Julkaistu 28. 2. 2013 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Uusi Lastensairaala 2017 -hanke tarvitsee rahaa

Moni hyvä asia on toteutunut ”kansan karttuisan käden” ansiosta. Nyt rahaa tarvitaan uuden lastensairaalan rakentamiseksi. Mikään ei ole niin sydäntä särkevää kuin se, että pienet potilaat kärsivät. Nyt heille tarvitaan uusi sairaala, jossa he voivat saada parasta mahdollista hoitoa. Ryhdytään tuumasta toimeen NYT!

Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeen tukiyhdistys aloittaa varainhankinnan uuden valtakunnallisen lastensairaalan rakennuttamiseksi. Tavoitteena on kerätä 30 miljoonaa euroa lahjoituksina yrityksiltä ja yksityisiltä henkilöiltä. Lahjoituksien avulla Helsinkiin nousee uusi, lasten erikoissairaanhoitoon keskittynyt huippuyksikkö vuoteen 2017 mennessä.

Uuden lastensairaalan tarve on akuutti, mutta ilman yksityistä rahoitusta sen rakentaminen siirtyisi pitkälle tulevaisuuteen. Tämän vuoksi osa julkisen sairaalan rahoituksesta on päätetty kerätä historiallisella tavalla yrityksiltä ja yksityishenkilöiltä.

Uusi lastensairaala koskettaa valtakunnallisesti koko Suomea, koska sen tehtävänä on palvella kaikkia Suomen lapsia. Helsingin Lastenklinikan nykyiset, 1940-luvulta peräisin olevat tilat eivät vastaa enää tämän päivän tarpeita. Siksi jokainen lahjoitettu euro on nyt tärkeä!, Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry:n ja säätiön puheenjohtaja Anne Berner painottaa.

Hankkeen aloitteen takana on vahva vaikuttajajoukko. Säätiö Uuden Lastensairaalan Tuen valtuuskunnan puheenjohtaja toimii presidentti Martti Ahtisaari.

Ainutlaatuisen hankkeen tavoitteena maailman paras lastensairaala

Uusi lastensairaala 2017 -hanke on poikkeuksellinen – Suomessa ei koskaan aikaisemmin ole toteutettu yhteistyömallia, jossa säätiö ottaa vastuulleen perinteisesti sairaanhoitopiirille kuuluneen rakennushankkeen.

Sairaalan suunnittelutyö on jo kovassa vauhdissa. Tavoitteenamme on rakentaa monin tavoin tarkasteltuna huippusairaala lapsille. On itsestään selvää, että sairaalan tulee mahdollistaa erinomaiset lääketieteelliset hoitotulokset. Tämä ei kuitenkaan riitä, vaan lasten, heidän perheidensä ja henkilökunnan myönteinen kokemus sairaalasta on hyvin tärkeää. Turvallisuus, muunneltavuus ja tehokkuus ovat myös nykyaikaisen sairaalan tunnusmerkkejä. Kun yhdistämme nämä kaikki asiat uuteen lastensairaalaan, lopputuloksena on rakennus, jota voimme esitellä yhtenä Suomen maamerkeistä, kuvailee Hyksin Naisten- ja lastentautien tulosyksikön johtaja Jari Petäjä.

Uusi Lastensairaala 2017 -hankkeen perustajalahjoittaja on Oy Hartwall Ab.  Talkookumppanina toimii Sanoma Oy sekä BOB Helsinki, OMD Finland ja viestintätoimisto Myy alihankkijoineen, jotka vastaavat hankkeen markkinointiviestinnän suunnittelusta ja toteuttamisesta veloituksetta. Lipaskerääjinä toimivat muun muassa Leijonaemot ry.

KAIKKI SUOMALAISET TARVITAAN NYT MUKAAN TALKOISIIN!

Lahjoituspuhelin: soita 0600 95120 hinta 20,11€ +pvm/mpm
Tekstiviestilahjoitus: lähetä viesti SAIRAALA tai SJUKHUS numeroon 16499, hinta 10€
Keräystili: FI93 5541 2820 0199 67 / Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry, viite 2017 00002

keräyslupa: POHA 2020/2012/3890/24.1.13

Stiftelsen Nya Barnsjukhusets Stöd – Säätiö Uuden Lastensairaalan Tuki

Säätiö on yleishyödyllinen, sen tehtävä on tukea ja edistää lastentautien lääketieteellistä tutkimusta. Tehtävänsä hoitamiseksi säätiö rakennuttaa lastensairaalan. Sen pääomat ja pääoman tuotot voidaan vain käyttää Lastenlääketieteen hyväksi.

Säätiön hallituksen kokoonpano: Reijo Karhinen, Antti Herlin, Anne Brunila, Jussi Mertsola, Mirjam Kalland, Kari Raivio ja Anne Berner.

Säätiön valtuuskunnan kokoonpano: puheenjohtaja presidentti  Martti Ahtisaari, Elisabeth Rehn, Kristina  Pentti, Maija-Riitta Ollila, Asmo Kalpala,  Tuomas Aho, Marja-Leena Rinkineva , Ilkka Kauppinen, Lasse Viinikka, Kimmo Kontula, Risto Renkonen Pekka Lahdenne, Päivi Tapanainen.

Uusi Lastensairaala tukiyhdistys 2017 ry – Stödföreningen Det nya barnsjukhuset 2017 r.f.

Tukiyhdistyksen tehtävänä on huolehtia varainhankinnasta. Yhdistys toimii läheisessä yhteistyössä HUS:n kanssa.

Tukiyhdistyksen hallituksen kokoonpano: Anne Berner, Tuomas Aho, Jukka Ala-Mello, Anne Knaster, Jukka Kurttila, Markku Mäkijärvi, Jari Petäjä, Kari Raivio, Marja-Leena Rinkineva, Nina Santala, Jukka-Pekka Saraste, Ari Puheloinen ja Tarja Lähdemäki./em>

Aiheet: