Julkaistu 1. 8. 2013 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Mervi Melasniemi Yksi kommentti Ajankohtaista

Lemmikin ostajan turvallinen hankinta

Helsingin eläinsuojeluyhdistys HESY ry ja internetissä toimiva osto- ja myyntipaikka Tori.fi ovat aloittaneet yhteistyön lemmikin turvallisen hankinnan tukemiseksi ja pentutehtailijoiden ilmoitusten kitkemiseksi Tori.fi:n palstoilta.

Pentutehtailu on säännöllistä lemmikkien myytäväksi kasvattamista, jossa eläinten tarpeita ja eläinsuojelulain vaatimuksia laiminlyödään rahallisen voiton maksimoimiseksi.

Pentutehtailu pyritään pysäyttämään yhdessä laadituilla lemmikin turvalliseen hankintaan opastavilla ohjeilla, jotka ovat näkyvästi esillä lemmikki-ilmoitusten yhteydessä. Ohjeissa on lueteltu sellaiset tunnusmerkit, jotka tavallisimmin viittaavat pentutehtailuun, sekä neuvoja, mihin pentutehdasepäilystä voi ilmoittaa.

Tori.fi:ssä luetaan kaikki ilmoitukset ennen niiden julkaisua. Epäilyttävät ilmoitukset poistetaan, ilmoituksen tausta selvitetään ja tapaus siirrettään tarpeen vaatiessa poliisitutkintaan. Pentutehtailijat pyritään näin saamaan kiinni ja vastuuseen teoistaan.

HESY on hyvillään siitä, että Tori.fi on ottanut aktiivisen roolin pentutehtailun kitkemiseksi, ja toivoo muidenkin eläinilmoituksia julkaisevien osto- ja myyntipalstojen toimivan jatkossa samoin.

– Valitettavasti eläin on laissa irtaimen esineen asemassa, mikä vaikeuttaa eläinsuojelua. Eläimiä voi ostaa, myydä tai lahjoittaa täysin laillisesti erilaisilla maksuttomilla ilmoituspalstoilla ilman mitään kontrollia, mikä houkuttelee paikalle aina myös villejä ja laittomia toimijoita, kuten pentutehtailijoita. Siksi Tori.fi:n päätös ryhtyä aktiivisesti valvomaan ilmoituksia on tervetullut, konkreettinen keino pysäyttää pentutehtailu, HESYn puheenjohtaja Hannele Luukkainen sanoo.

Tori.fi-palvelu on myös äskettäin ottanut käyttöön tiukemman valvonnan lemmikki-ilmoituksissa ja uusia teknisiä ratkaisuja lemmikki-ilmoitusten jättäjien valvomiseksi. Lisäksi Tori.fi on laatinut eläinilmoituksille säännöt, joilla pyritään varmistamaan se, että eläimen myyntiin ei liity eläinsuojelullisia epäkohtia.

– Hankaliakin tapauksia löytyy. Usein pentutehtailija esimerkiksi kopioi tekstit rehelliseltä ilmoittajalta ja valehtelee ilmoituksessa rokotuksista ja sirutuksesta. Siksi ostajan valppaus uutta perheenjäsentä hankittaessa on aina ensisijaisen tärkeää, Tori.fi:n toimitusjohtaja Jussi Lystimäki kertoo.

Muutama nyrkkisääntö:

Linkki ohjesivulle, jossa on lisää tarkempaa tietoa:

Aiheet: ,

Yksi kommentti

1. Ihanaa, että Umami

Ihanaa, että Umami on tehnyt jutun tästä! Mielestäni eläinsuojeluasioista ja eläinten oikeuksista ei voi koskaan uutisoida ja tiedottaa liikaa. Kiitos tästä! :)

Olen itse nähnyt valitettavan paljon ikäviä tilanteita ollessani vapaaehtoistyössä eläinsuojeluyhdistyksessä ,ja valitettavasti kohdannut ikäviä eläinsuojelutilanteita myös vapaa-ajallani.

Vastaa kommenttiin

Kirjoittanut