Umami muualla Facebook

Julkaistu 5. 6. 2017 Teksti Mervi Melasniemi, kuvat /kuva Mervi Melasniemi Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Feta-kasvissalaatti

Salaatit maistuvat kesällä. Ainakin itse haluan syödä kevyemmin ja reilun kokoinen salaatti vie hyvin nälän. Salaatti on helppo ja nopea valmistaa. Salaatista saa paljon vitamiineja ja muita terveyttä edistäviä aineita.

Aineksia voi vaihdella mielin määrin. Vihreän salaattipedin voit koota eri salaattilajeista oman makusi mukaan. Myös pienet, tuoreet voikukan lehdet sopivat salaattiin, samoin vuohenjuuren lehdet. Voit lisätä kasvisten lisäksi salaattiin juustoa, kananmunaa, kinkkua, paistettua tai savustettua kalaa, katkarapuja, paistettua broileria tai muuta lihaa, herneitä, papuja, pähkinöitä, siemeniä jne. sen mukaan, mistä itse pidät. Kastikkeeksi sopii hyvin vinaigrettekastike, salsa verde  tai kermaviili- tai jogurttikastike .

Feta-kasvissalaatti

salaattia
parsaa
Feta-juustoa
tomaattia
pikkukurkkuja tai avomaan kurkkua
oliiveja
ruohosipulia

Vinaigrette-kastikkeeseen: hyvää oliivi- tai rypsiöljyä, viinietikkaa, suolaa, sokeria, mustapippuria myllystä

Huuhdo ja linkoa salaatinlehdet. Revi tai suikaloi salaatinlehdet annossalaattikulhoihin. Katkaisen parsasta kovat varren osat pois ja lisää parsat suoalla maustettuun veteen. Keitä 3-4 minuuttia ja valuta. Pane kulhoon jääkylmää vettä ja lisää veteen kypsät parsat, jotta ne jäähtyvät ja säilyttävät, värinsä ja napakan rakenteensa. Kuutioi Feta ja tomaatit. Pese tomaatit ja kurkut ja paloittele ne. Lisää kaikki ainekset salaattipedille. Kuivaa parsoja talouspaperilla ennen kuin lisäät ne salaattiin. Hienonna ruohosipulia ja ripottele ainesten päälle. Sekoita kastike ja tarjoa salaatin kanssa.


Aiheet: , ,

Kirjoita kommentti