Umami muualla Facebook

Julkaistu 5. 9. 2018 Teksti Mervi Sandbacka, kuvat Tammi Ei kommentteja Kirjallisuus

Paul Austerin New York -trilogia

Amerikan juutalaisen kirjailijan Paul Austerin New York -trilogia on julkaistu hiljattain yhtenä niteenä Tammen Keltaisessa kirjastossa, ja se sisältää pienoisromaanit Lasikaupunki, Aaveita ja Lukittu huone. Näistä Lasikaupunki oli Austerin esikoisromaani, joka julkaistiin Yhdysvalloissa vuonna 1985.

Kaikissa kolmessa pienoisromaanissa on vahva psykologinen vire. Niissä on painajaismaisen ahdistunut, vainoharhainen, jännittynyt tunnelma, ja niissä etsitään pakkomielteisesti, varjostetaan ja vakoillaan. Faktaa ja fiktiota on sekoitettu taitavasti. Romaaneissa on runsaasti yllättäviä, huvittaviakin käänteitä. Punainen muistikirja esiintyy myös niissä kaikissa. Paul Austerilla on kertomansa mukaan muistikirja, johon hän kirjoittaa muistiinpanoja kirjojaan varten. Muitakin yhtymäkohtia hänen omaan elämäänsä löytyy, esimerkiksi hänen Ranskassa viettämänsä vuodet ja messipojan elämä jossain nuoruuden vaiheessa.



Nuoruudessa ihminen etsii identiteettiään ja tietään, eikä taiteilijan tie ole se helpoin. Paul Auster ehti kokea monenlaista, mistä hän sai aineistoa tuleviin romaaneihinsa. Esikoisteos Lasikaupunki ilmestyi, kun Auster oli 38-vuotias. Hän tarjosi trilogiaa useille kustantajille, joista 17 hylkäsi käsikirjoituksen, mutta lopulta Sun and Moon Press San Franciscosta otti teoksen julkaistavakseen. Sekä kriitikot että lukijat ihastuivat kirjaan.

Paul Auster on kertonut tapahtumasta, jossa hänen lapsuudenystävänsä kuoli salamaniskuun aivan hänen silmiensä edessä. Hänen mukaansa tällä järkyttävällä tapahtumalla on ollut pysyvä vaikutus hänen suhtautumisessaan elämään, koska hän oivalsi, että mitä tahansa voi sattua kenelle tahansa, milloin tahansa. Paul Austerin mukaan ihmisen elämässä on kysymys sattumasta ja valinnoista. Valinnoistamme riippuu pitkälti, miten elämässämme tulee käymään.

Lasikaupunki

Siinä on päähenkilönä Quinn-niminen mies, joka on menettänyt vaimonsa ja lapsensa. Romaani alkaa näin: ”Kaikki alkoi väärästä numerosta, kun puhelin soi kolmesti yön hiljaisuudessa ja linjan päässä kysyttiin jotakuta joka hän ei ollut.” Oudosti artikuloiva ääni kysyy Paul Austeria, New Yorkin parasta yksityisetsivää. Quinn, joka oli kirjoittanut William Wilsonin nimellä jännitysromaaneja kiinnostuu, kun luurin toisessa päässä tarvitaan kiireellistä apua. Quinn epäröi, mutta sanoo olevansa Paul Auster ja sopii tapaamisen soittajan kanssa. Apua tarvitsee mies, jonka hänen leskeksi jäänyt professori-isänsä sulki 2-vuotiaana pimeään huoneeseen kolmeksitoista vuodeksi. Kun asia tuli ilmi, isä pidätettiin, todettiin mielipuoleksi ja passitettiin vankilaan. Nyt professori on vapautumassa vankilasta. Eristyksen seurauksista vielä voimakkaasti kärsivä poika ja hänen vaimonsa haluavat Paul Austerin alias Quinnin seuraavan vapautuvaa isää, ettei tämä pääsisi kostamaan vankilatuomiotaan pojalleen. Quinnin tehtävä on varjostaa isää herkeämättä. Professori majoittuu ala-arvoiseen hotelliin ja lähtee joka päivä varhain aamulla kulkemaan katuja, istuskelee puistoissa, Quinn perässään. Jossain vaiheessa Quinn alkaa keskustella professorin kanssa, kertomatta kuka hän on, saadakseen selville professorin aikeet. Yhtenä yönä professori on lähtenyt hotellistaan keskellä yötä, eikä Quinn löydä häntä. Käy myös ilmi, ettei yksityisetsivä Paul Austeria ole olemassa, mutta sen sijaan puhelinluettelosta löytyy toinen Paul Auster, jota Quinn menee tapaamaan. Mies osoittautuu kirjailijaksi. Guinn kokee epäonnistuneensa tehtävässään ja menee raportoimaan, mutta professorin pojan asunto on tyhjä. Rähjääntynyt Quinn menee asuntoon ja pojan pimeään eristyshuoneeseen nukkumaan pois loputonta väsymystään.

