Umami muualla Facebook

Julkaistu 19. 5. 2017 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Kuvataide

En annan Anders Zorn

Trots att det nästan är 100 år sedan Anders Zorn (1860-1920) gick bort, fortsätter hans verk vara betydande och känns lika aktuella nu som då.

I samarbete med Zornmuseet i Mora arrangerar Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm 29.4.-13.8.2017 en utställning med verk av Zorn som sällan visats. Utställningen innehåller både fotografier, etsningar och skulpturer. Verk lånas även in från andra museer liksom från generösa privatpersoner.

Anders Zorns (1860-1920) verk har visats på många utställningar både nationellt och internationellt. Sven-Harrys konstmuseum har kallat denna utställning En annan Zorn beroende på att museet visar verk som inte ställts ut så ofta: oljemålningar, akvareller, linjeetsningar och skulpturer.

Kyrkviken, Lidingö, akvarell, 1883 Foto: Zornmuseet, Mora

Zorns liv är som en saga, en lottlös gosse som växte upp under enkla förhållanden. Han var utomäktenskaplig son till morakullan Grudd Anna Andersdotter och den tyske bryggarmästaren Leonard Zorn. Genom hårt arbete och en gudomlig begåvning nådde han ära och berömmelse.

Efter studier vid Konstakademien i Stockholm (1875-1881) reste Zorn via London och Paris till Spanien. Det blev början till hans lysande konstnärsbana som kom att gå i resandets tecken. Efter sex månader i södern följde närmare fyra år i London. 1886 befann han sig med hustrun Emma (född Lamm) på bröllopsresa i Konstantinopel där han bland annat utförde akvarellen Kaikroddare III som ingår i utställningen.

Spetssöm, 1894, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora

Året 1888-1896 hade paret fast adress i Paris, en tid under vilken Zorn rönte stora framgångar. På Världsutställningen i Paris 1889 vann han guldmedalj och hedrades med den franska orden Hederslegionen. På Världsutställningen i Paris 1900 vann han Grand Prix både som etsare och målare.

I Amerika, dit Zorn reste sju gånger mellan 1893-1911, var det som porträttmålare han blev särskilt berömd. Där målade han över hundra porträtt av bankirer, politiker och industrimagnater som var villiga att betala enorma belopp för att låta sig, sina fruar och barn avporträtteras. Zorns totala porträttproduktion blev stor – omkring 550 porträtt. 1896 var Zorngården nästan färdigställd och Anders och Emma Zorn bosatte sig i Sverige.

Alger från Jardin d’Essai, 1887, akvarell. Foto: Zornmuseet, Mora

Zorn var en stor penselvirtuos och behärskade både akvarell och olja med samma bravur. Idag förknippas Zorns namn kanske främst med folklivsskildringar från Dalarna, målningar av badande kvinnor i skärgårdsmiljöer och skimrande avbildningar av vatten. Under sin karriär utförde Zorn 290 etsningar. Somliga återgår på målningar han utfört, andra på tecknade förlagor och några få på fotografier.

Cigarettrökerska, 1892, olja på duk. Foto: Zornmuseet, Mora

Denna utställning har tillkommit i samarbete med Zornmuseet i Mora som generöst delat med sig av sina rika samlingar.  Sven-Harrys konstmuseum tackar också Prins Eugens Waldemarsudde, Göteborgs konstmuseum, Norrköpings Konstmuseum och alla privata långivare. MTAB har sponsrat transporterna av de förnämliga verken. 

Välkommen till Sven-Harrys konstmuseum
– ett hem för både konst och människor

Om Sven-Harrys konstmuseum


Kirjoita kommentti