Julkaistu 13. 4. 2017 Teksti Tiedotteet, kuvat Bukowski Ei kommentteja Kuvataide

Suomalainen moderni taide ja design nousussa

Bukowskin huutokauppakamarin Design + Art Helsinki, suomalaisen designin ja modernin taiteen huutokauppa pidettiin 5.-10.4.2017. Se oli kokonaisuutena suurmenestys. Tarjolla oli verraton kokoelma korkealaatuisia suomalaisia ja ulkomaisia esineitä. Loistavia tuloksia saavutettiin laaja-alaisesti ja monet kohteet myytiin uusin ennätyshinnoin.

Vasemmalla: Alvar Aallon Mehiläispesä -kattovalaisin vuodelta 1953 myytiin lähes 9 000 €:n hintaan. Aallon valaisimissa vähän harvinaisempi sininen väri tuntuu juuri nyt olevan suosiossa.

”Tarjolla olleen laatuesineistön monipuolisuus nosti odotuksia huutokaupan lopullisista hinnoista. Erittäin tyydyttävä tulos todistaa online-huutokauppamme vahvuuden sekä vahvistaa Bukowskin asemaa laatutaiteen ja designin johtavana kauppapaikkana. Olemme ylpeitä ja kiitollisia niin myyvien kuin ostavien asiakkaidemme meille osoittamasta luottamuksesta”, sanoo Jori Keckman, Bukowski Oy Ab:n toimitusjohtaja.

Huutokauppaennätys Leena Luostariselle

Huutokaupan suurin menestys oli Reidar Särestöniemen ”Kaamos alkaa, yöt jäävät” joka myytiin hintaan 82 876 €. Särestöniemellä on harvinainen tuntuma Lapin mystiikkaan”, kertoo Laura Pohjola, modernin taiteen asiantuntija. ”Hänen tavassaan vangita vuodeaikojen vaihtumiset sekä valon merkitys tunteelle Lapissa on jotakin erikoista ja se kiehtoo ostajia”.

Reidar Särestöniemen ”Kaamos alkaa, yöt jäävät” -teos vuodelta 1977

Leena Luostarisen ”Punainen erämaa” nosti taiteilijan uusiin ulottuvuuksiin modernin taiteen jälkimarkkinoilla lopullisella hinnalla 60 417 €. Luostarisen suosio on kasvanut vahvasti viime vuosina ja teosten hintataso noussut tasaisesti. Kissaeläimet ja sfinksit olivat toistuva teema Luostariselle. Häntä kiehtoi kuolemattomuuden ja voiman myytit, mikä näkyy selkeästi ”Punainen erämaa”-teoksen vahvoissa väreissä, kontrasteissa sekä dominoivissa hahmoissa. ”Luostarisen taide sivuaa sitä jatkuvuuden ja kuolemattomuuden tunnetta, joka kiehtoo niin monia nykyään”, kertoo Pohjola.

Leena Luostarisen ”Punainen erämaa” vuodelta 1982. Kissaeläimet kuuluivat Luostarisen taiteen peruskuvastoon ja tekivät hänet tunnetuksi.

Aalto ja Aarnio korkeisiin hintoihin

Alvar Aalto löi peräti kaksi huutokauppaennätystä kevään Design + Art -huutokaupassa: Aalto-maljakko vuodelta 1937 myytiin hintaan 49 247 € ja samaa muotoa oleva vati 1930-luvun lopulta hintaan 36 753 €. Nämä lopulliset hinnat ovat ennätyksiä Aallon lasiesineille. Alkuperäinen versio samankaltaisesta Savoy-maljakosta myytiin hintaan 21 318 €. Molempien maljakoiden tunnusomainen muoto on tunnettu maailmanlaajuisesti, mutta Helsingin Savoy-ravintolaa varten vuonna 1937 valmistetut Savoy-maljakot tehtiin alunperin vain 14 cm korkuisina. Matalampia ja korkeampia Aalto-maljakoita on valmistettu erikokoisina useissa eri väreissä ja ne ovat jatkuvasti suosittuja niin kotimaassa kuin ulkomaillakin.

Björn Weckströmin riipus Meriban lähde (kultaa ja turmaliinia) myytiin 2 500 €:n hintaan. Koru on vuodelta 1973. Weckströmin Lapponialle suunnittelemat veistokselliset korut alkavat olla haluttua huutokauppatavaraa.

Lasitaiteen harvinaisuuksia havittelivat monet ostajat. Yksi näistä oli Timo Sarpanevan Milanon triennaalissa vuonna 1954 Grand Prix-palkinnon voittanut Lansetti II, joka myytiin hintaan 40 672 €. Lansetti II on mestariteos niin visuaalisesti kuin teknisesti – kirkkaan ja opaalilasin eri kerrosten onnistuminen vaatii suurta taitoa sekä muotoilijalta että lasinpuhaltajalta.

Lasimuotoilua upeimmillaan: Timo Sarpanevan Lansetti II vuodelta 1957. Se saavutti huutokaupassa 40 672 €:n hinnan.

”Asiakkaamme arvostavat korkealaatuista taidelasia ja he tuntevat myös suomalaisen designlasin historian”, kertoo designasiantuntija Dan von Koskull. ”Esimerkiksi Gunnel Nymanin Facett I 1940-luvulta oli huutokaupassa erittäin haluttu, mikä johtuu suureksi osaksi Nymanin roolista suomalaisen modernin lasitaiteen äitinä.” Facett I myytiin hintaan 16 174 €. Malli innoitti kokonaista kotimaisen lasitaiteen kirkkaan lasin aikakautta. Nymanin vaikutus näkyy esimerkiksi Tapio Wirkkalan ”Spiraalissa”, joka myytiin huutokaupassa hintaan 22 176 €.

Ahti Lavosen ”Hopea” -maalaus jäi tällä kertaa myymättä. Sen lähtöhinta oli 12 – 16 000 €.

Myös huonekalut ja sisustusesineet olivat suosiossa – esimerkiksi Eero Aarnion kirkkaanpunainen Pastilli-tuoli myytiin ennätykselliseen hintaan 1 717 €. Kirkkaat värit kiinnostavat sisustajia tällä hetkellä – huutokaupan valaisinten osalta sininen näyttäisi olevan kevään hittiväri: Alvar Aallon sininen Mehiläispesä myytiin hintaan 8 824 € ja Lisa Johansson-Papen 1950-luvulla suunnittelema Ornon valmistama lattiavalaisin sinisellä kuvulla myytiin hintaan 5 380 €.