Umami muualla Facebook

Julkaistu 19. 12. 2017 Teksti Liisa Wilska Ei kommentteja Kuvataide

Madonna ja lapsi – joulun rakas aihe

Neitsyt Maria on kuvataiteessa rakastettu ja paljon käytetty  aihe ja häntä on esitetty  eri aikoina eri tavoin. Taiteessa Mariasta käytetään usein sanaa Madonna, jolla tarkoitetaankin Neitsyt Marian kuvaa, joskus myös enkelimäisen kaunista naista. Yleisimmin Maria kuvataan Jeesus-lapsi sylissään.

Vasemmalla: Firenzeläisen maalarin Filippo Lippin (1406-69) Madonna, Jeesus-lapsi ja kaksi enkeliä

Maalauksissa ja veistoksissa esiintyy runsas kirjo erilaisia Marioita ja madonnia. Neitsyt Maria oli varhaiskirkon aikana enemmänkin taustahahmo, ja häntä alettiin kuvata taiteessa runsaasti vasta 1100-luvulta lähtien. Kahdella seuraavalla vuosisadalla hänen merkityksensä kasvoi.

Välimeren seudulla oli palvottu vuosituhansien ajan jumalattaria, kuten Isistä, jonka kultin on nähty vaikuttaneen Neitsyt Marian palvontaan. Isistä kuvattiin muun muassa imettämässä poikaansa Horusta.

Venetsialaisen Lorenzo Lotton Madonna ja lapsi, pyhä Katariina ja apostoli Tuomas,

Venetsialaisen Lorenzo Lotton (1480-1557) maalauksessa ovat Madonna ja lapsi, pyhä Katariina Aleksandrialainen  ja apostoli Tuomas. Teos edustaa Sacra Conversazione -kuvatyyppiä.

Usein taideteosten Maria sädehtii ja loistaa ylimaallista, enkelimäistä, pyhää ja viatonta henkevyyttä ja kauneutta, joskus hänen olemuksensa on taas tavallisempi, lihallisempi, realistisempi ja maanläheisempi.  Maria- ja madonnatyypit vaihtelevat laidasta laitaan, ihonvärikin vaihtelee. Jeesuksen mukanaolo pienenä pilttinä äitinsä seurassa tuo kuitenkin kuvamaailmaan mukaan universaalia yhtenäisyyttä, joka ylittää eri aikakausien ja taiteilijoiden näkemyksiä ja tekee yhdeksi sen sanoman, jota on tarkoitus välittää.

Madonna Benois tai Madonna ja lapsi kukkien kanssa on Leonardo da Vincin maalaus vuodelta 1478. Teos oli vuosisatoja kadoksissa, kunnes arkkitehti Leon Benois tunnisti Pietarissa sen appensa taidekokoelmasta. teos myytiin 1914 Eremitaasiin.

Madonna Benois tai Madonna ja lapsi kukkien kanssa on Leonardo da Vincin maalaus vuodelta 1478. Teos oli vuosisatoja kadoksissa, kunnes arkkitehti Leon Benois tunnisti Pietarissa sen appensa taidekokoelmasta. Teos myytiin 1914 Eremitaasiin.

Marian kuvaamiseen on kehittynyt monia erityisiä kuvatyyppejä erityisesti keskiajalla. Ne ovat saaneet monia muotoja eri maissa ja kulttuuripiireissä. Neitsyt Mariaan liittyviä maalaus- ja veistostyyppejä ovat mm. Annunziata eli Marian ilmestys, Píeta, jossa Maria pitää sylissään kuollutta Jeesusta ja Sacra Conversazione – Pyhä keskustelu –, jossa Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi ovat pyhimysten ympäröiminä.

Pyhä Anna kolmantena -kuvatyypissä esitetään Pyhä Anna tyttärensä Neitsyt Marian ja lapsenlapsensa Jeesus-lapsen kanssa. Maestà -kuvatyyppi (ital. majesteetti) taas tarkoittaa valtaistuimella istuvaa Neitsyt Mariaa, Jeesus-lapsen kanssa tai yksinään. Maestà-hahmon ympärillä on usein enkeleitä ja pyhimyksiä.

Musta madonna taas on patsas tai maalaus, jossa Maria esitetään tumma- tai mustaihoisena. Ehkä tunnetuin Musta madonna on puolalaisen Częstochowan pauliinilaisluostarin Jumalanäidin ikoni. Sitä kunnioittavat kymmenet tuhannet ihmiset vuosittain; paikka on yhä nykyäänkin Puolan tärkein pyhiinvaelluskohde. Kuvaan liitetään useita ihmetekoja.

Suojaviittamadonna

Piero della Francesca: Madonna della Misericordia (Suojaviittamadonna), 1460-1462, Pinacoteca Comunale, Sanselpolcro.

Musta madonna

Musta madonna puolalaisesta Czestochowan luostarista. Mustaa madonnaa saapuu vuosittain katsomaan neljä miljoonaa turistia kahdeksastakymmenestä maasta.

Suomalainen Madonna: Akseli Gallen-Kallelan Madonnan mallina oli hänen oma vaimonsa Mary (os. Slöör) ja vanhin tyttärensä Impi Marjatta. Teos on maalattu 1892. (Kuvassa osa teoksesta)

Suomalainen Madonna: Akseli Gallen-Kallelan  mallina oli hänen oma vaimonsa Mary (os. Slöör) ja vanhin tyttärensä Impi Marjatta. Teos on maalattu 1892. (Kuvassa osa teoksesta)


Kirjoita kommentti