Aaveita

Tämä pienoisromaani leikkii muun muassa nimillä White, Blue, Black ja Brown. White antaa yksityisetsivä Bluelle varjostustehtävän, ja kutsuu hänet kerrostalon yhteen asuntoon vastapäätä toista kerrostaloa. Bluen tulee varjostaa vastapäätä olevassa asunnossa asuvaa Black-nimistä miestä. White antaa asunnon, jossa he tapaavat, Bluen käyttöön tehtävän ajaksi. Asunnossa on kaikki uutta ja siistiä, vaatekomerossa on vaatteita Bluen käyttöön ja keittiön kaapeissa ruokaa sekä juomaa. Whiten ehtoihin kuuluu, että Bluen on raportoitava kerran viikossa ja toimitettava raportti tietyn numeroiseen postilokeroon rautatieasemalle. Mies lupaa postittaa Bluelle jokaisen raportin jälkeen sekin. Blue ottaa tehtävän innostuneesti vastaan. Brown-niminen vanha etsivä on kouluttanut käytännössä Bluen yksityisetsiväksi, joten hän luottaa itseensä. Hän ajattelee aluksi, että White on mustasukkainen aviomies, joka panee yksityisetsivän vaimonsa rakastajan perään. Mutta lopulta asiat menevät päälaelleen. Blue pyytää neuvoa Brownilta, mutta tämä ei halua auttaa, ja Blue on omillaan. Kuka lopuksi varjostaa ketä? Tunnelma kehittyy saman suuntaiseksi kuin Lasikaupungissa.

Lukittu huone

Freelance-journalisti saa yllätyksekseen kirjeen parhaan lapsuuden- ja nuoruudenystävänsä ja ”veriveljensä” Fanshawen vaimolta. Nainen, Sophie, toivoo, että mies tulisi käymään hänen kotonaan, koska hänen miehensä oli kadonnut. Katoamisesta oli kulunut puoli vuotta ja pariskunnan lapsikin oli jo syntynyt. Ei poliisi, eikä etsimään palkattu Quinn-niminen mies olleet löytäneet minkäänlaisia johtolankoja Fanshawen katoamiseen liittyen. Tapaaminen sovitaan. Kun mies tulee Fanshawen kotiin, hän tapaa kauniin tummasilmäisen ja -tukkaisen naisen vauva sylissään ja ajattelee, ettei yksikään mies jättäisi vapaaehtoisesti tuollaista kaunotarta, ystävän täytyy olla kuollut.

Fanshawe oli ennen katoamistaan sanonut vaimolleen, että jos hänelle sattuisi jotakin, hän toivoo, että Sophie pyytää hänen ystäväänsä arvioimaan hänen julkaisemattomat käsikirjoituksensa, olisiko niistä julkaistavaksi. Mies suostuu ja vie pari matkalaukullista Fanshawen tuottamaa aineistoa kotiinsa tutkittavaksi. Aineisto osoittautuu loistavaksi. Mies ja Sophie päättävät ottaa yhteyttä kustantajaan, joka myös julkaisee ensimmäisen Fanshawen Mikämaa-romaanin. Kirja saa hyvää ja jopa erittäin hyvää kritiikkiä. Pian mies löytää lokerostaan kirjeen ilman postimerkkiä. Se on Fanshowelta. Hän toivoo, että ystävä menee naimisiin hänen vaimonsa kanssa ja alkaa isäksi hänen pojalleen. Hän kiittää ystäväänsä siitä, miten hän on toiminut käsikirjoitusten kanssa. Mutta hän kieltää kertomasta vaimolleen, että hän on elossa. Hän kieltää myös ystäväänsä etsimästä itseään. Mutta ystävä alkaa etsiä häntä jättämättä kääntämättä kiveäkään. Hän seuraa kaikkia löytämiään vähäisimpiäkin jälkiä, haastattelee jokaista, jolla on ollut vähänkin tekemistä Fanshowen kanssa, menee töihin samaan rahtilaivaan, jossa Fanshawekin oli tehnyt töitä, haastatellakseen laivan henkilökuntaa, seuraa hänen jälkiään Pariisiin ja Etelä-Ranskaan. Etsii käsiinsä jokaikisen ihmisen, jolta voisi löytyä johtolanka Fanshawen olinpaikasta. Lopulta mies tapaa Fanshawen…

New York -trilogia oli lukunautinto. Paul Auster on kiehtovalle tyylilleen uskollinen, monissa lukemissani Austerin teoksissa on samaa tunnelmaa kuin New York -trilogiassa. Se on yksi niistä kirjoista, jonka varmasti luen joskus uudestaan. Nyt viimeisin Austerin ylistetty romaani, nimeltään 4321 on lukulistallani.

Paul Auster
© Jerry Bauer

Kirjan tiedot

Paul Auster
New York -trilogia
Alkuperäisteos New York Trilogy
Suomentajat Jukka Jääskeläinen ja Jukka Sirola
Graafinen suunnittelija Timo Mänttäri
Sarja Keltainen kirjasto
Kategoria Suomennettu kaunokirjallisuus, Nykyromaanit
Kustantaja Tammi

Kustantaja kertoo:

Paul Auster (s. 1947) asuu New Yorkissa. Hän opiskeli Columbian yliopistossa ja asui sen jälkeen neljä vuotta Ranskassa. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään hän teki mitä moninaisimpia töitä mm. öljytankkerilla, puhelinkeskuksessa ja Ranskan maaseudulla. Austerin tuotanto käsittää romaaneja, muistelmia, esseitä, runoja ja elokuvakäsikirjoituksia. Lisäksi hän on tehnyt käännöksiä ranskasta englantiin.

Austerin kirjallinen kuuluisuus alkoi 1980-luvun puolivälissä julkaistusta New York -trilogiasta, joka on kolmen omintakeisen salapoliisiromaanin sarja. Hän on yksi Yhdysvaltain arvostetuimmista nykykirjailijoista.


Aiheet: , , , , ,

Kirjoita kommentti