Julkaistu 24. 11. 2017 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Näyttelyt

California – Designing Freedom

Designmuseossa juuri avautunut kiertonäyttely avaa kalifornialaista vapauden kulttuuria ja esittelee osavaltion monipuolista muotoilua. Lontoon Designmuseosta lähtöisin oleva California – Designing freedom –näyttely tutkii kalifornialaiseen suunnitteluun tiivistyvää poikkeuksellista asennetta. Näyttely pyrkii avaamaan sitä, millaisessa ympäristössä luovat ideat syntyvät ja mitä vaaditaan, että ne lähtevät kasvuun.

(Yllä: kuva elokuvasta Easy Rider / 1969 Sunset Boulevard / Corbis / Getty Images)

California – Designing freedom esittelee monipuolista, hurmaavaa, vallankumouksellista ja koukuttavaa muotoilua. Näyttely paljastaa, kuinka yhden osavaltion muotoilun ja teknologian kulttuuri on tehnyt meistä jokaisesta kalifornialaisia.

Näyttelyn tarina alkaa 1960-luvulta ja seuraa Kalifornian vaiheita vaihtoehtokulttuurin aalloista Piilaakson tech-maailmaan. Kalifornia mielletään henkilökohtaisen vapautuksen edelläkävijäksi ja näyttelyssä esitellään muun muassa osavaltion synnyttämiä vapautumisen välineitä aina LSD-imupapereista poliittisiin julisteisiin ja kannettavaan teknologiaan.

Snap Spectacles / Steve Horowitz, 2016 / Snap Inc, Los Angeles

Kunnianhimoinen katsaus nostaa esiin myös ihmisiä ja ajattelua koneiden takana.

– Sitä ei välttämättä tule arjessa ajatelleeksi, mutta esimerkiksi käyttöliittymäsuunnittelijat San Franciscossa vaikuttavat työllään suoraan moniin arkipäiväisiin kokemuksiimme täällä Suomessa. Samalla he laajentavat meidän käsitystämme muotoilusta, toteaa Katarina Siltavuori, California-näyttelyn kuraattori.

Skeittilautojen evoluutio Designmuseossa. Kuva: Jussi Tiainen.

Go where you want -osasto. Kuva: Jussi Tiainen.

Ainutlaatuisiin näyttelyesineisiin lukeutuu muun muassa käsin piirrettyjä luonnoksia Apple Macintosh -ikoneista, Blade Runner -elokuvan konseptitaidetta sekä alkuperäinen Apple 1 -tietokone.

Näyttely on avoinna 4.3.2018 saakka.

Lontoon Design Museumista tullut näyttely on yksi Designmuseon vahvimpia pitkään aikaan. Se on älykkäästi kuratoitu, tutkittu ja esille pantu, ja sitä tukee tuhti julkaisu.”

Aino Frilander, Helsingin Sanomat 23.11.2017

Afro-American Solidarity with the Oppressed People of the World