Julkaistu 6. 6. 2019 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Kuvataide

IWS Finland 1.

IWS Finland tuo heinäkuussa Suomeen uuden kansainvälisen akvarellitaidetapahtuman. IWS, International Watercolour Society, on kansainvälinen maailman laajuinen järjestö, johon kuuluu lähes 100 maata. Suomi liittyi vuosi sitten mukaan ensimmäisenä pohjoiseuroopasta.

IWS Finland -työryhmä organisoi Kaapelitehtaalle lähes 300 teoksen näyttelyn, jossa on maalauksia 41 eri maasta, niin Iranista, Bahamalta, Malesiasta, Perusta, Egypistä kuin Euroopastakin. Suomalaisten ryhmä on suurin yli sadalla teoksella, jolloin mukana on eri tyylejä edustavia ammattilaisia ja tasokkaita harrastajia.

Haluamme tuoda tämän festivaaliviikon lähelle kaupunkilaisia järjestämällä ilmaistapahtumia ja maalausperformansseja eri puolilla Helsinkiä. Olemme kutsuneet muutamia ulkomaisia akvarellin mestareita Suomeen. Heidän esityksensä alkavat 9.7 Kaapelin näyttelyn avajasperformassina ja jatkuvat 10.7 ”Kuvataiteen suurena juhlapäivänä” kirjasto Oodissa. Silloin kaikki voivat tulla seuraamaan Suomessa ennennäkemättömiä taidokkaita maalaustekniikoita. Työskentelyä näkee myös Senaatintorilla, Töölönlahden rannalla ja Suomenlinnassa. Yhdessä tehdään maalausmatkat lähialueille, kuten Nuuksion luonnonpuistoon ja Porvooseen. Halukkaat kaupunkilaiset voivat liittyä mukaan seurueisiin maalaamaan. Syntyneitä teoksia ripustetaan muutamaksi päiväksi Kaapelin näyttelyn yhteyteen.
Kansainväliset akvarellin mestarit ovat ensimmäistä kertaa Suomessa opettamassa ja heidän työpajoissaan on harvinainen mahdollisuus akvarellitekniikoiden lisäopintoihin.

IWS:n periaatteet pohjautuvat huippuammattilaisten persoonalliseen osaamiseen, taitojen esittelyyn ja opettamiseen. Akvarelli on kevyt väline. Paperiteoksia voi postittaa pienin kustannuksin, eikä materiaalikemiaan tarvita enempää kuin vettä ja väriä. Akvarelli antaa kuitenkin lukemattomia vaihtoehtoja ja tietotaito keinojen rikkaudesta innostaa jatkuviin kokeiluihin. Suomessa näemme tänä kesänä perulaisen Nicolas Lopezin ulkoilmamaalausperformassin yli metriselle pinnalle, Linda Dollin hiotun kuullotustekniikan San Diegosta USAsta ja venäläisen Sergei Temerevin erityisessä juhlatilaisuudessa koemme, miten taivaan hohtava valo maalataan. Liettualainen Egle Lipeikaite luo veden pinnan häkellyttävän oikean näköiseksi muutamin vedoin.

Maailmanlaajuinen vuorovaikutus taiteilijoiden kesken on laajentunut nopeasti. IWS:n tärkeä periaate on yhdistää ihmiset riippumatta kulttuurista, rodusta, uskonnosta, kielestä tai välimatkasta – akvarellimaalauksen kautta.
Tänä vuonna meidän kansainväliselle näyttelylle esittämämme teema on luonto, voima, kauneus ja olemme kiinnostuneina odottaneet, millaisia teoksia maailmalta tarjotaan. Kansainvälinen jury on avustanut valitsemaan Kaapelissa nähtävän kokonaisuuden, jossa tullaan jakamaan palkintoja, kunniamainintoja ja lahjoja.
Kaikki ulkomailta kutsutut (8) taiteilijavierasta ovat tavattavissa viimeistään 9.7. klo 14 Kaapelin avajaisssa, mutta muutamat saapuvat Helsinkiin jo edellisenä päivänä.

Vajaan 300 teoksen kehystys- ja ripustustalkoot alkavat viikonloppuna 5.7. jonka mahdollistaa suuri joukko vapaaehtoisia avustajia.

Terveisin
Aulikki Nukala,