Julkaistu 4. 1. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Valoteoksia Helsingin kaduilla

Lux Helsinki tuo valon vuoden pimeimpään ajankohtaan. Valoteokset muovaavat tunnettuja kohteita ja kaupunkikuvaa uudeksi Töölönlahden ympäristössä ja Senaatintorilla. Lux Helsinki jatkaa aiempien vuosien tammikuun alun valotapahtumaa esittelemällä monipuolisesti valotaidetta, erityisesti energiaa säästäviä tekniikoita hyödyntäen.

Valoinstallaatiot löytyvät Senaatintorilta ja Musiikkitalosta. Finlandia-talo, Olympiastadionin torni ja Hesperian puisto taas muuttuvat projisointien ja lyhtyjen kautta uudeksi esteettiseksi elämykseksi. Lux Helsingin taiteellinen johtaja Markku Uimonen toivoo valoreitin kävijöiden kokevan urbaaneja elämyksiä, jotka voisivat hämmästyttää ja ilahduttaa kulkijaa. ”Tapahtuman monipuolisuus ja mahdollisuudet näkyvät valon taiteen, spektaakkelin ja minimalismin kirjossa. Teosten mittakaavan vaihtelu installaatioista stadionin torniin tuo esiin valon lukemattomat mahdollisuudet”, Markku Uimonen kertoo.
Valoteoksiin on helppo tutustua kävellen Senaatintorilta Olympiastadionille, esimerkiksi Aleksin joulukadun kautta. Reitti on noin kolme kilometriä. Osa teoksista näkyy esimerkiksi junan ikkunasta.

Valoisa kävelyreitti – loistava juttu

Senaatintorilla on esillä valotaiteilija Matti Jykylän valoinstallaatio rubix xpress, jossa tunnetun kuution arvoitus ratkeaa valon ja liikkeen avulla. Ajankohtaista led-teknologiaa hyödyntävän teoksen sisään mahtuisi 125 000 tavallista Rubikin kuutiota.

Matti Jykylä: rubix xpress Kuva Salla Anttola

Musiikkitalo saa valoteoksensa Mannerheimintien puoleiseen lasikulmaan. Valotaiteilija Mikko Hynnisen ja kanadalaisen kirjailijan Daniel Cantyn Operator iloittelee loisteputkilla ja englanninkielisillä teksteillä. 70-luvun taskulaskimista tuttu digitaalinen tekstitysestetiikka saa uusia ulottuvuuksia tässä teoksessa, jonka äänimaisemaa voi kuulla talon ulkopuolella.
Finlandia-talon Muuttuva maisema -teoksen tekijä, valotaiteilija Juha Rouhikoski luo kansalliseen arkkitehtoniseen ikoniin ennen kokemattoman tunnelman valoilla ja varjoilla. Rouhikosken valoteos nostaa rakennuksen esille alati muuttuvasta Töölönlahden ympäristöstä.

Juha Rouhikoski: Muuttuva maisema. Kuva: Sakari Viika.

Olympiastadionin torni, suomalaisten urheilupyhättö ja koko Helsingin näkyvin maamerkki, saa muuttuvan spektrin muodon. Valotaiteilija Jukka Huitilan Variant Spectrum -teoksessa torni näyttäytyy aivan uudessa asussa.

Jukka Huitila: Variant Spectrum. Kuva: Mikko Tarvonen.

Aalto-yliopiston, Teatterikorkeakoulun ja Metropolia ammattikorkeakoulun taideopiskelijoiden suunnittelemat ja energiasäästölamppujen ympärille toteuttamat uniikkilyhdyt koristavat Hesperian puiston puita. Taiteilija Kaisa Salmi ja Markku Uimonen toimivat hankkeen kuraattoreina. Lantern Park alkaa Finlandia-talolta ja päättyy Kansallisoopperalle, jonka Amfi-teatterissa esiintyy loppiaisen aikaan Tulisirkus Walkea. Puistossa on myös valomaalausta, jossa jokainen voi kokea elävällä valolla maalausta.

Katarzyna Balcerowska: Lantern Park. Kuva: Salla Anttola.

Lantern Park. Kuva: Sakari Viika.

Myriam Leblanc-van Neste: Lantern Park. Kuva Mikko Tarvonen.

Valoteosten näytösajat

Lux Helsinki alkaa uudenvuoden aattona 31.12. ja tapahtuma kestää 9. tammikuuta 2012 asti. Valoteoksia voi katsella nonstop-esityksinä päivittäin klo 16–22. Poikkeuksena on Musiikkitalon teos, joka on esillä koko ajan.
Tulisirkus Walkean esitykset nähdään Kansallisoopperan amfissa 6.–9.1. klo 18.00 ja 19.30. Amfin lähistöllä on elävällä valolla maalausta 6.–7.1. klo 17–21. Molemmat ovat Hesperian puistossa Töölönlahden rannalla.

Lux Helsingin järjestäjä on Helsingin kaupunki. Tapahtuman pääyhteistyökumppani on Helsingin Energia. Mediayhteistyökumppani on MetroFM. Yhteistyössä mukana myös VR. Tapahtuman tekninen tuottaja on Sun Effects Oy

Aiheet: , , , , , ,