Julkaistu 4. 10. 2010 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Vaarallinen kaasujääkaappi pois markkinoilta

Tukes (Turvatekniikan keskus) 04.10.2010 kello 09.00

Nestekaasukäyttöisessä Scandic XC-50 -jääkaapissa on todettu vakava turvallisuuspuute.  Kaasujääkaappi tuottaa huoneilmaan nopeasti vaarallisen määrän häkää ja aiheuttaa hengenvaaran erityisesti pienissä tiloissa käytettynä.

Turvatekniikan keskus (Tukes) on asettanut jääkaapille myyntikiellon ja määrännyt maahantuojan palautusmenettelyn avulla keräämään myydyt tuotteet pois kuluttajilta.  Hengenvaaran vuoksi jääkaappia ei saa käyttää ja se on palautettava ostopaikkaan. Viime kesänä kaksi ihmistä kuoli kyseisen jääkaapin aiheuttamaan häkämyrkytykseen.

Vaarallinen nestekaasujääkaappi Scandic XC-50 on tilavuudeltaan 50 litraa, väriltään tummanharmaa tai valkoinen ja sen mitat ovat 40x45x76cm. Jääkaapin maahantuoja on Scandic Trading House Oy ja sitä on myyty Suomessa vuosina 2009–2010. Jääkaapin hankkineita pyydetään palauttamaan se ostopaikkaan, jolloin tuotteen hinta hyvitetään asiakkaalle. Tuotetta palautettaessa ei tarvitse esittää ostokuittia.

Viime kesänä kaksi henkilöä kuoli kesämökillään häkämyrkytykseen. Häkämyrkytyksen aiheuttajaksi varmistui testeissä kyseinen kaasujääkaappi. Valmistaja oli laittanut näihin jääkaappeihin ylimääräisen irtoputken palokaasujen poistoputkeen. Irtoputki haittasi palamista niin, että palokaasut tuottivat huoneilmaan poikkeuksellisen suuren määrän häkää. Jääkaappia ei ollut tarkastettu direktiivien mukaisesti tarkastuslaitoksella. Tarkastettaessa kyseinen vika olisi havaittu.

Kaasulaitteiden palokaasut tuottavat huoneilmaan aina jonkin verran häkää, mikä voi aiheuttaa hengenvaaran erityisesti pienissä tiloissa. Turvallisuussyistä kaasujääkaappien valmistajat ovat kieltäneet niiden käytön makuuhuoneissa, ellei palokaasuja johdeta ulkoilmaan. Yövyttäessä pienessä mökissä ihminen voi altistua yön aikana usean tunnin ajaksi myrkylliselle häkäkaasulle.

Tukesin turvallisuusinsinööri Seppo Huttunen muistuttaa, että kaasulaitteiden käytössä on aina huolehdittava hyvästä ilmanvaihdosta. Jos kaasulaite ei saa riittävästi palamisilmaa, se alkaa tuottaa häkää. Ilmanvaihtoon tarvitaan tulo- ja poistoilmaventtiilit, eikä niitä saa missään tapauksessa tukkia. Rakennukseen, joissa on käytössä kaasulaitteita tai tulisija, kannattaa hankkia palovaroittimen lisäksi häkävaroitin.

Kaasulaitteet ovat aiheuttaneet 1999–2010 seitsemän häkäonnettomuutta, joissa on kuollut yhteensä 14 ihmistä. Kaikille häkämyrkytystapauksille on ollut yhteistä se, että kaasulaitteita on käytetty erittäin pienissä tiloissa, joissa ei ole ollut kunnollista ilmanvaihtoa.

Aiheet: ,