Julkaistu 22. 1. 2014 Teksti Tiedotteet, kuvat SKS Ei kommentteja Kirjallisuus

Koirien maailmanhistoria

FL Petri Pietiläinen on palkittu Lauri Jäntin säätiön kunniamaininnalla kirjastaan Koirien maailmanhistoria, joka ilmestyi viime syksynä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kustantamana. Lauri Jäntin säätiö myöntää 15 000 euron palkinnon sekä 5 000 euron kunniamaininnat tunnustuksena merkittävien vuonna 2013 julkaistujen suomenkielisten tietokirjojen tekijöille.

Palkinnon perustelut : ”Petri Pietiläisen Koirien maailmanhistoria on toisenlainen koirakirja. Paljon se kertoo koirista, mutta vielä enemmän ihmisistä: kulttuuristamme, uskonnoista, metsästyksestä, taiteesta ja kirjallisuudesta. Suhteemme koiriin ei ole pysynyt muuttumattomana, eikä se ole kaikkialla samanlainen. Koira kuvataan ainutlaatuisessa teoksessa sekä rauhan että sodan töissä, sekä ravinnon metsästäjänä että syötäväksi kasvatettuna. Milloin toista solvataan koiraksi, milloin toisen uskollisuutta verrataan koiraan ja koirat ovat rakkaimpia ystäviämme. Koiran historia kivikaudesta avaruusaikaan on täynnä tarinoita, jotka elävöittävät Pietiläisen taiten kirjoittamaa kirjaa.”

Hauskat, koskettavat ja inhimilliset tarinat ja anekdootit sekä historian suuret koirapersoonat kertovat maailmanhistoriaa uudesta näkökulmasta. Miksi muslimit, juutalaiset ja varhaiset kristityt suhtautuivat koiriin väheksyvästi? Miksi koirat huomattiin elintärkeiksi maailmansodissa? Miksi taivaan tähtien ja tähdistöjen nimissä haukkuvat vain koirat eivätkä nau’u kissat? Nämä ja monet muut kysymykset saavat kirjan sivuilla koiramaisen selityksen. Monet kirjan teemoista, kuten koirien rooli maailmansodissa, parantavien koirien merkitys tai intiaanien suhde koiriin, ovat aiemmin vähäiselle käsittelylle jääneitä aiheita.

Koirien maailmanhistoriassa tuodaan esille valtaisa määrä historian persoonallisia koiria, kuten Punaisen Paronin Moritz, Tristanin Isoldelle rakkautensa merkiksi lahjoittama Äkä-Hammas, Isaac Newtonin painovoimateorian polttanut Diamond sekä avaruuden valloittanut Laika.

Yleistajuinen tietokirja on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat nähdä maailman koiran silmin.

Kuva: Kennelliitto

FL Petri Pietiläinen on toiminut tutkijana, opettajana sekä toimittajana ja julkaissut tietokirjoja. Nykyisin hän työskentelee Taiteen edistämiskeskuksessa.

Petri Pietiläinen: Koirien maailmanhistoria

SKS