Julkaistu 6. 7. 2013 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ajankohtaista

Varo sinilevää!

Ihon punoitus saattaa johtua muustakin kuin liiasta auringosta. Syy voi löytyä uimavedessä piilevästä sinilevästä. Vaarallisin altistumistapa sinilevälle on hengittää sitä vesihöyryn mukana saunassa.

(Vasemmalla: Runsas sinileväesiintymä Helsingin Taivallahden rannassa v. 2005. Lähde: Suomen ympäristökeskus.)

Lämpimien säiden aikaan myös levät lisääntyvät vesistöissä. Varoituksia sinilevän saastuttamista uimarannoista ja vesistä kannattaa uskoa, sillä sinilevän myrkylliset syanobakteerit ovat haitallisia hermostolle ja maksalle ja voivat aiheuttaa voimakkaita suolisto-oireita.

-Vakavia sinilevän aiheuttamia myrkytyksiä todetaan Suomessa harvoin. Yleisin oire on ihon ärtyminen sinilevää sisältävässä vedessä uinnin jälkeen. Myös flunssan kaltaiset, korkeintaan muutamia päiviä kestävät oireet, kuten nuha, päänsärky ja vatsaoireet ovat tavallisia, kertoo yleislääketieteen erikoislääkäri Jaakko Halonen Terveystalosta.

Sinilevän myrkky ei imeydy ihon läpi, mutta yleensä sitä joutuu elimistöön, kun uidessa niellään vettä.
Suomen ympäristökeskuksen mukaan sinilevän määrä järvissä on lisääntynyt parin viikon aikana, ja sitä esiintyy nyt enemmän kuin yleensä tähän aikaan kesästä. Syy sinilevien aikaisempaan runsastumiseen järvillä liittyy kesän sääoloihin. Lämmin loppukevät ja alkukesä vauhdittivat ja aikaistivat levän kasvua,  ja viime aikojen helteet ovat mahdollistaneet sinilevien pintalauttojen muodostumisen.

Veteen sekoittunutta sinilevää Helsingin Taivallahden rannassa v. 2005. Lähde: Suomen ympäristökeskus

Löylyveden on oltava puhdasta

-Vaarallisin altistumistapa sinilevälle on hengittää sitä vesihöyryn mukana. Siksi mökkisaunaan ei saa hakea löylyvettä vesistöstä, jossa esiintyy sinilevää. Vesihöyrylle voi altistua myös vesiskootterilla ajettaessa, Halonen kertoo.

Sinilevästä ärtyneen ihon ensihoitoon pätevät samat konstit kuin muunkin ihottuman hoidossa. Apteekista saatava antihistamiinitabletti lievittää kutinaa. Jos antihistamiinista ei ole apua tai ilmaantuu muita oireita, kuten pahoinvointia ja ripulia, kannattaa hakeutua lääkärin vastaanotolle.

Terveystalo on Suomen suurin terveyspalveluyritys. Yhtiö tarjoaa monipuolisia terveys-, työterveys-, sairaanhoito- ja tutkimuspalveluja lähes 150 toimipaikassa eri puolilla Suomea. Terveystalon asiakkaita ovat yksityishenkilöt, yritykset ja yhteisöt, vakuutusyhtiöt sekä julkinen sektori. Terveystalo työllistää valtakunnallisesti lähes 6 500 terveydenhuollon ammattilaista. Vuonna 2012 Terveystalo investoi suomalaisten terveyspalvelujen kehittämiseen yli 27 miljoonaa euroa. www.terveystalo.com

Aiheet: , , , , ,