Julkaistu 18. 4. 2015 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Kude Design Oy Ei kommentteja Muoti ja kauneus

Tyylin punainen lanka löytyy ammattilaisen avulla

Pukeutumisen sesonkien vaihtuessa moni kaipaa uudistumista. Kesän kynnyksellä suunnataan kaupoille etsimään jotakin uutta ja kivaa! Kauden uusi, raikas tarjonta houkuttelee ostamaan uutta, koska oma vaatevalikoima vaikuttaa vaatevalmistajien markkinoimien tyylien rinnalla kulahtaneelta. Vaatevalmentaja Outi Pakarinen Kude Design Oy:stä ohjaa vaatekaappikaaoksen selättämiseen Vaatevallankumous-tapahtumassa Sanomatalon Mediatorilla perjantaina 24.4.2015.

Pakarinen muistuttaa, että oman tyylin punainen lanka myös kesäpukeutumiseen löytyy, kun tutkii vaatekaappiaan, pohtii omia mieltymyksiään ja tyyliään sekä pysähtyy hetkeksi miettimään, mitä tarvitsee.

“Kävin juuri ostoskeskuksessa katselemassa uusia mallistoja. Kyllähän kaupat ovat jokakeväiseen tapaan täynnä houkutuksia”, vaatevalmentaja Outi Pakarinen nauraa.

Tarkoitus ei tokikaan ole tehdä pukeutumisesta tylsää! Pukeutumisen tulee olla hauskaa, ja sitä saa rakastaa. Mutta jos ostaminen perustuu nopeaan ihastumiseen ja hullaantumiseen kaupassa, usein vaatekaapista löytyy käyttämättöminä samantyyppisiä vaatteita jo ennestään.

“Jokainen voisi kyseenalaistaa ostotottumuksiaan: täytyykö tyyliä olla jatkuvasti uudistamassa ja raikastamassa ostamalla uutta? Asiakkaani löytävät poikkeuksetta vaatekaapeistaan vaatteita, jotka eri tavoin yhdistelemällä, pienellä päivityksellä tai asusteita vaihtamalla ovat todellisia aarteita!”

Hankintoja tehdessä oman pukeutumisen punaisen langan tiedostaminen on tärkeintä. Kun tuntee tyylinsä, osaa vaateostoksilla esittää itselleen oikeita kysymyksiä ja perusteluja. Kaupan päälle tulee ympäristöystävällisyys, koska ekologisinta on satsata hyviin materiaaleihin sekä juuri niihin vaatteisiin, joista pitää ja joita käyttää pitkään.

“Vaatekaapin kulmakiviin kannattaa kesävaatteissakin satsata. Ne ovat luottovaatteita, joiden ympärille on helppo rakentaa toimiva, järjestelmällinen vaatekaappi, josta löytyy aina ihanaa päällepantavaa!”

Tutkimustulos: istuvuus, laatu ja hinta ratkaisevat vaateostoksilla

Vaatekaappeihin kertyy röykkiöittäin vaatteita, koska ihmiset eivät tiedä, mitä sinne kaivataan. Toisaalta he eivät myöskään tiedä, mikä sopii juuri heille itselleen. Tämä tuli esiin kyselyssä, kun Pakarinen ja tietokirjailija Rinna Saramäki kysyivät vaatteisiin liittyvistä haasteista. Kyselyyn tuli hetkessä yli kaksisataa vastausta.

“Vastauksista selvisi myös, että ihmiset tarvitsisivat ostohetkellä enemmän apua vaateliikkeen henkilökunnalta. Asiantuntevia myyjiä ei kuitenkaan välttämättä ole kaupoissa tai apua ei osata kysyä”, Saramäki sanoo.

Kolme tärkeintä ostokriteeriä vaatehankinnoissa olivat kyselyyn vastanneiden mukaan istuvuus, laatu ja hinta. Kuluttajat eivät kuitenkaan välttämättä tiedä, mistä voi ostaa laadukkaita ja istuvia vaatteita.

“KUDE vaatevalmennus auttaa juuri näissä kysymyksissä. Kun lähtötilanne arvioidaan henkilökohtaisesti, pystymme tekemään kattavat suunnitelmat, ja asiakas saa neuvoja, ohjeita ja ideoita toimivan vaatekaapin rakentamiseen”, Pakarinen painottaa.

Vaatealan monitaituri Outi Pakarinen ja vaatteiden eettisyyteenkin laajasti perehtynyt Rinna Saramäki jatkavat yhteistyötään vaatekaappien ongelmakohtien ja vaatehaasteiden ratkomisessa. Sekä Pakarinen että Saramäki ovat mukana Vaatevallankumous-tapahtumassa Sanomatalon Mediatorilla perjantaina 24.4.2015.

Kude Design Oy / tulevia tapahtumia

Tiedote Kude Design Oy.