Umami muualla Facebook

Julkaistu 1. 2. 2016 Teksti Hannele Eklund, kuvat /kuva Verkatehdas Ei kommentteja Musiikki

Kitaran maailma – Global Guitar -konserttisarja Verkatehtaalla

Näppäilysoitinten universaali rooli taidemusiikissa kautta aikojen ja historiallisten tapahtumien seurauksena syntynyt kulttuurinen vuorovaikutus ovat kitarataitelija Ismo Eskelisen suunnitteleman Kitaran maailma – Global Guitar -konserttisarjan kantava teema.

Neljän konsertin kokonaisuuden aikajänne ulottuu barokista tähän päivään. Musiikin ylikansallinen kieli näkyy myös esiintyjissä. Eskelinen on kutsunut mukaan pitkäaikaisia yhteistyökumppaneitaan ja ystäviään eri puolilta maailmaa.

Kuvassa Ismo Eskelinen.

Kuopiossa syntyneen ja Kanta-Hämeen Hausjärvelle kotiutuneen Ismo Eskelisen kansainvälinen ura on vienyt hänet esiintymään maailman tärkeimpiin konserttitaloihin ja eturivin kansainvälisten orkestereiden solistiksi. Kysyttyjen nykysäveltäjien kuten Einojuhani Rautavaaran, Jukka Tiensuun, Sebastian Fagerlundin ja Kalevi Ahon kanssa tehdyn yhteistyön tuloksena Ismo Eskelinen on soittanut useita hänelle sävellettyjen teosten kantaesityksiä ja levytyksiä. Eskelisen Alba-levymerkillä julkaistu Bach-levytys palkittiin klassisen musiikin Emma-palkinnolla 2014. Vuonna 2016 ilmestyy toinen Bach-levy, sekä viulisti Karen Gomyon kanssa New Yorkissa tehty äänite.

Aktiivisena kamarimuusikkona Eskelisen yhteistyö koti- ja kansainvälisten taiteilijoiden kanssa on tuottanut runsaasti mielenkiintoisia kohtaamisia ja konserttielämyksiä. Esiintyvän taiteilijan uransa ohessa hän on toiminut vuodesta 1992 lähtien Sonkajärvi Soi -musiikkitapahtuman taiteellisena johtajana.

Ismo Eskelisen monipuoliseen ohjelmistoon kuuluu musiikkia 1500-luvulta alkaen. Kitaran maailma -konserttisarjassa hän soittaa modernin kitaran lisäksi 1800-luvun kitaraa, joka on mittasuhteiltaan nykykitaraa pienempi ja sirompi sekä soinniltaan kirkkaampi.

Musiikkia ja ystävyyttä läpi historian ja ympäri maailman

Verkatehtaan tuotantoresidenssissä toteutetun konserttisarjan ohjelmistossa on musiikkia varhaisesta barokista nykyteosten kantaesityksiin. Myös kulttuuriset ja maantieteelliset rajat ylittävä ystävyys on Ismo Eskelisen suunnittelemien ohjelmien rinnalla kulkeva teema. Mittavan kansainvälisen uran myötä syntyneet ystävyydet ja yhteistyökumppanuudet tuovat yhteen esiintyjäkaartin, joka kokoontuu Hämeenlinnaan New Yorkista, Intian Chennaista, Barcelonasta – ja Kanta-Hämeestä.

Konserttisarjan musiikillisella matkalla on aineksia intialaisesta karnaattisesta musiikista, perinteisestä kiinalaisesta musiikista, andalusialaisesta flamencosta ja afrikkalaisista rytmeistä aina poppiin ja länsimaiseen renessanssi-, barokki-, klassis-romanttiseen ja nykymusiikkiin asti.

Espanjalaisen kitaran 500 vuotta

Sarjan ensimmäisessä konsertissa 4.2.2016 paneudutaan espanjalaisen kitaran pitkään historiaan. Konsertin varhaisimmat teokset ovat 1600- ja 1700-lukujen taitteesta, tuorein on Kalevi Ahon Solo XI, (Hommage a Munir Bashir), jonka Ismo Eskelinen kantaesitti Naantalin musiikkijuhlilla 2014.

Kitara on Espanjan kulttuurille ainakin yhtä tärkeä soitin kuin kantele suomalaisille. Siinä missä kanteleperinne uinui Karjalan korvissa nuotteja taitamattomien runonlaulajien musiikissa, kitaramusiikista tuli jo 1600-luvun Espanjassa huolella tallennettua taidetta. Gaspar Sanzin, Francisco Gueraun ja Santiago Murcian nuottijulkaisussa barokin tanssit heräävät uuteen elämään ja kylvävät rytmejä, jotka nykykuulijakin tunnistaa espanjalaisiksi.

