Umami muualla Facebook

Julkaistu 16. 11. 2017 Teksti Liisa Wilska Ei kommentteja Kuvataide

Erilainen Nelimarkka

Eero Nelimarkka (1891-1977) oli jo 1930-luvulta lähtien yksi Suomen tunnetuimmista taiteilijoista. 

Nelimarkan suku oli alunperin kotoisin Alajärveltä. Perhe eli vaatimattomissa oloissa ja isä kuoli Eeron ollessa vasta 9-vuotias. Kansakoulun käytyään Eero haaveili opintojen jatkamisesta lyseossa mutta varojen uupuessa hän päätyi sokerileipurin oppiin. Nelimarkka hylkäsi haaveet leipurinammatista kuitenkin vuonna 1911 ja ryhtyi tavoittelemaan uraa päätoimisena taiteilijana. Hän opiskeli ja alkoi luoda määrätietoisesti taiteilijanuraa 1910-20 -luvuilla.  Matkat Pariisiin olivat merkityksellisiä, samoin opiskelu Eero Järnefeltin oppilaana Helsingin Yliopiston piirustussalilla. Pariisissa nuori mies opiskeli vuosina 1912 ja 1920. Näillä matkoillaan hän imi vaikutteita moderneista taidesuuntauksista, eritoten impressionismista ja kubismista.

Sukupolvensa taiteilijoiden tapaan Eero Nelimarkka etsi taiteelleen uusia ilmaisumuotoja, jotka saattoivat näkyä teoksissa nopeinakin muutoksina. Nelimarkan varhaiskauden, 1910- ja 1920-lukujen, tyyli on milloin värikylläistä ja pehmeästi muotoilevaa, milloin ankaria ja pelkistyneitä väripintoja suosivaa. Hänen teoksissaan on nähty vaikutteita muun muassa Paul Cézannelta, Henri Matisselta sekä Helene Schjerfbeckiltä.

Totilasi ja leipäpalat, 1917. Yksityiskokoelma/Kuva: Hanna Kukorelli

HAM esittelee nyt suurelle yleisölle tämän vähemmän tunnetun puolen Eero Nelimarkan  tuotannosta. Näyttely keskittyy juuri taiteilijan varhaiseen 1910- ja 1920-lukujen tuotantoon, jonka tärkeä innoituksen lähde olivat Pariisin modernit taidevirtaukset ja monikansallinen taiteilijaelämä. Keskeisiä aiheita olivat ihmiskuvat, joihin kuuluu mm. koskettavia lapsimuotokuvia sekä mittava omakuvien sarja. Tiheätunnelmaisten maalausten aiheina oli myös arkisia esineitä sekä sisätiloja, joita usein elävöittää katsojasta poispäin kääntynyt naishahmo.

Neiti Kekäläinen, 1916. Kansallisgalleria/Ateneumin taidemuseo/Kuva: Hannu Aaltonen

Eräällä tavalla voi sanoa, että juuri 1920-luvulla Eero Nelimarkka pääsi taiteessaan parhaisiin tuloksiin.  Hän oli hieno muotokuvaaja ja hänen värin ja valon käsittelynsä oli ihailtavan taitavaa ja herkkää. Suurimman kansansuosionsa hän kuitenkin myöhemmin saavutti pohjalaisen lakeuden kuvaajana, jossa hän olikin poikkeuksellisen tuottelias.  Tuotteliaisuus taas ei voinut olla vaikuttamatta vuosien varrella taiteelliseen tasoon. HAMin näyttelyssä näemme kuitenkin tunnetun ”lakeusmaalarin”  uudesta näkökulmasta, joka on moderni, urbaani ja joskus hieman outo.

 

Punaiset tohvelit, 1917. Yksityiskokoelma/Kuva: Maija Toivanen

Nukke pöydällä, 1923. Yksityiskokoelma/Kuva: Hanna Kukorelli

HAMin näyttelyssä on esillä yli 50 Nelimarkan teosta sekä lisänä myös hänen taiteilijaystäviensä ja aikalaistaiteilijoiden taidetta.

Eero Nelimarkka

Helsingin taidemuseo HAM

15.9.2017-4.2.2018

 


Aiheet: , , , , ,

Kirjoita kommentti