Julkaistu 26. 9. 2011 Teksti Tiedotteet, kuvat Teppo Johansson 2 kommenttia Ruoka ja juoma

Kaaliruokia uusilla ja perinteisillä ohjeilla

Valkokaali, punakaali ja kurttuisen kaunis savoijinkaali ansaitsevat tulla esiin nyt, kun ne ovat maistuvimmillaan. Keräkaalit ovat ekologista, edullista, terveellistä ja ennen kaikkea hyvän makuista ruokaa. Parsakaali  sisältää uskomattoman määrän ravintoaineita, muista myös herkullinen ja monikäyttöinen ruusukaali!

Tämä jo aiemmin julkaisemamme Kotimaisten kasvisten tiedote on taas ajankohtainen. Kokeilepa kaalipestoa, voit valmistaa sen myös kukkakaalista.

Ruoan ammattilaiset ja ruokaa harrastavat ovat jo oivaltaneet, että keräkaali on kokkaajalle kuin aarreaitta, josta voi ammentaa niin kylmiä kuin lämpimiä ruokia, lisäkkeitä ja pääruokia, leivonnaisia, uutta ja perinteistä.

Marinoidut kaalisalaatit, modernit kaalinlehtikääröt, vokatut kaalit, uunipaahdetut kaalilohkot sekä kaali osana eri maiden ruokakulttuureista vaikutteita saaneita ruokia valloittavat. Arvossaan ovat nyt myös klassiset, isoäitien rakkaudella kehittämät kaaliruoat.

Valmista alkuviikoksi vaikka ravinteikas parsakaalikeitto.

broccolisoppa255fpieni

Parsakaalikeitto

800 g parsakaalia
2 sipulia
3 rkl rypsiöljyä
8 dl vettä
2 rkl kasvisfondia
2 dl kuivaa valkoviiniä
2 rkl tuoretta, hienonnettua rakuunaa
suolaa

Lisäksi

paprikakuutioita

Paloittele parsakaalit. Puolita ja viipaloi varsiosat ja irrottele nuput. Kuori ja hienonna sipulit. Kuumenna paksupohjaisessa kattilassa tilkka öljyä. Kuullota sipulit ja kuumenna parsakaalit käännellen kahdella lastalla. Lisää vesi ja kasvisfondi ja keitä 20 minuutin ajan. Ota muutama parsakaalin nuppu erilleen koristeeksi. Soseuta keitto sauvasekoittimella tasaisen samettiseksi. Lisää viini ja rakuuna ja tarkista maku. Lisää tarpeen mukaan suolaa ja pippuria. Annostele keitto. Ripauta pinnalle paprikakuutioita ja muutamia kevyesti kiehautettuja parsakaalin nuppuja.
kaalipesto255fpieni

Kaalipesto

150 g uloimpia savoijinkaalinlehtiä (noin 3 kpl)
50 g pinjan- tai auringonkukansiemeniä
1 dl tuoreita basilikanlehtiä
30 g raastettua pecorino-, parmesaani- tai emmentaljuustoa
1 1/2 – 2 dl oliiviöljyä
suolaa, mustapippuria

Leikkaa savoijinkaalinlehdistä paksut keskiruodot pois. Kuumenna lehtiä kiehuvassa vedessä noin minuutin ajan ja nosta valumaan keittöpyyhkeen päälle. Hienonna siemenet tehosekoittajassa. Lisää basilikanlehdet ja paloiteltu valkosipulinkynsi sekä juustoraaste. Valuta joukkoon öljy ja anna koneen käydä. Mausta pesto suolalla ja pippurilla. Tarjoa kaalipesto pastan kastikkeena tai kasvisten mehevöittäjänä tai levitä sitä hiivaleipäviipaleelle. Kaalipesto sopii myös esimerkiksi porsaankyljysten tai porsaanfileen mausteeksi.

Kaalilaatikko

noin 1 kg valkokaalia
5 dl vettä
1 1/2 tl suolaa
1 sipuli
1 rkl rypsiöljyä
400 g jauhelihaa (sika-, nauta-, lammas- tai riistalihaa)
suolaa,
mustapippuria
1 1/2 dl raakaa täysjyväriisiä
1 – 2 rkl siirappia
2 dl ruoka- tai kevytkermaa
tuoretta oreganoa tai meiramia hienonnettuna

Valeluun

1/2 – 1 dl lihalientä
1 rkl siirappia

Paloittele kaali ja lisää kiehuvaan, suolalla maustettuun veteen. Anna hautua muun valmistelun ajan. Hienonna sipulit ja kuullota tilkassa öljyä. Lisää jauheliha ja paista sekoittaen. Mausta suolalla ja pippurilla. Keitä riisi pakkauksen ohjeen mukaan. Sekoita kaali keitinliemineen muiden ainesten kanssa. Tarkista maku. Kaada seos voideltuun uunivuokaan. Kypsennä 175-asteisessa uunissa noin tunnin ajan. Valele pintaa paiston aikana lihaliemi-siirappiseoksella, joka antaa makua ja hyvän pintavärin.

Ohjeet: Kotimaiset Kasvikset ry
www.kasvikset.fi

Aiheet: , , , , , , , , , , ,

2 kommenttia

1. Kaalipesto oli aivan

Kaalipesto oli aivan uusi ajatus – sitä pitää kokeilla!

Vastaa kommenttiin

Kirjoittanut

Laura

2. 10. 2011 21.34

2. Kaalipesto on aivan

Kaalipesto on aivan uusi ajatus – sitä pitää kokeilla!

Vastaa kommenttiin

Kirjoittanut