Julkaistu 24. 8. 2013 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja ravintolat

Muru painuu taas maan alle

Miten saadaan Hindustan Times ja parikymmentä muuta ulkomaista mediaa kiinnostumaan suomalaisesta ravintolakulttuurista? Helposti. Pitää vain tehdä niin kuin ravintola Muru eli perustaa pop up -ravintola maan alle 80 metrin syvyyteen.

Syksyllä 2012 World Design Capital -vuoden tapahtumana järjestetty Muru pops down in Tytyri -ravintolatempaus oli niin suosittu, että pöydät varattiin hetkessä loppuun.

Rannalle jääneiden ei tarvitse enää ruikuttaa, sillä tänä vuonna murulaiset perustavat Tytyrin kaivoksen uumeniin jouluravintolan. Kaivoksen ainutlaatuisesta tunnelmasta, houkuttelevasta ruoasta ja lämpimän huomaavaisesta palvelusta pääsee nauttimaan 22.11.–15.12.

– Kauniisti valaistu kaivosympäristö, avokeittiössä häärivät kokit ja yhteisöllinen syöminen pitkissä tupapöydissä luovat mahtavat puitteet jouluiselle ravintolaelämykselle, kuvailee Murun sommelier ja ravintoloitsija Samuil Angelov.

Tapahtuma alkaa valoshow’lla 110 metrin syvyydessä. Sen jälkeen siirrytään illalliselle Tytyri-saliin, joka sijaitsee hieman ylempänä eli 80 metrissä. Aterian avaa blinivohveli, jonka kanssa tarjotaan muikun- ja siianmätiä. Väliruokana nautitaan tryffelirisottoa ja pääruoaksi on poron paahtopaistia ja katajanmarjalla maustettua béarnaise-kastiketta.
Illallisen lopuksi herkutellaan juustoilla, ja makeana huipennuksena on maitosuklaamoussea, joka on aateloitu tähtianiksella ja kirsikalla.

Menun hinta on 78 euroa. Aterian täydentävät Samuil Angelovin valitsemat juomat. Tarjolla on kaksi tyyliltään ja hinnaltaan erilaista viinipakettia, joista molemmat sisältävät joko kolme tai viisi lasillista viiniä.

Pöytävarauksen pienin mahdollinen henkilömäärä on kuusi, sillä illallinen nautitaan kymmenen hengen tupapöydissä. Yhteensä Tytyri-saliin mahtuu noin 70 henkeä.

Murun jouluravintolan voi varata myös yritys- ja yksityistilaisuuksia, esimerkiksi joululounaita, varten.

Tytyriin on helppo saapua, sillä Lohjan linja-autoasemalta on järjestetty kaivosalueelle shuttle bus -tyypinen kuljetus.

Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä Lohjan kaupungin, Nordkalkin ja Kone oy:n kanssa.

Tiedustelut ja varaukset: tytyri@murudining.fi

Aiheet: , , ,