kertomaan oman tarinansa ja näkemyksensä. Elina Warstan työssä puhuttelee erityisesti hänen herkkä kädenjälkensä ja kuvituksen kiehtova tarina lukuisine yksityiskohtineen”, Pauligin Senior Brand Manager Minna Saari sanoo.

Kuudes kahvirasia ilmestyy kauppoihin kesäkuussa 2013 ja sitä on saatavilla rajoitettu erä. Juhla Mokka -kahvirasian ovat aiemmin kuvittaneet Klaus Haapaniemi (2008) Sanna Annukka (2009), Sanna Mander (2010), Pietari Posti (2011) sekä Lotta Nieminen (2012).

Juhla Mokka Suomen suosituin ja luotetuin kahvi Juhla Mokka on ilahduttanut suomalaisia kahvinystäviä jo vuodesta 1929. Tuolloin se tuotiin markkinoille nimellä Juhla Sekoitus. Hieno ja täyteläinen Juhla Mokka on maistunut siitä lähtien suomalaisille niin arjen kahvihetkissä kuin juhlissakin. Nykyään lähes joka toinen Suomessa nautittu kahvikupillinen on Juhla Mokka -kahvia. Tänä vuonna suomalaisten suosikkikahvi sai tummapaahtoisen vaihtoehdon Juhla Mokka Tumma Paahto -kahvin.

Paulig Group on kansainvälinen elintarvikealan perheyritys, joka tunnetaan korkealaatuisista merkkituotteista. Sen päätoimialat ovat Kahvi, Teollisuusmausteet sekä Maailman ruoka & mausteet. Paulig Groupin alla olevia vahvoja brändejä ovat muun muassa Paulig, Santa Maria ja Discovery. Sillä on lähes 2 000 työntekijää viidessätoista eri maassa ja liikevaihto oli 870 miljoonaa euroa vuonna 2011. Kahviliiketoiminnassa Paulig Group on Suomessa ja Baltiassa markkinajohtaja ja Venäjällä toiseksi suurin paahdetun kahvin toimittaja.

Aiheet: , , ,

Yksi kommentti

1. Tykkään tuosta rasiasta,

Tykkään tuosta rasiasta, täytyy kyllä hankkia se itselleni :)