Julkaistu 26. 6. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Kestäviä kotimaisia taimia

Kestävien kotimaisten puutarhakasvien taimivalikoima laajenee.  Viherpeukalot voivat valita puutarhoihinsa suomalaisia eliittitaimia yhä isommasta valikoimasta. Kotimaista ja kestävää FinE®-taimituotantoa laajennetaan samalla kun tavaramerkki uudistuu.

(Vasemmalla marjatanalppiruusu ”Axel Tigerstedt”)

Koristekasvien sekä marja- ja hedelmälajikkeiden FinE-taimet on kehitetty kestämään mahdollisimman hyvin tauteja ja pärjäämään Suomen vaativassa ilmastossa. FinE-tunnus on auttanut kotipuutarhureita kasvivalinnoissa jo vuodesta 1997 lähtien. Nyt FinE-käytäntö muuttuu entistä paremmin kuluttajaa, taimituottajia ja taimikauppaa palvelevaksi. Näkyvin muutos on kasvivalikoiman laajeneminen.

Tyrni "Terhi"

Luumu "Kuntalan Punaluumu"

Kaikki suomalaiset saman merkin alle

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n Laukaan toimipaikassa tuotetuista taimista suurin osa kuuluu tästä lähtien FinE-kasveihin. Valikoimassa on koristekasveja ja pääasiassa Suomessa jalostettuja marja- ja hedelmälajikkeita. Myös taimistojen omat kasvikannat voivat päästä tavaramerkin alle.

MTT:n asiakaspäällikkö Marjatta Uosukaisen mukaan FinE-kasvit ovat Suomessa tutkittuja, perimältään aitoja, terveitä, lisäämiskelpoisia ja ilmasto-oloihimme sopivia. Suuri osa niistä testataan monivuotisissa kenttäkokeissa.

– Muutos tulee voimaan jo tänä kesänä, mutta näkyy hinnastoissa ja esitteissä laajemmin vasta vuoden kuluttua, Uosukainen kertoo.

Vuoden 2013 jälkeen FinE:en kuuluu noin 200 kasvikantaa. Uusimpia tulokkaita ovat kotimaiset alppiruusut ja atsaleat.

Atsalea "Adalmina"

Kuningasatsalea "Estelle"

Tavaramerkille uusi ilme

FinE-logon uusi, raikkaanvihreä ulkoasu ohjaa kuluttajia kestävien taimien hankinnassa ja helpottaa myös viheralan ammattilaisten työtä. Samalla FinE-sopimusehdot yksinkertaistuvat ja tavaramerkin käyttö muuttuu maksuttomaksi.

MTT:n vanhempi tutkija Sirkka Juhanoja kuitenkin korostaa, että merkkiä ja logoa saavat käyttää vain voimassaolevan sopimuksen tehneet suomalaiset taimistot ja myymälät kotimaassa tuotettujen taimien markkinoinnissa. FinE-työryhmä myöntää tavaramerkin käyttöoikeuden.

Ruusu "Juhannusmorsian"

Ruusu "Papula"

Tietoa Kasper-verkkopalvelusta

Tietoa FinE-kasveista saa MTT:n Kasper-verkkopalvelusta, joka kokoaa ajankohtaisen tiedon pelto- ja puutarhaviljelystä sekä kasvinsuojelusta.
– Siellä on jo nyt paljon tietoa laajentuneesta kasvivalikoimasta, ja aikaa myöten tarjoamme myös kasvikuvia erityispalveluna sopimuksen tehneille taimistoille ja myymälöille, Juhanoja sanoo.

FinE-tavaramerkki on MTT:n omistama, ja sen käytöstä päättävät MTT ja taimitarhatuottajien järjestö Taimistoviljelijät ry yhdessä. FinE-taimia ja tietoja niistä on saatavana hyvin varustetuista taimistoista ja taimimyymälöistä.

Tarkemmat kuvaukset FinE-kasveista www.mtt.fi/fine

Angervo "Kruunu"

Lamoalppiruusu "Elviira"

Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT on johtava maatalous- ja elintarviketutkimusta sekä maatalouden ympäristöntutkimusta tekevä laitos. Tutkimusalojamme ovat bioteknologia- ja elintarviketutkimus, kasvintuotanto, kotieläintuotanto, talous, teknologia ja ympäristö. Tuotamme ja välitämme tieteellistä tutkimustietoa sekä kehitämme ja siirrämme teknologiaa koko maatalous- ja elintarvikesektorille.  Lisätietoja www.mtt.fi