Umami muualla Facebook

Julkaistu 23. 2. 2018 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Kuvataide

Hysteriaa ja mielenrauhaa

Galleria AMAn mielenkiintoisten näyttelyiden sarja jatkuu: nyt siellä on nyt esillä kuopiolaisen Arto Väisäsen (s. 1958) hienoja teoksia. AMA sijaitsee Helsingin Rikhardinkatu 1:ssä, aivan Rikhardinkadun kirjaston vieressä.

Vasemmalla: Hetken totuus alkoi seurata sinua I, 2018, hiili paperille, 64 x 48 cm

Taiteilija kertoo työskentelytavastaan ja näyttelyn teoksista: ”Mielentilat, mielenrauha ja sen järkkyminen. Työskentelyni lähtee viivasta, joka alkaa kulkemaan suuntaansa ilman konkreettista lähtökohtaa tai ajateltua lopputulosta. Työ etenee kasvunomaisesti viivastoihin, jotka alkavat elää omaa elämäänsä ja saada mielessäni sisältöjä ja käsitteitä, jotka taas jossain vaiheessa alkavat ohjaamaan tekemistäni. En ole voinut työskennellä ennalta suunniltelluin ja luonnostelluin lähtökohdin, koska se vangitsee viivaa. Piirtämiseni luonnosmaisuuden olen siirtänyt osin maalaamiseen, johon olen palannut yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Käyttämäni ekspressiivinen työskentelytapa johtaa piirtämisen kanssa samankaltaisiin lopputuloksiin, ja niitä leimaa levottomuus, nopea tempo ja äänekkyys. Tämä onkin usein tavoittelemani asia, mutta välillä haluan tehdä ilmaisua, joka perustuu hiljaisuuteen ja mielenrauhaan. Ihan jo siksikin, että elämässä on seesteisemmät ja rauhattomat hetkensä.”

Lasi, 2017, öljy kankaalle, 33 x 33 cm

”Osa näyttelyn teoksista ei lähde kasvuun tyhjästä ja vapaudesta, vaan kokeiluluontoisesti lähtökohtana on toinen ääripää, säännömukaisuuksiin perustuva ikonimaalaus. Haluan pitää noista säännöistä kiinni, vaikka lähtökohtana ollut ikoni purkautuu ekspressiivisessä tekotavassa toiseksi. Kiinnostavaa on se, miten paljon lopullisessa, täysin alkuperäisen teoksen tekotavan vastaisesti toteutetussa kuvassa on alkuperäistä henkeä ja minkälaisia uusia merkityksiä kuvaan tulee. Teokset eivät ole ikoneita, ne ovat vapaita sakraalisista merkityksistä ja ne toimivat nykytaiteen kontekstissa. Mitä alkuperäisestä ikonista haluaisin jäävän jäljelle teoksissani on se, ettei ikoni lähtökohtaisesti esitä ongelmia, vaan se vastaa niihin lohdun omaisella viestillä. Ikonitaiteessa pakopiste ei ole kuvan syvyyssuunnassa vaan edessä katsojan silmässä. Tämän käänteisperspektiivin juuret ovat varhaisemmat kuin perspektiivin esittäminen. Kuva ei etäänny syvyyteen, vaan aukeaa katsojan eteen koko rajattomuudessaan. Tässä on jotain samankaltaisuutta ekspressionismin flosofan kanssa. Ikoneihin ja niiden maalaamisen säännönmukaisuuksiin perehtyminen on ollut oma mielenkiintoinen maailmansa.”

Aasilla ratsastaja, 2017, öljy liimapuulle, 33 x 40 cm

 

Arto Väisänen

Arto Väisänen (s. 1958 Iisalmi) on suorittanut kuvataideopintonsa 1995 Joensuussa ja pitänyt yksityisnäyttelyitä ja osallistunut ryhmänäyttelyihin vuodesta 1988. Hänen teoksiaan on mm. Helsingin taidemuseon, Saastamoisen säätiön ja Wihurin rahaston kokoelmissa. Hän asuu ja työskentelee Kuopiossa.


Aiheet: , ,

Kirjoita kommentti