Umami muualla Facebook

Julkaistu 10. 5. 2018 Teksti Kati Tuomola Ei kommentteja Kulttuuri

Carrara – Toscanan marmorikaupunki

Carrara on rannikolla sijaitseva toscanalainen marmorikaupunki, josta on peräisin muun muassa kuuluisan, italialaisen kuvanveistäjän Michelangelon patsaiden marmori.

Alueen maisema on ainutlaatuinen. Carraran kaupunki sijaitsee noin 7 kilometriä pohjoiseen provinssin pääkaupungista Massasta.  Toscanan tärkein vuorijono on Apuaaniset Alpit, jotka reunustavat merenranta-aluetta.  Massa sekä Carrara jäävät ikään kuin vuoriston syliin.  Carraran jälkeen rannikko on Liguriaa.

Versilia – Toscanan kuuluisin ranta-alue

Toscanan kuuluisin ranta-alue on Versilian rannikko, joka päättyy pohjoisessa Marina di Massaan. Marina on Massan rantakaupunki ja turistinsa se houkuttelee teemalla ”Mare e monti”, meri ja vuoret.  Sen koko 24 km pitkän ranta-alueen hiekka on tasaisen hienoa ja siten se palvelee koko pituudeltaan auringon ja meren palvojia. Meri on Tyrrhenanmeri ja ilmansuunta länteen.  Marina di Massa sijaitsee 5 metriä meren pinnan yläpuolella ja asukkaita siellä on n. 15.600. Marina on osa Massan kaupunkia, joka on tämän alueen, Massa-Carrara -provinssin pääkaupunki ja paikallishallintokeskus. Siellä on myös piispan istuin. Massa sijaitsee 65 m meren pinnan yläpuolella. Asukkaita on n. 63.000.

Carraran ikivanhat marmorilouhokset

Carrara sijaitsee Massaa hiukan korkeammalla, 100 m meren pinnan yläpuolella. Asukkaita on n. 67 700. Kaupungin alue on Italian suurin marmorin työstökeskus ja se myös näkyy tämän päivän katukuvassa: joka puolella on valkoisia marmoripatsaita koristamassa kaupunkia. Kaupunkikuva on hyvin kaunis. Kulkemalla vähän sivussa keskustasta voi helposti seurata lukuisissa marmoriateljeissa kiven työstöä erilaisiksi patsaiksi sekä koriste- ja käyttöesineiksi. Marmorin työstö onkin mainittu ensimmäisen kerran jo v. 963. Sitten louhokset jäivät unhoon, kunnes 1300 – luvulla merkittävät suvut, esim. Pisani, Lucchesi, Spinola, Scaligeri ja Visconti,  alkoivat uudelleen hyödyntää niitä läpi tulevien vuosisatojen.

Marmoripöly näyttää kaukaa lumelta

Matkalla ylös louhoksille on vieläkin nähtävissä vanha rautatie, jota käytettiin kivilohkareiden kuljettamiseen. Vanhat ja jo hylätyt kaivokset ovat vuosisatojen aikana tummuneet. Jatkokuljetus tapahtuu laivoilla suoraan Carraran satamasta, jonne myös kannattaa poiketa. Satamassa näkee hyvin minkälaisia tämän päivän leikatut marmoripaadet ovat. Yksi kiviblokki painaa 1000 kg. Vielä tänäänkin, kun Carraran alueella on vuorta louhittu jo ikuisuus, myös vanhan louhinnan jäljet näkyvät, mutta kauas näkyy uusien leikkausten valkea paljaus. Moni ohikulkija luuleekin nähdessään vuoren valkeat rinteet, että se lunta.

Marmori on kristallisoitunutta kalkkikiviainesta

Rantaviivaa reunustavan vuorijonon nimi Apuane tulee luontevasti Ligurian Apuaneista, ja ensimmäisen kerran tätä nimeä käytti Boccaccio (1313- 1375) osoittaakseen vuoria, jotka yhtenä jonona erkanevat Apenniinien vuoristosta. Koska vuorien geologinen rakenne on samankaltainen Alppien kanssa, niitä kutsutaan Alpeiksi. Vuorijono on noin 60 km pitkä ja sen korkein huippu on Monte Pisano 1945 m.  Tämän lisäksi on useita muitakin varsin korkeita huippuja: La Tambura 1890 m, Monte Cavallo 1895 m, Monte Sagro 1748 m ja Pizzo d’Uccello 1781 m.  Apuaaniset Alpit sisältävät valtavat massat mitä hienommaksi kristallisointunutta kalkkikiviaineista, marmoria. Kivilajina marmori on kaunis ja pehmeytensä vuoksi helppo työstää ja siksi maailman kauniimpiin kuuluvat patsaat ovat saaneet muotonsa siinä.

