Julkaistu 17. 6. 2010 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Wkimedia Commons Ei kommentteja Ajankohtaista

Suomen Kuluttajaliitto muistuttaa ale-myyntien pelisäännöistä

Näin kesän alennusmyyntikauden alkaessa on aika jälleen muistuttaa alennusmyyntien pelisäännöistä. Kilpailun asiakkaista ollessa kovaa yhteisesti sovitut ja jopa lakimääräiset pelisäännöt saattavat välillä unohtua.

Suomen Kuluttajaliitto haluaa muistuttaa sekä kuluttajia että elinkeinonharjoittajia siitä, että alennusmyynnissä noudatetaan samoja pelisääntöjä kuin muussakin kaupankäynnissä. Kuluttajansuojalaki antaa oikeuksia ja asettaa velvollisuuksia niin ostajille kuin myyjillekin.

Erityisesti tavaroiden vaihto- ja palautusoikeus aiheuttaa epätietoisuutta. Kauppa on sitova sopimus eikä virheettömillä tavaroilla lain mukaan ole vaihto- tai palautusoikeutta Poikkeuksen muodostaa etämyynti (esim. posti- tai puhelinmyynti, nettikauppa) ja kotimyynti, joissa ostajalla on oikeus peruuttaa kauppa neljäntoista päivän kuluessa tavaroiden tai tilausvahvistuksen saapumisesta.

Liikkeet antavat usein tavaroille vaihto- tai palautusoikeuden. Tämä oikeus ei kuitenkaan perustu lakiin vaan liikkeet myöntävät sen vapaaehtoisesti. Myönnetty vaihto- tai palautusoikeus on osa ostajan ja myyjän välistä kauppasopimusta ja sitoo liikettä. Parasta on, että vaihto- tai palautusoikeudesta on merkintä kuitissa. Koska vaihto- tai palautusoikeus on vapaaehtoinen, kaupat voivat itse vapaasti päättää tämän oikeuden ehdoista, esimerkiksi siten että alennuksella myytävillä tavaroilla ei ole tätä oikeutta tai että vaihto- tai palautusoikeuden käyttäminen vaatii alkuperäistä kuittia.

Vaihto- tai palautusoikeuden rajoituksilla alennusmyynnin yhteydessä ei ole mitään vaikutusta myyjän virhevastuuseen. Myös alennusmyynnissä myyjä on vastuussa tavaran virheestä eikä vastuuta voida siirtää esimerkiksi maahantuojalle. Myyjällä on velvollisuus oikaista virhe kohtuullisessa ajassa joko korjaamalla tavara tai vaihtamalla se virheettömään tuotteeseen. Jos virheen oikaisu ei ole mahdollista, ostajalla on oikeus saada virhettä vastaava hinnanalennus tai purkaa kauppa, jos virhe ei ole vähäinen. Kuluttajalla on oikeus saada korvausta tavaran virheestä aiheutuneista kustannuksista, kuten matka- ja puhelinkustannuksista tai tavaran asentamisesta ja kokoamisesta aiheutuneista kuluista.

Tavaran virheestä kannattaa ilmoittaa mahdollisimman nopeasti. Lain mukaan ilmoitukselle on aikaa vähintään kaksi kuukautta siitä kun ostaja havaitsi tai hänen olisi pitänyt havaita virhe. Virheestä kannattaa ilmoittaa kuitenkin mahdollisimman pian, sillä se helpottaa asian selvittämistä.

Aiheet: , ,