Julkaistu 14. 3. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Päästöverotus vaikuttaa menopelin valintaan

Suomen autokantaa yritetään ohjata ympäristöystävällisempään suuntaan muun muassa päästöverotuksen avulla. Lisäpontta ohjaus saa huhtikuun alussa, kun verotus muuttuu tiukemmaksi suurempipäästöisten autojen kohdalla.

Mitä pienemmät päästöt autossa on, sitä pienempi on myös sen verotus. Käytännössä omistajalleen tulee edullisimmaksi mahdollisimman pieni ja kevytrakenteinen auto, jossa kulutus ja sitä kautta myös päästöt jäävät pieniksi.

– Suomessa autovero on perinteisesti korkea, esimerkiksi maastureissa vero voi olla yli 20 000 euroa. Niin sanottujen ympäristösuuntautuneiden mallien verotus puolestaan lähtee 2000–2500 eurosta, joten auton ostaja voi säästää useita tuhansia valitsemalla vähäpäästöisen auton, toteaa toimitusjohtaja Tomi Orava Auto-Aritasta.

Veron määrä kiinnostaa ostajia yhä enemmän. Ympäristöystävällisempien autojen suosion uskotaan kasvavan entisestään, kun autoverotus muuttuu huhtikuun ensimmäisenä päivänä.

– Auton hinnassa on niin iso osa veroa, että sillä on suuri vaikutus siihen, millainen auto ostetaan. Ja kyllähän ostajat itsekin arvostavat ympäristöystävällisyyttä. Jos autoveron osuus jonain päivänä laskisi esimerkiksi alle 20 prosenttiin, muut autonvalintakriteerit voisivat nousta suurempaan rooliin, arvioi Santanderin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi (kuvassa).

Estääkö ostohinta ekoilun?

Mitä uudempi auto, sitä pienemmäksi sen päästöt ja autoverokertymä useimmiten jäävät. Melko suurella todennäköisyydellä ostohinta on kuitenkin korkeampi kuin vanhemmassa autossa. Kumpi on ostajille tärkeämpi kriteeri?

– Ostohinnalla on tietysti iso merkitys. Mutta mitä järkevämpi ja vähäpäästöisempi auto, sitä edullisempi kokonaisuus siitä syntyy. Jos auton kokonaishinta on kallis ja auto on esimerkiksi hybriditekniikalla varustettu, siihen otetaan rahoitus pidemmäksi aikaa, Pättiniemi sanoo.

Myöskään Tomi Oravan mielestä ostohinta ei estä vähäpäästöisemmän auton ostamista, vaan syyt järeämmän kulkupelin valitsemiseen löytyvät muualta.

– Vähäpäästöisempien autojen valikoima ei välttämättä ole vielä niin laaja, että se täyttäisi esimerkiksi perheen tarvitseman kuljetustarpeen.  Mutta toisaalta automerkit tuovat koko ajan uusia ympäristömalleja markkinoille, Orava toteaa.

Naiset ja nuoret suosivat ympäristöystävällisyyttä

Millaiset ostajat sitten useimmiten kiinnostuvat ympäristöystävällisemmistä autoista?

– Naiset ja nuoret, Tomi Orava vastaa.

– Naiset ovat monesti miehiä ympäristötietoisempia ja kiinnostuneita uusista teknologioista ja ympäristömalleista. Nykyään myös perheen nuoriso on mukana auto-ostoksilla ja rohkaisee vanhempia ostamaan ympäristöystävällisiä malleja.

Faktaa:
– 1.4.2012 voimaan astuva uusi autoverolaki muuttaa verotaulukon rakennetta.
– Alin veron osuus lasketaan 12,2 prosentista 5 prosenttiin. Sitä sovelletaan, kun ajoneuvon hiilidioksidipäästö on 0 grammaa kilometrillä. Ylin veron osuus puolestaan nostetaan 48,8 prosentista 50 prosenttiin.
– Autoveron osuus laskee autoilla, joiden päästö on alle 110 grammaa kilometrillä, ja nousee autoilla, joiden päästö on yli 110 grammaa kilometrillä.
– Keskipäästöisellä uudella henkilöautolla vero nousee noin kaksi prosenttiyksikköä.

Lähde: www.ekobiili.fi

Tiedon ja kuvan välitti Deski.

Aiheet: , , , , , ,