Umami muualla Facebook

Julkaistu 7. 4. 2018 Teksti Liisa Wilska Ei kommentteja Kuvataide

Värin syleilyssä

Tampereen taidemuseon kevään avaa taidemaalari Anita Snellmanin (1924–2006) värikäs ja elämäniloinen retrospektiivinen näyttely. Se on laaja katsaus taiteilijan tuotannon parhaimmistoon 1940-luvulta 1980-luvulle. Näyttelyyn on saatu lainaksi myös ennen julkisuudessa näkemättömiä teoksia pirkanmaalaisista yksityiskokoelmista.

Vasemmalla: Keltainen, 1970. Öljymaalaus kankaalle 110 x 96 cm, Anita Snellmanin säätiön kokoelma.

Taidemaalari Anita Snellman aloitti opintonsa kaksikymmenvuotiaana Suomen Taideakatemian koulussa ja jatkoi niitä Tukholmassa ja Pariisissa, jonne jäi viideksi vuodeksi asumaan ja työskentelemään. Pariisissa Snellman myös avioitui lyhyeksi aikaa taiteilija George Gonneaun kanssa ja sai tyttären.

Anita Snellman oli kosmopoliitti. Vuonna 1955 hän muutti Välimerelle Ibizan saarelle, josta tuli hänen luovan työnsä keskeinen kotipaikka koko elämän ajaksi. Vuonna 1968 hän hankki saaren maaseudulta valkoiseksi kalkitun, yksinkertaisen maatalon, missä hän eli täysin luonnon mukaan. Vuosina 1971-1979 hän opetti Suomessa, mutta palasi saarelleen aina kun oli mahdollista. Monet tämän päivän tunnetut, suomalaiset  nykymaalarit ovat olleet hänen oppilaitaan.

Anita Snellman oli yleisön rakastama valon ja värin maalari. Hän toi Välimereltä Suomeen puhtaasti ja raikkaasti maalatut, aiheiltaan rikkaat maalauksensa säännöllisin väliajoin näyttelyihin.

Maria, 1974. Öljymaalaus kankaalle 86 x 81 cm, Anita Snellmanin säätiön kokoelma.

Anita Snellmanin varhaiskauden lähinnä Tukholmassa ja Pariisissa syntyneet tummasävyiset ekspressionistiset ja kubistisvaikutteiset teokset kuvaavat taiteilijan intiimiä ajatusmaailmaa. Myöhäisemmät Espanjan Ibizalla taiteilijan omassa maatalossa syntyneet teokset ovat lähinnä Snellmanin omaa sielunmaisemaa. Ne välittävät valoisan ja värikkään paratiisinomaisen ilmapiirin, joka näkyy niin erilaisissa asetelmissa, maisemissa kuin henkilöaiheissakin. Maailmankaikkeus, tähtitaivaat ja linnunrata ovat puolestaan toistuvia kosmisia ja henkisempiä teemoja Snellmanin myöhäisemmässä taiteessa, jotka näkyvät etenkin suurikokoisissa triptyykkimaalauksissa.

Kukko, 1973, öljymaalaus kankaalle 140 x 104 cm, Anita Snellmanin säätiön kokoelma.

Punainen, 1971. Öljymaalaus kankaalle 99 x 77 cm, Anita Snellmanin säätiön kokoelma.

 

Lukuisat omakuvat muodostavat oman kiinnostavan alueensa Snellmanin tuotannossa. Anita Snellmanin laaja näyttely on toteutettu yhteistyössä Anita Snellmanin säätiön kanssa. Säätiö on samalla myös näyttelyn merkittävin lainaajataho ja sen puheenjohtaja Leena Ahtola-Moorhouse on näyttelyn kuraattori.

Anita Snellman Ibizalla v. 1957


Kirjoita kommentti