Julkaistu 14. 1. 2012 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Näyttelyt

Animaatiotaidetta

Rööperin Taidesalonki esittelee tammikuussa animaatio-ohjaaja Katariina Lillqvistin nukkeja. Lillqvistin useasti palkitut animaatioelokuvat ovat syntyneet pitkäaikaisen yhteistyön tuloksena tsekkiläisten elokuvastudioiden ja animaatioalan ammattilaisten kanssa. Yhteistyö alkoi vuonna 1991, kun animaatio Hiilisangolla ratsastaja valmistui.

Kafka-trilogia oli kokonaisuudessaan valmis vuonna 1995, ja sen viimeinen osa Maalaislääkäri voitti seuraavana talvena Berliinin elokuvajuhlilla Hopeisen Karhun. Tästä alkoi suomalais-tsekkiläisten animaatioiden voittokulku maailmalla, ja tähän mennessä kuvatuista 15 animaatiosta on suurin osa tehnyt jo kertaalleen maailmanympärimatkan festivaalikilometreissä mitattuna.

Vuonna 1992 ohjaaja perusti tuotantoyhtiö Camera Cagliostron, joka myöhemmin laajentui ensin suomalaiseksi ja lopulta kansainväliseksi osuuskunnaksi. Cagliostrolta on juuri valmistunut uusi animaatio, 20-minuuttinen Faruza, joka lähtee pian levityskiertueelle Intiaan, Kiinaan ja Japaniin. Faruzan lavasteita on mukana tässä näyttelyssä.

Lisätietoja elokuvista: www.cameracagliostro.fi

Tammikuun retrospektiivinen näyttely on omistettu Cagliostron edesmenneen mesenaatin ja suojelijan Juhani Harrin muistolle.

Rööperin Taidesalonki

13.-29.1.2012

Iso Roobertinkatu 48-50, 00120 Helsinki

ti, ke, pe 12-17
to 16-20
la-su 12-16

Faruza

Ohjaaja Katariina Lillqvist kuvaa parhaillaan uutta animaatioelokuvaansa Faruzaa Prahassa. Faruza valmistuu kesällä 2011. Edeltäjiensä lailla tulee Faruzakin epäilemättä herättämään keskustelua eri puolilla maailmaa ajankohtaisen aiheensa vuoksi.
Faruza on keskiaikainen tarina Punaisen meren eristäytyneestä saarivaltakunnasta. Sen kuninkaat kehittivät vuosien saatossa ankaran lain: kaikkien saaren naisten oli käytettävä kuparista taottua, tiukasti lukittua naamiota 12-vuotispäivästään lähtien aina hautaan asti. Laki vaikeutti saaren kalastajaperheiden elämää monin tavoin. Naamion hankintaan kuluivat vanhempien kaikki säästöt, eivätkä painavan kuparin raskauttamat naiset voineet enää osallistua yhteisen elannon hankintaan myrskyävällä merellä.
Tarinan päähenkilö, pian 12 vuotta täyttävä Faruza on köyhän kalastajan ainoa tytär. Hänen isänsä ei iloitse tulevasta syntymäpäiväjuhlasta, ja juhlavalmisteluja seuratessaan Faruzakin ymmärtää, miten hänen huoleton lapsuutensa on kohta lopullisesti ohi. Taistellessaan kohtaloaan vastaan Faruza ystävystyy salaa saaren vihatun kuparisepän kanssa. Myös seppä on tyytymätön elämäänsä ja haaveilee muutoksesta. Kahdestaan kapinalliset karkaavat naapurisaaren helmenkalastajajien hoviin, jossa he saavat kuninkaallisen kohtelun: seppä näyttää taitonsa korujen valmistajana, ja Faruza lumoaa kaikki iloisilla tansseillaan.
Omaatuntoaan kuunnellen Faruza kuitenkin palaa ankealle kotisaarelleen missä yhä useampi nainen hautoo kapinaa. Heidän joukossaan on myös naamioonsa kyllästynyt kuningatar.

Aiheet: , , ,