Marmoriteollisuus alkoi täällä jo antiikin aikaan

Apuaanisten Alppien marmoriteollisuus alkoi jo 2000 vuotta sitten antiikin aikana. Tällä hetkellä tuotanto on n. 500.000 tonnia vuodessa. Carraran alueelta tulee n. 70 % maan koko marmorituotannosta. Marmorilaatuja on useita ja siksi se luokitellaan kiven koostumuksen eli värityksen perusteella. Statuario on kaikkein puhtainta, vitivalkoista ja melko harvinaista. Kirkas perusvalkoinen, Bianco chiaro ordinario, on lähes puhdas ja sitä käytetään koriste-esineisiin ja sisustukseen. Bianco Porcellana -marmorissa on vaalean sinisen-harmaita raitoja. Näiden lisäksi on vielä joukko erityyppisiä marmorilajeja niiden sisältämän värin,  kellertävä, mustat raidat, violetti, mukaan.

Kuvanveistäjä Michelangelo Buonarroti

Yksi merkittävimmistä renessanssiajan yleisneroista oli Michelangelo (lausutaan suunnilleen ”mikelandzelo”). Hän käytti kuuluisissa veistoksissaan,  David, Pietà ja Mooses, juuri tuota Carraran vitivalkoisa marmoria. Kerrotaan, että Michelangelo kävi henkilökohtaisesti valitsemassa patsaisiinsa tulevan marmorin Carrarasta.

Hän syntyi 6. maaliskuuta v.1475 Capresessa, Toscanassa. Ollessaan vielä poikanen Michelangelo pääsi sen aikaisen tunnetun taiteilijan Ghirlandaion oppiin. Jo v. 1489 Michelangelo pääsi Medicien Lorenzo Il Magnificon (Suurenmoinen) ylläpitämään kuvanveistotarhaan. Täällä hyvässä opissa hän menestyi niin hyvin, että saavutti Lorenzon arvostuksen ja niiden taiteilijoiden ja kirjailijoiden ystävyyden, jotka seurustelivat Lorenzon kanssa. Kun Lorenzo kuoli v. 1492, Michelangelo työskenteli jonkin aikaan yksin, mutta sai sitten kutsun Lorenzon pojalta Pietrolta palata Medicien palatsiin. Tämä vaihe ei kestänyt pitkään, sillä häntä varoitettiin epävakaan poliittisen tilanteen uhkaavasta vaarasta ja Michelangelo pakeni Veneziaan. Paluumatkalla hän jäi Bolognaan. Kun tilanne rauhoittui Firenzessä, Michelangelo palasi Medicien huomaan. Mutta saadakseen erään veistotyön hän muutti Roomaan, jossa hän oli aina vuoteen 1501. Roomasta hän palasi jälleen Firenzeen, ja uudelleen Roomaan. Sekä Firenzessä että Roomassa Michelangelo loi kaikki merkkityönsä niin kuvanveiston, maalaustaiteen kuin arkkitehtuurinkin parissa. Michelangelo kuoli Roomassa 89 vuoden ikäisenä v. 1564, mutta hänet haudattiin Santa Croce -kirkkoon Firenzessä.

Michelangelo oli monipuolinen renessanssinero

Michelangelon kuuluisimmat patsaat ovat David (nykyisin Firenzessä museossa, alkujaan Piazza della Signorialla), kolme Pietà -patsasta, joista tunnetuin on Roomassa Pyhän Pietarin kirkossa sekä Mooses – patsas Roomassa San Pietro in Vincoli -kirkossa (Pyhän Pietarin kahlekirkko).  Pietà ja David edustavat täydellistä kauneutta ja nuoruuden herkkyyttä, kun taas Mooses -patsas vangitsee katsojansa kaikkivoivan miehen räjähtämäisillään olevalla voimalla vain hetki sitten Jumalan asettamat kymmenen käskyn laatat kädessään. Patsaan voima on pelottava!

Renessanssiajan arkkitehdit loivat uutta rakennustaidetta

Renessanssi loi merkittävää uutta rakennustaidetta, vaikka se ammensikin ideansa antiikin kulttuurista ja rakennusarkkitehtuurista. Filippo Brunelleschi varhaisrenessanssin merkittävänä arkkitehtinä oli suunnitellut Firenzen tuomiokirkon Santa Maria del Fioren kupolin (1420 – 1434). Michelangelo oli ihaillut kaunista kupolia ja siitä hän ottikin mallia omaan merkkiteokseensa Pyhän Pietarin kirkon kupoliksi.

Pyhän Pietarin kirkkoa tuli koristella myös sisältä ja näin syntyi mm. kuuluisa Sikstiiniläiskappeli ja Michelangelon maalamat kattofreskot. Kuvanveisto hallitsi tavallaan Michelangelon töitä, sillä veistoksellisuus näkyy myös maalaustaiteessa, missä henkilöhahmot ovat kuin marmoriin veistetyt.

Carrara antaa pienen sysäyksen sille kulttuuririkkaudelle, joka hallitsee koko Toscanan aluetta. Niinpä matkamme jatkuukin rantaa pitkin, ensin kohti etelää, kuulemaan ja näkemään koko maailman ihailemaa taidetta.


Aiheet: , , , , , , , , , ,

Kirjoita kommentti