Umami muualla Facebook

Julkaistu 10. 4. 2018 Teksti Hannele Eklund 9 kommenttia Blogit

Näkymätön nainen

Arkiston aarre vuodelta 2014: Peiliin katsoessani näen aamusta riippuen joskus ankarammin, joskus armeliaammin keski-ikäisen naisen. Näky on yllättävä, koska lehtiä selatessa ja televisiota katsellessa en näe muita kaltaisiani. Sisäiselle minälleni samaistumiskohteita riittää tulvaksi asti, peilikuvalleni sen sijaan ei.

Pidän väreistä, seuraan muotia, huolehdin itsestäni ja seuraan aikaani. Heittäydyin vuosi sitten päätoimiseksi opiskelijaksi ja olen siksi viettänyt paljon aikaa lasteni ikäisten nuorten kanssa ja saanut heistä loistavan joukon uusia ystäviä. En ole huomannut, että oma ikäni olisi haitannut, samat asiat on opittava, oli syntymävuosi mikä hyvänsä. Silti, tai ehkä juuri siksi, ärtymykseni oman ikäluokkani naisten näkymättömyyteen yltyy päivä päivältä.

Naistenlehdissä muotia esittelevät aina enintään parikymppiset tytöt, huolimatta siitä että tilaajien suurin ikäryhmä on n. 50-vuotiaat. Sama porukka on myös ostovoimaisin ryhmä mainostetuille tuotteille. Kerran vuodessa, jouluna tai kevätjuhlakaudella, lehteen pääsee ns. seniorimalli. Silloin juttua mainostetaan erikseen ja alleviivaten eri ikäpolvien juhlapukeutumisen erikoisnumerona. Teennäisissä kuvissa äidit ja isoäidit puetaan mataliin korkoihin, umpitylsiin väreihin ja mielikuvituksettomiin leikkauksiin. Miesten muotia sen sijaan esitellään charmikkaasti harmaantuneiden herrasmiesten yllä, eikä siitä levikki laske. Kun tähän vielä lisätään tv:n ohjelmatarjonta, jonka sarjoissa pääosanaisia edustavat etupäässä enintään 35-vuotiaat, joutuu väkisinkin ihmettelemään, mitä virkaa on keski-ikäisellä naisella.

Turhautumiseni syvyyksissä selailen silloin tällöin ulkomaisia naistenlehtiä. Niissä vastaan tulee vaikkapa ranskalaispoliitikko Ségolène Royal (60), näyttelijä Juliette Binoche (50), pitkän mallinuran tehnyt Inès de La Fressange (56) tai Ruotsista vaikkapa korutaiteilija Efva Attling (62). Kaikki upeita, hyvin hoidettuja naisia, joiden tyylikkyys ei pyytele anteeksi ikää. Nautin Tukholman katuvilinästä, jossa bongailen meillä vanhuksiksi tuomittuja naisia, joiden ylpeästi harmaat hiukset on sidottu huolettomalle nutturalle, asuna viimeisen päälle farkut ja mustiksi lakatut kynnet. Tai keski-ikäisiä uranaisia korkokengissään, laatubleisereissään ja kepeissä koruissaan. Miksi muotia ei markkinoida näin? Dynaamisina kuvina ostovoimaiselle keski-ikäiselle asiakkaalle markkinoiminen on asennekysymys ja siten muutettavissa. Käsi sydämelle päätoimittaja: riittääkö rohkeus? Meitä esikuvien etsijöitä on paljon.

Jos julkisuuden ja markkinoinnin luomassa mielikuvassa nainen katoaa 40 ikävuoden jälkeen, ei pidä ihmetellä, että sama ilmiö näkyy rekrytointiuutisissa. Head-hunterille yli viisikymppisen miehen uusi isyys on iloinen uutinen, joka tuo hänen ymmärrykseensä uutta ulottuvuutta ja siitä puolestaan on pelkkää etua urakehitykselle. Samanikäisiä naisia ei näy, koska heitä ei ole olemassa. Naisen osaamis- ja kykypääoma katoaa neljänkympin jälkeen. Ainoa, joka meistä ilahtuu, on anti-age -kosmetiikan myyjä.

