Umami muualla Facebook

Julkaistu 18. 4. 2018 Teksti Mervi Melasniemi, kuvat /kuva Mervi Melasniemi Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Feta-parsa-kasvissalaatti

Salaatit maistuvat erityisesti keväällä ja kesällä. Ainakin itse haluan syödä kevyemmin ja reilun kokoinen salaatti vie hyvin nälän. Salaatti on helppo ja nopea valmistaa. Salaatista saa paljon vitamiineja ja muita terveyttä edistäviä aineita.

Aineksia voi vaihdella mielin määrin. Vihreän salaattipedin voit koota eri salaattilajeista oman makusi mukaan. Hiukan myöhemmin keväällä myös pienet, tuoreet voikukan lehdet sopivat salaattiin, samoin vuohenjuuren lehdet. Voit lisätä kasvisten lisäksi salaattiin juustoa, kananmunaa, kinkkua, paistettua tai savustettua kalaa, katkarapuja, paistettua broileria tai muuta lihaa, herneitä, papuja, pähkinöitä, siemeniä jne. sen mukaan, mistä itse pidät. Kastikkeeksi sopii hyvin vinaigrettekastike, salsa verde  tai kermaviili- tai jogurttikastike . Kuten huomaat, tätä salaattia voit munnella mielin määrin.

Feta-kasvissalaatti

salaattia
parsaa
Feta-juustoa
tomaattia
pikkukurkkuja tai avomaan kurkkua
oliiveja
ruohosipulia

Vinaigrette-kastikkeeseen: hyvää oliivi- tai rypsiöljyä, viinietikkaa, suolaa, sokeria, mustapippuria myllystä

Huuhdo ja linkoa salaatinlehdet. Revi tai suikaloi salaatinlehdet annoskulhoihin. Katkaise parsasta kovat varren osat pois ja lisää parsat suolalla maustettuun veteen. Keitä 3-4 minuuttia ja valuta. Pane kulhoon jääkylmää vettä ja lisää kypsät parsat veteen jäähtymään, jolloin ne säilyttävät värinsä ja napakan rakenteensa. Kuutioi Feta. Pese tomaatit sekä pese ja kuori avomaankurkut ja paloittele ne. Lisää kaikki ainekset salaattipedille. Kuivaa parsoja talouspaperilla ennen kuin lisäät ne salaattiin. Hienonna ruohosipulia ja ripottele ainesten päälle. Sekoita kastike ja tarjoa salaatin kanssa.


Aiheet: , , , , , , , ,

Kirjoita kommentti