Julkaistu 23. 1. 2018 Teksti Tiedotteet, kuvat Posti Ei kommentteja Kuvataide

Postin taideteosmyynti

Posti myy osan taidekokoelmastaan.  Myyntiin päätyy tällä hetkellä varastossa olevat 500 teosta. Loput teokset jäävät paikoilleen Postin toimitiloihin eri puolilla Suomea. Teosten myynnistä saaduilla rahoilla Posti hoitaa taidekokoelmaansa esimerkiksi kunnostamalla pysyvään kokoelmaansa kuuluvat ulkoteokset. Pääosa tuotoista lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

(Vasemmalla osa myyntiin tulevasta Kuutti Lavosen teoksesta)

Teosten myyntitapahtuma järjestetään la 27.1. – su 28.1. klo 10–17 Postin pääkonttorilla Pohjois-Pasilassa.

Myytävät teokset ovat suomalaista grafiikkaa ja maalaustaidetta pääosin 1970–1990-luvulta. Teoksia otetaan esille kahtena päivänä, joten paikalle kannattaa tulla viikonlopun molempina myyntipäivinä. Teokset on hinnoiteltu valmiiksi. Maksaa voi pankki- ja luottokortilla tai käteisellä (tasaraha).

Teokset eivät ole nähtävissä etukäteen, eikä niitä voi varata. Katso esimerkkejä taiteilijoista.

Tekemistä koko perheelle

Taideteosmyynnin lisäksi tapahtumassa voit tutustua Postin uusiin, arkea helpottaviin palveluihin, askarrella ystävänpäiväkortteja (lapset vanhemman seurassa) ja ostaa ystävänpäivän postimerkkejä. Postimuseolaiset vastaavat kysymyksiisi Postin ja postimerkkeilyn historiasta. Myös kahvila on avoinna.

Tervetuloa!

Saapumisohjeet

Postin pääkonttori sijaitsee Pohjois-Pasilassa osoitteessa Postintaival 7 A, 00230 Helsinki.

Paikallisjunat A, I ja P pysähtyvät Ilmalassa, josta on n. 700 metrin (10 min) matka kävelytietä pitkin. Omalla autolla saapuville on parkkitilaa toimistorakennuksen ympärillä.

Postin kokoelman kartuttaminen aloitettiin 90-luvulla

Postin taidekokoelman kartuttaminen alkoi Suomen PT Oy:n toimesta. Tarkoituksena ei ollut sijoitustoiminta, vaan ajatuksena oli hankkia teoksia sekä työntekijöiden iloksi että kulttuurin ja taiteilijoiden tukemiseksi.

Postin ja Telen erotessa omiksi kahdeksi yhtiöksi, kokoelma jaettiin sijainnin mukaan. Postille jäi enemmistö teoksista, yhteensä lähes tuhat teosta. Koska sopivia tiloja niiden ripustamiseen ei ole, suurin osa teoksista on varastossa – nyt ne saavat mahdollisuuden päästä esille.

Kokoelmassa on paljon nykytaidetta ja grafiikkaa. Taidetta on sijoitettu pääkonttorin lisäksi isompiin lajittelukeskuksiin. Pysyvään taidekokoelmaan kuuluu myös ulkoteoksia, kuten Laila Pullisen veistos Oulussa ja Kari Huhtamon veistos Tampereella.

Yksityiskohtia Esa Riipan, Onni Ojan, Tapani Mikkosen, Jorma Hautalan, Simo Hannulan, Anita Jensenin, Kari Huhtamon, Vappu Johanssonin, Kuutti Lavosen ja Ulla Rantasen teoksista.