Mainonnassa rohkeimmin ja prime-timessa keski-ikäistä naista lähestyvät virtsankarkailuun tai kuivuviin limakalvoihin apua tuovat tuotteet. Mikäs siinä, mutta jälleen ikääntyminen jätetään yksin naisen harteille. Mies ei ikäänny, vaan nostaa eläkeikää, ostaa moottoripyörän, juoksee maratonin ja käyttää laadukkaita kenkiä. Nainen tekee tämän kaiken ihan saman, mutta se ei ole mediaseksikästä.

Asenteiden muuttamiseksi voimme itse tehdä paljon. Onko nainen naiselle susi vai sisar elämän salaojissa? Naisten välinen nauru säilyy tyttömäisenä läpi iän, pidetään siis siitä huolta. Ollaan värikkäitä ja näkyviä.

Törmäsin eilen iltalenkillä naapurissa asuviin 10- ja 8-vuotiaisiin veljeksiin. Koirieni rapsuttamisen lomassa tuli puheeksi, että poikien isä on tuttujani jo ennen naapuruutta. Kerroin, että sisareni on heidän isänsä luokkatoveri. ”Ai isosisko?” kysyi toinen. ”Ei kun pikkusisko”, korjasin. Pojat eivät ole nähneet sisartani, joten silmämääräisessä ikäarviossa mittapuuna oli heidän urheilullinen isänsä. Kiitos vaan pojat: isäpappa on minua liki kymmenen vuotta nuorempi. Se on entistä helakamman huulipunan paikka!

Kirjoittajasta:

Hannele Eklund (kuvassa ylhäällä) on toiminut suomalaisen orkesterilaitoksen palveluksessa yli 20 vuotta ja tuntee orkestereiden arjen läpikotaisesti. Hannelen urapolku on kulkenut Radion kamarikuoron kautta Radion sinfoniaorkesteriin, siitä Avanti! kamariorkesterin ja Suvisoitto-festivaalin toiminnanjohtajaksi ja joulukuussa 2011 Helsingin kaupunginorkesterin vs. intendentiksi. Viime syksynä Hannele siirtyi päätoimiseksi yliopisto-opiskelijaksi. Umamiin Hannele kirjoittaa havaintojaan konsertti- ja orkesterimaailmasta ja sen liepeiltä sekä eri elämänilmiöistä.


Aiheet: , , , , , ,

9 kommenttia

  1. Olen kirjoittajan kanssa

    Olen kirjoittajan kanssa tismalleen samaa mieltä. Silti laitan pari linkkiä Viva-lehden verkkosivuilta. Viva on minusta useamminkin käyttänyt nimenomaan varttuneita henkilöitä muotikuvissaan. Olen itse asiassa pitänyt sitä rohkeutena :).

    http://plaza.fi/muoti-ja-kauneus/alusvaatemuotia-luumuille-ja-meloneille-katso-kuvat

    http://plaza.fi/muoti-ja-kauneus/talven-juhlamuoti-uskalla-kimaltaa

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    saukkis

    26. 6. 2014 14.12

    • Hmmm - ihmettelen,

      Hmmm – ihmettelen, miksi nuo alusvaatteissa kuvatut naiset on kuvattu juuri noin paljastavasti. Kaksikymppiset mallit kyllä fotosopataan täydellisiksi. Minä pidin kuvia seniori-ikäisiä naisia alentavina ja tulin surulliseksi heidän puolestaan.