Varhaisessa espanjalaisessa musiikissa on kansanmusiikkivaikutteiden lisäksi arabialaisten valloittajien mukanaan tuomia piirteitä. Kalevi Ahon Solo XI muistuttaa espanjalaisen musiikin itämaisista juurista pystyttäessään kunnianosoituksen irakilaisen ud-luutun mestarille, vuonna 1997 edesmenneelle irakilaiselle Munir Bashirille. Ud-luuttu on vanhimpia malliltaan alkuperäisenä säilyneitä Lähi-idän näppäilysoittimia.

Ensimmäiseen konsertin vieraat, lyömäsoittaja Pedro Estevàn ja kitarataitelija Xavier Díaz-Latorre, tulevat Barcelonasta. Molemmat ovat vanhan musiikin sekä keskiaikaisten ja barokki-instrumenttien kansainvälisesti arvostettuja taitajia. Díaz-Latorren ja Eskelisen ystävyys juontuu opiskeluaikoihin ja kämppäkaveruuteen Sveitsin Baselissa 1990-luvun alussa.

Xavier Díaz-Latorre erikoistui jo opiskeluaikoinaan vanhaan musiikkiin ja varhaisiin näppäinsoittimiin. Hän on konsertoinut mm. New Yorkin ikonisessa Carnegie Hallissa, Lontoon Covent Gardenissa, Wienin Filharmonia-salissa ja Buenos Airesin Teatro Colónissa. Hän tekee säännöllisesti yhteistyötä eturivin kansainvälisten soitinyhtyeiden kuten Hesperion XXI, La Capella Reial de Catalunya ja Le Concert des Nations kanssa. Maailmankuulu viola da gamba-virtuoosi Jordi Savall kuuluu Díaz-Latorren läheisiin yhteistyökumppaneihin.

Lyömäsoittaja Pedro Estevan opiskeli Madridin Konservatoriossa moderneja lyömäsoittimia ja perehtyi myöhemmin Ranskan Aix-en-Provencessa tamburiinitekniikoihin ja afrikkalaisiin lyömäsoittimiin. Hän on Madridin lyömäsoitinyhtyeen perustajajäsen ja esiintyy säännöllisesti sekä lyömäsoitinsolistina että orkesterin jäsenenä useissa eri kokoonpanoissa, kuten Espanjan kansallisorkesterissa, Madridin sinfoniaorkesterissa ja Lissabonin Gulbenkian-orkesterissa. Viime aikoina Pedro Estevan on keskittynyt pääasiassa vanhaan musiikkiin ja on mm. 1700- ja 1800-lukujen musiikkiin keskittyvän 18. Vuosisadan orkesterin ja Hesperion XXI -soitinyhtyen jäsen.

Intia ja Kiina

Sarjan toisessa konsertissa kohtaavat Intian ja Kiinan musiikkikulttuurit. Tähän konserttiin kutsutut ystävät ovat elävä esimerkki siitä, kuinka monipuolisesti musiikki yhdistää ihmisiä maailman laidalta toiselle.

Konsertissa kantaesityksensä saava Eero Hämeenniemen Wood and Clay (“Puuta ja savea”) on Verkatehtaan tilaama uusi teos kitaralle ja saviruukkua muistuttavalle ghatam-rummulle. Chennaista, Etelä-Intiasta tuleva Subramaniam ”Ghatam” Karthick on tämän lyömäsoittimen rakastettu tähti ja arvostettu asiantuntija. Muusikkoutensa ohella Karthick on myös sanskritin tutkija. Hänen Madrasin yliopistoon tehty tohtorin väitöksensä käsittelee musiikki-instrumentteja sanskritin kielessä. Karthick esiintyy festivaaleilla ja konserteissa ympäri maailmaa. Hän on mukana lukuisilla levytyksillä ja työskentelee huippuartistien kanssa yli genrerajojen. Karthick on esiintynyt useissa intialaisissa elokuvissa ja kuuluu maansa suosituimpiin radioesiintyjiin. Ghatam Karthick on myös kokenut Suomen kävijä Lappia myöten, oltuaan yhtenä solisteista Avantin Hämeenniemeltä tilaaman teoksen Sade ja punainen maa kantaesityksessä Helsingin Juhlaviikoilla 2008 ja seuraavana vuonna Luosto Classic -tapahtumassa.

