Julkaistu 7. 6. 2012 Teksti Tiedotteet, kuvat BirdLife Yksi kommentti Ajankohtaista

Osallistu mökkibongaukseen – delta i mökkibongaus

BirdLife Suomi kutsuu kaikki luonnosta kiinnostuneet mukaan ensi viikonloppuna 9.–10.6. järjestettävään mökkibongaukseen. Tapahtumassa kysellään käen kukunnasta sekä kerätään havaintoja yhdeksästä muusta lintulajista: laulujoutsenesta, kyhmyjoutsenesta, kuikasta, mustakurkku-uikusta, meriharakasta, västäräkistä, kirjosieposta, talitiaisesta ja peiposta.

Osallistuakseen ei tarvitse olla lintuharrastaja, eikä mökkibongaus ole kilpailu. Tapahtuman päätarkoituksena on saada ihmiset kiinnostumaan lähiluonnosta ja samalla kerätä arvokasta lintutietoa. Tapahtuma järjestetään nyt kolmatta kertaa. Viime ja toissa kesänä yli 2 500 ihmistä tarkkaili lintuja runsaalla 1 000 paikalla.

Havainnot ja vastaukset voi ilmoittaa osoitteessa www.mokkibongaus.fi tai postikortilla. Osallistujien kesken arvotaan lintuaiheisia palkintoja.
Mökkibongauksen tulokset päivittyvät BirdLife Suomen sivuille.  Kuvassa käki, kuvaaja Mika Selin.

Osallistumisohjeet

Mökkibongaukseen voi osallistua kuka tahansa ja missä tahansa Suomessa.
Mökkibongaukseen ei tarvitse erikseen ilmoittautua eikä tapahtumassa ole osallistumismaksua.
• Vastaa verkkosivuilla oleviin, käkeä koskeviin kysymyksiin.
• Jos havaitset Mökkibongausviikonloppuna (9.–10.6.) edes yhden mökkibongauslajeista, laske tuosta lajista suurin samaan aikaan näkyvissä oleva yksilömäärä.
• Ilmoita havaintosi ja vastauksesi BirdLifelle viimeistään sunnuntaina 17.6. joko osoitteessa www.mokkibongaus.fi tai postikortilla osoitteella BirdLife Suomi / Mökkibongaus, Annankatu 29 A 16, 00100 Helsinki.
Postikortissa on oltava havaintojen ja vastausten lisäksi havainnoitsijan ja havaintopaikan osoitteet ja havainnoitsijoiden määrä.

Laulujoutsen ja kyhmyjoutsen, kuvaaja Sven Forsell.

Kuikkapariskunta ja mustakurkku-uikku, kuvaaja Tapio Kaisla.

Meriharakka ja västäräkki, kuvaaja Tapio Kaisla.

Kirjosieppo, talitiainen ja peippo(nen), kuvaaja Tapio Kaisla.

Tiedotteen lintulajit ruotsiksi: gök (käki), sångsvan (laulujoutsen), knölsvan (kyhmyjoutsen), storlom (kuikka), svarthakedopping (mustakurkku-uikku), strandskata (meriharakka), sädesärla (västäräkki), svartvit flugsnappare (kirjosieppo), talgoxe (talitiainen), bofink(peippo)

Anvisningar för att delta i mökkibongaus

Vem som helst kan delta var som helst i Finland. Man behöver inte anmäla sig till evenemanget och ingen deltagaravgift bärs.
• Svara på frågan, om du har hört en gök i år (formulär på finska: www.mokkibongaus.fi).
• Om du ser en eller flera av de 10 utvalda arter under veckoslutet 9.–10.6., räkna hur många individer av arterna du kan se på en gång som mest.
• Anmäl de arter du sett och individmängden för varje art till BirdLife Finland senast 17.6., endera på adressen www.mokkibongaus.fi eller med postkort till BirdLife Finland, Annegatan 29 A 16, 00100 Helsingfors. På kortet bör framgå även skådarens namn, skådarnas antal, adressen där man iakttog och tiden för iakttagelsen.

Artikkeli BirdLife Suomi ry.

Aiheet: , ,

Yksi kommentti