Julkaistu 31. 10. 2016 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Kuvataide

Mieleenpainuvia muotokuvia, boheemia taiteilijaelämää ja aikalaisteoksia

Italialaisen taiteilijan Amedeo Modiglianin (1884-1920) retrospektiivinen näyttely nähdään Ateneumissa 28. lokakuuta 2016 alkaen. Vain 35-vuotiaana kuuluisuutensa kynnyksellä kuollut taidemaalari ja kuvanveistäjä on nykyään yksi modernin taiteen kiinnostavimmista taiteilijoista.

Vasemmalla: Germaine Survage ja korvakoru (1918). Musée des Beaux-Arts, Nancy. Kuva: Musée des Beaux-Arts, Nancy / Cliché C. Philippot

Kokonaisuus on toistaiseksi laajin Pohjoismaissa esillä ollut Modigliani-näyttely. Yhteensä mukana on 83 maalausta, veistosta ja paperipohjaista työtä.

Näyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua Modiglianin monimuotoiseen työhön ja elämään Montparnassella, joka oli Pariisin taiteilijaelämän keskus 1900-luvun alkupuolella. Taiteilija tunnetaan erityisesti eleganteista naiskuvistaan, jotka ovat vaikuttaneet niin kuvataide- kuin muotimaailmaan. Modiglianin tyyli on tunnistettava: taiteilijan muotokuvissa toistuvat mantelinmuotoiset silmät sekä pitkät, kaarevat kaulat ja kädet. Näyttelyssä on esillä maalauksia, veistoksia ja grafiikkaa.

Amedeo Modigliani: Poika lyhyissä housuissa (n. 1918). Dallas Museum of Art, Leland Fikes Foundation, Inc.:n lahja. Kuva: Dallas Museum of Art

Yksi näyttelyn keskeisiä aiheita on taidekeräilijä Roger Dutilleul’n hankkimat Modiglianit. Dutilleul’n Modigliani-kokoelma on yksi maailman laajimmista, joka on keskitetty Lillen modernin taiteen museoon Ranskassa. Ateneumiin vuonna 1955 hankittu Taidemaalari Léopold Survagen muotokuva (1918) on maalattu Modiglianin parhaana luomiskautena, jolloin taiteilija asui ja työskenteli Nizzassa.

Amedeo Modigliani: Nuori tummatukkainen tyttö istuu (1918). Musée National Picasso, Pariisi, Picasson henkilökohtainen kokoelma. © RMN-Grand Palais (Musée Picasso, Paris) / René-Gabriel Ojéda

Karismaattisen Modiglianin elämäpiiriin kuului taidemaalareita, kuvanveistäjiä, kirjailijoita, runoilijoita ja säveltäjiä. Myös taiteilijan naisystävillä – runoilija Anna Ahmatovalla, taidekriitikko Beatrice Hastingsillä ja taideopiskelija Jeanne Hébuternellä – oli vaikutuksensa Modiglianin taiteeseen ja elämään. Näyttelyssä on mukana myös Modiglianin taiteilijaystävien, kuten Pablo Picasson ja Constantin Brâncusin, teoksia.

Amedeo Modigliani: Nainen ja samettinen kaulanauha (1915). Jean Walter ja Paul Guillaumen kokoelma, Musée de l’Orangerie, Pariisi. © RMN-Grand Palais (Musée de l’Orangerie, Pariisi) / Hervé Lewandowski

Modiglianin rajusta elämäntyylistä on kirjoitettu paljon. Taiteilijan runsaassa tuotannossa näkyy kuitenkin ulkoeurooppalaisen ja muinaisten aikakausien taiteen tuntemus. Kunnianhimoinen Modigliani halusi luoda veistoksillaan ja maalauksillaan uudenlaista kauneutta, joka yhdistäisi eri aikakausien ja mantereiden taiteen. Kuollessaan taiteilija oli lähes rahaton: elinaikanaan taiteilija piti vain yhden, kohun saatteleman yksityisnäyttelyn. Vuonna 2015 Modiglianin alastonmaalaus myytiin ennätykselliseen 170 miljoonan dollarin hintaan.

Ateneumista löytynyt Léopold Survagen kirje tuo uutta tutkimustietoa Modiglianista

Ateneumin kokoelmiin kuuluu tiettävästi ainoa suomalaisessa omistuksessa oleva Modiglianin öljyvärimaalaus, Taidemaalari Léopold Survagen muotokuva (1918). Modigliani-näyttelyn tuottamisen yhteydessä Ateneumin arkistoista löytyi Léopold Survagen museolle vuonna 1956 lähettämä kirje, jossa hän kertoo maalaustilanteesta ja teoksen omistushistoriasta. Kirjeenvaihto liittyi Modiglianin teoksen hankintaan ja liittämiseen Ateneumin kokoelmiin vuonna 1955. Kirje tuo uutta tietoa Modiglianista kansainväliseen tutkimukseen. Léopold Survage (1879–1968) kuului Modiglianin läheisimpiin taiteilijaystäviin.

Amedeo Modigliani: Taidemaalari Léopold Survagen muotokuva (1918). Kansallisgalleria / Ateneumin taidemuseo. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Aaltonen

Näyttelyn yhteydessä julkaistaan kirja, joka esittelee Modiglianin vaiheikasta elämää ja taidetta. Teos on ensimmäinen suomenkielinen julkaisu taiteilijasta vuosikymmeniin.

Italialaisen Amedeo Modiglianin (1884–1920) kuuluisuus on perustunut boheemielämän

1680210; out of copyright

Amedeo Modigliani, Marc Vaux’n valokuvaamana taiteilijan työhuoneella, lahja Thora Klinckowstromilta. © PVDE / Bridgeman Images

romantisointiin ehkä enemmän kuin yhdenkään toisen taiteilijan. Hänen kiihkeä ja traaginen elämänsä päättyi vain 35-vuotiaana, menestyksen kynnyksellä. Modiglianin runsas tuotanto kertoo kuitenkin muusta. Kiehtovat henkilökuvaukset, muotokuvat, mystiset veistokset ja sensuellit alastonmallit tuovat esiin kansainvälisen, kunnianhimoisen ja sivistyneen taiteilijan.

Modigliani eli ja työskenteli Pariisissa 1900-luvun alun kuohuvan taide-elämän keskiössä. Hänen elämänpiiriinsä kuului taidemaalareita, kuvanveistäjiä, kirjailijoita, runoilijoita ja säveltäjiä. Modiglianin kiinnostus kirjallisuuteen ja runouteen oli suuri, ja hänen kerrotaan aina kantaneen kirjaa taskussaan. Myös naisystävien – runoilija Anna Ahmatovan, taidekriitikko Beatrice Hastingsin ja taideopiskelija Jeanne Hébuternen – vaikutus Modiglianin taiteeseen ja elämään oli merkittävä.

Modiglianin elämää varjostivat jatkuva sairastelu ja tietoisuus kuoleman läheisyydestä. Hän piti elinaikanaan vain yhden, kohun saatteleman yksityisnäyttelyn. Kuollessaan hän oli lähes pennitön ja alkoholin ja huumeiden heikentämä. Modiglianin taiteen ainutlaatuisuus ymmärrettiin kuitenkin pian ja hänen maineensa kasvoi. Nykyään Modiglianin teokset rikkovat kansainvälisten huutokauppojen ennätyksiä.