Oscarin elokuvamusiikistaan Hiipivään tiikeriin, piilotettuun lohikäärmeeseen voittanut Tan Dun on nousevan kiinalaisen taidemusiikin valovoimaisimpia säveltäjiä. Konsertossaan kuudelle soittimelle (1997) hän pistää pystyyn kiinalaisen kyläjuhlan, jonka iloiseen menoon solistit osallistuvat soittaen, improvisoiden ja huutaen.

Moniääniset Tiensuu ja Bach, sekä Reichin 15 kitaraa

Marraskuun alkuun sijoittuva sarjan kolmas konsertti toteuttaa huippuunsa vietyä moniäänisyyttä. Jukka Tiensuun uusi teos kitaralle ja elektroniikalle saa kantaesityksensä ja Ismo Eskelisen uusimmalta Bach-levyltä ohjelmaan on otettu mukaan kaksi sarjaa, BWV 997 ja 998.

Steve Reichin 15 kitaralle sävelletty Electric Counterpoint toteutetaan säveltäjän alkuperäisen idean mukaisesti siten, että Ismo Eskelinen soittaa soolokitaraosuudet livenä ja muut 14 nauhalta. Tätä esitystä varten nauhaosuudet, joista kaksi on bassokitaralle, äänitetään esitystilassa Verkatehtaalla. Tanssija Minna Tervamäki on tämän konsertin vierailija.

Jäätyään eläkkeelle vuonna 2012 Suomen Kansallisbaletista, rakastettu tähtitanssija Minna Tervamäki on keskittynyt yhä enenevässä määrin poikkitaiteellisiin projekteihin. Hän jatkaa taiteellista työtään sekä koreografina että tanssijana, yhteistyöprojekteja hän on tehnyt mm. flamencotanssija-koreografi Kaari Martinin, viulutaiteilija Pekka Kuusiston ja harmonikkataiteilija Kimmo Pohjosen kanssa. Yhteistyö Ismo Eskelisen kanssa on jatkunut jo useamman vuoden. Taiteellisen työnsä ohessa Minna Tervamäki opettaa tanssia ja rentoutumistaitoja. Hän on suosittu luennoija, Tervamäen ensimmäinen kirja, henkistä ja fyysistä hyvinvointia käsittelevä Minnan metodit ilmestyi vuonna 2013.

Corellista Paganiniin, virtuoosimusiikkia Italiasta

Sarjan viimeisessä konsertissa viulu ja kitara säihkyvät kaikissa sateenkaaren väreissä. Ohjelman teokset nostavat esiin rajat ylittävän taiturillisuuden ja muunnelmien naamiomaisen koristeellisuuden. Säveltäjänimet ovat Antonio Vivaldi (1678-1741), Pietro Locatelli (1695-1764), Arcangelo Corelli (1653-1713), Mauro Giuliani (1781-1829) ja Niccolo Paganini (1782-1849).

Viulutaiteilija Karen Gomyonin ja Ismo Eskelisen parisen vuotta kestänyt yhteistyö on ollut alusta pitäen hedelmällistä. Konserttikiertueet Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa ovat saaneet erinomaisen vastaanoton, New Yorkissa 2015 äänitetty levy ilmestyy vuoden 2016 aikana.

Karen Gomyonilla on kanadalais-japanilaiset juuret. Hän syntyi Japanissa ja vietti lapsuutensa 10-vuotiaaksi asti Kanadassa, josta muutti Yhdysvaltoihin. Hänelle myönnettiin arvostettu Avery Fisher -urastipendi vuonna 2008 ja hän on vakiinnuttanut asemansa kysyttynä solistina sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa. Kamarimuusikkona hänen yhteistyökumppaneitaan ovat mm. alttoviulisti Isabelle van Keulen, sellisti Alisa Weilerstein, klarinetisti-säveltäjä Jörg Widman ja pianistit Leif Ove Andsnes ja Christian Ihle Hadland, sekä suomalaiset Olli Mustonen ja Juho Pohjonen. Yksi Gomyonin erityisistä kiinnostuksen kohteista on Astor Piazzollan kehittämä tango nuevo (uusi tango), jota hän soittaa yhdessä Piazzollan pitkäaikaisen pianistin, tangolegenda Pablo Zieglerin ja tämän muusikkoystävien kanssa.

Kitaran maailma – Global Guitar -konserttisarja tuo yhteen länsimaisen musiikin harmoniat ja aasialaisen klassisen musiikin virtuoosisuuden. Musiikki ja ystävyys toimivat siltana eri kulttuureiden välillä.

Konserttisarjan tiedot ja liput: http://www.verkatehdas.fi/tapahtumat/323

Hannele Eklund


Aiheet: , , , , , ,

Kirjoita kommentti