Umami muualla Facebook

Julkaistu 16. 4. 2018 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Kuvataide

Herkkä ja keveä siveltimen kosketus

Sirkka-Liisa Lonka nousi valtakunnallisesti esille abstraktia konkretismia ja esittävää figuratiivisuutta yhdistävillä lyyrisillä teoksillaan 1960- ja 1970-luvuilla.

1970-luvulla taiteilijan tekniikaksi vakiintui pastelli. Tekniikka ei ole helppo eikä kuvataitelijoiden piirissä kovin yleinen. Siinä yhdistyy hienosti piirtäminen ja maalaus – tai oikeastaan niiden rajat häviävät, kun pastellilla voi sekä piirtää että maalata. Toisaalta tekniikka ei anna armoa. Se ei salli korjaamista tai uudelleen tekemistä. Pastellitekniikka mahdollistaa ilmavuuden, keveyden ja herkkyyden, joita muut tekniikat eivät samalla tavalla tue.

Pastellimaalaukset olivat aluksi usein maisemia tai esimerkiksi merenaaltoja. 1980-luvun kuluessa ne abstrahoituivat ekspressiivisemmiksi ja kalligrafisiksi maalauksiksi, joissa yksittäinen jälki, liike, hetki ja tunnelma korostuvat. 1990-luvulla jo aiemmin toistuneet meri- ja vesiaiheet siirtyivät käsintehtyyn paperiin. Paperista ja paperimassasta syntyi kolmiulotteisia teoksia kuten simpukoita ja meduusoja. Lonka maalasi myös meriaiheisia temperamaalauksia. Tämä merkitsi samalla siirtymistä abstrakteista aiheista esittävämpiin symboleihin. 1980-luvulta lähtien muun muassa Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan suuntautuneet matkat vaikuttivat taiteilijan väreihin sekä tapoihin sommitella ja rakentaa kuvia. Harvoin teokset kuitenkaan suoraan kuvasivat eri eksoottisten maiden maisemia tai näkymiä.

Viidakkofilosofi, 2017. Kuva: Jussi Tiainen

Sirkka-Liisa Lonka asui 2000-luvulla kahtenatoista talvena Amazonin sademetsässä Perussa. Kokemukset ja tunnelmat viidakon keskellä ovat hänen keskeisiä 2000-luvun aiheitaan. Sademetsässä ainoa vaihtoehto oli munatempera, jossa värijauhe sekoitetaan kananmunan ja pellavaöljyn kanssa. Viidakon lämmössä ja kosteudessa kun pastellit ja öljyvärit eivät oikein toimi. Munatemperalla ja öljyväreillä maalatuista isoista kissaeläimistä (yanapuma ja otorongo), tropiikin kukka-aiheista ja kolibreista on syntynyt Sirkka-Liisa Longan 2000-luvun tavaramerkki.

Viidakon isoista kissaeläimistä syntyi taiteilijan 2000-luvun tavaramerkki.  Yön keltainen silmä, munatempera, n. 40 x 60 cm, 2007

Eri tekniikoin piirrettyjä ja maalattuja tunnelmia, maisemia ja mielenmaisemia on syntynyt ympäri maailmaa jo vuosikymmeniä. Vähintään kuukauden kestäneitä matkoja eri puolille maailmaa on kertynyt kaikkiaan yli 40 maahan. Elämä viidakossa on nyt taakse jäänyttä. On koittamassa uusi aika. Mitä se sitten tulee sisältämään, sitä Sirkka-Liisakaan ei taida vielä tietää. Varmaa on kuitenkin se, että hän aikoo jatkaa taiteen tekemistä.

Sirkka-Liisa Lonka, Heliconiat, 2017. Kuva: Jussi Tiainen

 

Sirkka-Liisa Lonka Retrospektiivi

Lappeenrannan taidemuseo

6.4.2018–3.6.2018


Kirjoita kommentti