Umami muualla Facebook

Julkaistu 25. 4. 2018 Teksti Tarja Heiskanen Ei kommentteja Hyvinvointi

Viisi vinkkiä mielen hyvinvointiin

Oman mielensä terveyttä voi huoltaa monin tavoin. Ota käyttöön viisi helppoa vinkkiä oman ja muiden mielen hyvinvoinnin lähteiksi.
















Ne ovat:

Liity muihin

Puhu ja kuuntele. Luo yhteyksiä, ylläpidä suhteita.

Ole aktiivinen

Tee mitä osaat. Nauti siitä. Iloitse liikkumisesta. Liikuta mieltäsi.

Huomaa

Pienet, iloa tuottavat asiat. Ole utelias.

Opi uutta

Innostu uudesta. Näe mahdollisuuksia. Haasta ja yllätä itsesi.

Anna toisille

Aikaasi. Sanojasi. Läsnäoloasi.

Nämä viisi yksinkertaista keinoa tukevat mielen kuntoa ja niiden käyttö on helppoa. Keinojen taustalla on myös tutkittua tietoa. Niitä käytetään laajalti maailmalla, ei pelkästään yksittäisten ihmisten hyvinvoinnin tukena vaan myös organisaatioiden kehittämisessä ja työhyvinvoinnin edistämisessä.

Miten siis voisit aloittaa ja mitä hyötyä siitä olisi sinulle?

Onko niin, että tavallisesti kiiruhdat töistä kotiin mahdollisimman nopeasti. Seisot bussipysäkillä sivuille vilkuilematta, bussi saapuu ja istut mielellään paikkaan, jossa ei ole vierustoveria. Mietit omia asioita tai näpräät kännykkää. Ehkäpä jopa hieman ärsyynnyt, jos viereesi tulee joku istumaan. Jäät bussista pois, käyt nopeasti kaupassa, poimit tutut tavarat ostoskoriin, maksat kassalle kiinnittämättä muihin ihmisiin huomiota ja kävelet nopeasti kotiin.

Mitä, jos tekisitkin näin

Katsele ympärillesi bussipysäkille kulkiessa, huomaat, kuinka puiden oksissa on jo pienet silmut, aurinko kurkistaa pilven reunalta ja jostain kuuluu linnun viserrystä. Käy istumaan bussissa jonkun vieraan ja ehkä hieman hymyiletkin hänelle. Saatat jopa virittää mukavan keskustelunpätkän kanssamatkustajan kanssa.

Kulje kauppaan hieman eri reittiä ja huomaat naapurisi kaupan edessä. Pysähdy kiireestäsi huolimatta vaihtamaan muutama sana hänen kanssaan. Katsele kaupassa ympärillesi, tervehdi tuttuja, hymyile kassalle ja toivota hyvää päivän jatkoa. Kulje rauhallisesti kotiin, hengittele sisään ja ulos, keskity hengitykseesi ja tunne kuinka ilma kulkee sisään ja ulos. Huomaamattasi olet jo kotiovella. Huomaatko eron? Kun aivot ja mieli on saanut monipuolisia virikkeitä matkan varrella, olet virkistynyt, aistit ovat avautuneet ja tunnet itsesi hyväntuulisemmaksi ja virkeämmäksi.

Tieteelliset näytöt kertovat, että pienet teot vaikuttavat mielen hyvinvointiin. Seuraavana päivänä voit ehkä kokeilla jotakin muuta ja testata sen vaikutuksia itseesi. Siispä liity muihin, ole aktiivinen, huomaa, opi uutta ja anna toisille.
four earthen lamps(diya) on diwali


Aiheet: , , , , , , ,

Kirjoita kommentti