Julkaistu 7. 4. 2011 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Hiilihydraattikeskustelu hämmentää

Ruoasta puhutaan nykyään paljon: on kokkausohjelmia, erityisruokavalioita, reseptejä ja jos jonkinlaisia suositteluja. Tietotulvan keskellä monet miettivät, mitä pitäisi tai saisi syödä ja mistä kuuluisi tinkiä. Leipätiedotus ry:n teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan suomalaiset sekoittavat ravitsemussuositukset erilaisiin dieetteihin. Hämmennystä aiheuttavat muun muassa hiilihydraatit. Tummalla leivällä on kuitenkin vankka asema suomalaisten ruokavaliossa.

Leipätiedotuksen teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa kuluttajista seuraa mediassa käytävää ravintokeskustelua. Ristiriitainen keskustelu on saanut monen suomalaisen pään pyörälle. Yli puolet suomalaisista on sitä mieltä, että suositukset ovat sekavia. Niiden katsotaan myös muuttuvan liian usein.

– Tämä oli aika yllättävä tulos, sillä viralliset ravitsemussuosituksethan eivät ole muuttuneet aikoihin. Erilaisista ruokavalioista puhutaan kuitenkin nyt niin paljon, että ihmiset eivät ehkä tiedä, mikä on virallinen suositus ja mikä ohimenevää muoti-ilmiötä tai yksittäisten ihmisten mielipiteitä, pohtii Leipätiedotuksen toiminnanjohtaja Kaisa Mensonen.

– Etenkin nuorten keskuudessa tuntuu olevan vallalla käsitys, että kaikkien hiilihydraattien vähentäminen on ravitsemussuositusten mukaista. Näin ei kuitenkaan ole. Kuten rasvoissakin, myös hiilihydraateissa on eroja.

Noin puolet suomalaisista on sitä mieltä, että heidän ruokavalionsa ei ole suositusten mukainen. Vain noin neljännes kertoo kokoavansa lautaselleen suositusten mukaisia aterioita.

Huomio hiilihydraattien laatuun

Nelisenkymmentä prosenttia tutkimukseen vastanneista on viimeisen vuoden aikana pyrkinyt karsimaan hiilihydraatteja ruokavaliostaan. Pääsyynä tähän on ollut halu laihtua, mutta myös yleistä terveydentilaa on haluttu parantaa. Ruokavaliosta on vähennetty muun muassa perunaa, vaaleaa leipää, pastaa ja riisiä.

– Kiinnittäisin mieluummin huomiota hiilihydraattien laatuun kuin määrään. Suosittelisin ensimmäisinä jättämään pois karkit ja limsat, jotka sisältävät niin sanottuja tyhjiä kaloreita. Toki joskus voi myös herkutella kohtuudella.

Tutkimuksen mukaan vaalean leivän kulutusta on vähennetty, mutta sen sijaan tummaa leipää syödään yhä enemmän. 86 prosenttia vastaajista kertoo saavansa vatsan toiminnalle tärkeää kuitua nimenomaan leivästä. Riittävän kuidun saanti on kuitenkin haasteellista niille 10 prosentille, jotka eivät syö leipää.

– Leipää ei kannata unohtaa ruokavaliosta. Tumman leivän lisäksi myös vaaleista leivistä löytyy kuitupitoisia täysjyvätuotteita. Kuitu on tärkeä hiilihydraatti ja sen lisäksi leivästä saa muun muassa rautaa ja proteiinia, Mensonen sanoo.

Tutkimus tehtiin web-kyselynä, johon vastasi yhteensä 1007 18–74-vuotiasta suomalaista. Tutkimuksen toteutti Sales Questor Oy ja teetti Leipätiedotus ry.

Lisätietoja:

www.leipatiedotus.fi