      Vastaa kommenttiin

      Kirjoittanut

      Mervi Melasniemi

      26. 6. 2014 23.41

  2. Jättebra, Hansu! ;)

    Jättebra, Hansu!
    ;)
    P

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Peter

    26. 6. 2014 20.59

  3. Hyvin kirjoitettu! Olen

    Hyvin kirjoitettu! Olen ihmetellyt ihan samaa. Äitienpäivämainoksissakin äiti tarkoittaa 25-vuotiasta photoshopattua huippumallia. Iiris-lehtihän oli suunnattu aikuisille naisille ja heitä näki myös kannessa. Lehti on sittemmin kuopattu. Sattumaako? Onko kyse siitä, että me kaikki haluamme kuitenkin nähdä itsemme ikinuorina. Ehkä lehdet, jossa kannessa on kypsempi nainen, eivät käy kaupaksi ja siksi niissä käytetään tyttäriemme ikäisiä naisia meitä esittämässä? Mitä tulee siihen, oliko Plazan jutuissa (linkit yllä) seniorimallien todellisen iän näyttäminen naista alentavaa, niin kysyn, miksi se olisi? Eivätkös nämä naiset nimenomaan olleet sinuja ikänsä kanssa ryppyineen päivineen? Nuortenkin photoshoppaaminen taas on kieltämättä älytöntä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Päivi

    27. 6. 2014 15.30

  4. Hyvä kommentti Päivi,

    Hyvä kommentti Päivi, kiitos! Ajattelin tuon edellisen kommenttini jälkeen myös samaa, mitä sanoit. Mutta mietin, kuka haluaisi näyttää ryppyisen vatsansa vapaaehtoisesti. Olisiko lehden toimituksella/kuvaajalla tässä tapauksessa ollut sormensa pelissä. Ei iässä ole mitään hävettävää, mutta kuka tahtoo korostaa ryppyjään lehtikuvissa. Keski- ja seniori-ikäisyys kyllä näkyy muutenkin, eikä siinä todellakaan ole mitään vikaa. Mielestäni lehtien tulisi käyttää runsaammin keski-ikäisiä, seniori-ikäisiä ja erikokoisia malleja, mutta upeasti stailattuina ja tarpeen vaatiessa fotosopattuina.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mervi Melasniemi

    27. 6. 2014 17.03

  5. Seniorimallien internointi yksinomaan

    Seniorimallien internointi yksinomaan erillisiin, ”varttuneille lukijoille” tarkoitettuihin julkaisuihin vahvistaa juuri tätä keski-ikäisen lukijakunnan näkymättömyyden ongelmaa. Yhteiskunta ja työelämä muodostuu eri-ikäisistä ihmisistä, joiden tehokkuus, luovuus tai tuottavuus ei ole iästä kiinni. Aikana, jolloin äidiksi tuleminen nelikymppisenä ei ole millään lailla tavatonta, ikäkategorisointi on kertakaikkiaan mennyttä maailmaa. Olkoon oheinen linkki iloksi ja kannustukseksi kanssasisarilleni: http://www.metaspoon.com/older-ladies-donnalou/?sw=bt

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Hannele Eklund

    29. 6. 2014 10.48

  6. Oikeassa olet Hansu,

    Oikeassa olet Hansu, eikö voitaisi unohtaa ikälokerointi: Leben und leben lassen! Ja tuo video oli hykerryttävän hauska :)

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Mervi Melasniemi

    29. 6. 2014 12.55

  7. Hyviä havaintoja, viisaita

    Hyviä havaintoja, viisaita sanoja, Hansu! Naistenlehtien, muun median ja markkinoinnin asennemaailmaa ei tarvitse hyväksyä. Näkymättömyysviittaa ei tarvitse ottaa vastaan, vaikka sitä melko automaattisesti ollaan tarjoamassa kohta 40-synttäreiden jälkeen. Ollaan värikkäitä ja näkyviä, nostetaan esille se ”sisäinen minä” ja tehdään itse keski-ikäisestä naisesta jotain, mikä on kiinnostavaa ja upeaa!

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Paula Katajamäki

    30. 6. 2014 21.19

  8. Mahtavasti kirjoitettu teksti!

    Mahtavasti kirjoitettu teksti! Vielä kun saataisiin suomalaisiin muotilehtiin ja katukuvaan lisää näitä rohkeita ja tyylikkäitä naisia. Itse suunnittelijana haluaisin olla tulevaisuudessa edistämässä juuri tätä maailmaa, jossa nainen voi ikääntyä tyylillä.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Elina Sekki

    17. 12. 2014 20.15

Kirjoita kommentti