Umami muualla Facebook

Julkaistu 19. 2. 2016 Teksti Liisa Wilska Ei kommentteja Kuvataide

Aivazovskista Deinekaan – venäläistä taidetta kahdelta vuosisadalta

Helsingissä voi tänä keväänä tutustua poikkeuksellisen laajasti Venäjän taiteeseen, kun sekä Sinebrychoffin että Didrichsenin taidemuseoissa avautuvat näyttelyt esittelevät kahden eri vuosisadan venäläismestareiden teoksia.

Vasemmalla: Mihail Zautrennikovin maalaus ”Ankkafarmilla”, 1965. Kuva: Tretjakovin galleria.

Sinebrychoff

Sinebrychoffin näyttelyssä Venäläiset mestarit – Aivazovskista Repiniin nähdään 1800-luvun maalaustaidetta romanttisista näkymistä aina yhteiskuntakriittisyyden värittämään realismiin. Noin kolmenkymmenen taiteilijan työt ovat kaikki suomalaisista taidekokoelmista. Moni teoksista on nyt ensimmäisen kerran julkisesti esillä. Mukana on myös yksityisomistuksessa oleva kokoelma Ilja Repinin piirustuksia ja tussilaveerauksia. Ne nähtiin viimeksi Ateneumissa 20 vuotta sitten.

Didrichsen

Didrichsenin näyttely Olipa kerran neuvostotaide – teoksia Arefjevin kokoelmasta jatkaa Sinebrychoffin tunnelmista esittämällä valikoiman moskovalaisen taiteenkerääjän Mihail Arefjevin helmiä. Teokset painottuvat 1960- ja 1970-lukujen maalaustaiteeseen, mutta esillä on myös teoksia avantgarden vuosilta aina Neuvostoliiton kaatumisen jälkeiseen aikaan.

Taide oli Neuvostoliitossa merkittävä propagandan väline. Josif Stalinin (1878–1953) kuoleman jälkeen maa alkoi pyrkiä irti ankarimmasta totalitarismista, ja kansalaisvapauksia lisättiin.

Liennytyksen henki mahdollisti ”pienten totuuksien” esittämisen sosialistisen realismin puitteissa, joskaan järjestelmän varsinainen kritiikki ei edelleenkään ollut mahdollista edes taiteessa. Suuren isänmaallisen sodan jättiläismäiset kuvaukset täyttivät edelleen julkisia tiloja, mutta aiheiden käsittely muuttui vapaammaksi.

Arefjevia kiinnostaa erityisesti tämä ”suojasään kauden” taide, jolloin taiteilijat hiljalleen uskaltautuivat kuvaamaan työväestön elämää ilman ylitsevuotavaa ideologista paatosta. Taidehistoriassa jakso on jäänyt vain vähälle huomiolle, ja moni kauden teos yllättää katsojan arkisella elämänilollaan.

Lisätietoa näyttelyistä:

Venäläiset mestarit – Aivazovskista Repiniin
Olipa kerran neuvostotaide – teoksia Arefjevin kokoelmasta

2506-ivan-aivazovski

Ivan Aivazovski: Napolinlahti, 1844. Kuva: Kansallisgalleria/Hannu Aaltonen

Ilja Repin:

Ilja Repin: Jelizaveta Zvantsevan muotokuva. 1889. Kansallisgalleria / Kari Soinio. Jelizaveta oli taidemaalari ja Repinin oppilas.

Ilja Repin:

Ilja Repin: Talvimaisema, 1903. Kansallisgalleria / Jenni Nurminen

Aleksander Deineka: Hyvä aamu, 1959-1960

Aleksander Deineka: Hyvä aamu, 1959-1960

Vladimir Mjagkov: Kutojattaret

Vladimir Mjagkov: Kutojattaret

Vjatšeslav Žemerikin: Raiviolle (sarjasta ”Baikalin-Amurin rautatien (BAM) rakennustyömaalla”)

Vjatšeslav Žemerikin: Raiviolle (sarjasta ”Baikalin-Amurin rautatien (BAM) rakennustyömaalla”)

 


Aiheet: , , , , , , , , , , , , ,

Kirjoita kommentti