Julkaistu 10. 10. 2019 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Maailman mielenterveyspäivää vietetään tänään

Maailman mielenterveyspäivää vietetään 10.10.2019 kysymällä, mitä kuuluu ja näyttämällä vihreää valoa elämälle eri puolilla Suomea. Helsingissä päivää vietetään keskustakirjasto Oodissa klo 15-20.

Maailman mielenterveyspäivän 10.10.2019 kansainvälinen teema on tänä vuonna itsemurhien ehkäisy. Suomessa puhumme yleisesti mielenterveyden merkityksestä elämän iloissa ja suruissa: välittämisestä ja puheeksi ottamisesta. Jatkamme näin teemallisesti itsemurhien ehkäisypäivän kampanjaa ja kysymme maailman tärkeimmän kysymyksen: Mitä kuuluu?

Vihreää valoa elämälle

Maailman mielenterveyspäivänä MIELI ry liputtaa perinteisesti avoimemman keskustelukulttuurin puolesta. Samalla halutaan edelleen muuttaa asenteita, joita mielenterveyteen liitetään.

Näytämme ”vihreää valoa” elämälle ja haastamme valaisemaan rakennuksia, ikkunoita, muistomerkkejä jne. vihreällä. Voit myös pukeutua vihreään hyvän asian puolesta! Helsingissä Finlandia -talo valaistaan vihreällä viime vuotiseen tapaan ja paikalliset mielenterveysseurat valaisevat omia kohteitaan eri puolella Suomea.

Maailman mielenterveyspäivää vietetään Oodissa

Keskustakirjasto Oodissa Helsingissä vietetään Maailman mielenterveyspäivää 10.10.2019 klo 15–20. Puhutaan nuorten aikuisten mielenterveydestä, tarjotaan keskusteluapua, piirretään voimaeläimiä ja jaetaan vihreää valoa pimeään iltaan.

Ohjelma

klo 15–16: Keskustelua nuorten aikuisten mielenterveyspalveluiden saatavuudesta. Keskustelemassa Helsingin Sanomien päätoimittaja Kaius Niemi, MIELI ry:n toiminnanjohtaja Sari Aalto-Matturi ja lääkäri Jonne Juntura. Juntura sairastui opiskellessaan ja koki, millaista oli hakea apua mielenterveyden ongelmiin.

klo 18–20: Cup of Therapyn Matti Pikkujämsä piirtää kävijöille voimaeläimiä Maijan salissa. Hae omasi!

klo 15–20: Oodissa on tarjolla matalan kynnyksen keskusteluapua. Kolme MIELI ry:n kriisityöntekijää ovat paikalla kuuntelemassa ja juttelemassa sekä neuvovat tarvittaessa, mistä hakea jatkossa apua ja tukea.

Mieli ry

Miten voit tukea ja edistää lasten ja nuorten mielenterveyttä omassa arjessasi? Oodissa voit Maailman mielenterveyspäivänä 10.10.2019 ja sen jälkeen tutustua Lasten ja nuorten mielenterveyttä edistäviin materiaaleihin.

MIELI ry:n lasten ja nuorten työssä tuotetut materiaalit ovat esillä kolmannessa kerroksessa liukuportaiden yläpäässä sijaitsevalla esittelypöydällä. Neuvolaan, varhaiskasvatukseen, alakouluun, yläkouluun ja nuorisotyöhön tehdyt materiaalit sopivat kasvatusalan lisäksi hyvin myös vanhemmille, isovanhemmille ja tai vaikka sukulaisnuorten kanssa aikaansa viettäville aikuisille.

#vihreää valoa #mitäkuuluu #kymppikymppi #mieli

Aiheet: , , ,