Umami muualla Facebook

Julkaistu 8. 11. 2011 Teksti Tiedotteet 4 kommenttia Ruoka ja juoma

Kalaa ei voi korvata pillereillä

Kalan optimaalinen proteiini ja pehmeä rasva muuttavat ruokavaliota terveelliseen suuntaan. Nauttimalla kalaa saa makuelämysten myötä runsain mitoin tärkeitä rasvahappoja ja D-vitamiinia luonnollisessa muodossa. Näitä ja kalan monia muita ravintoaineita, vitamiineja kivennäisaineita tarvitaan kehon joka solussa päästä varpaisiin.

– Kalaa kannattaa ehdottomasti syödä, sillä siinä on paljon hyvälaatuista proteiinia ja hyvälaatuista rasvaa. Kalanrasvassa on runsaasti pitkäketjuisia omega-3-rasvahappoja. Kaiken kaikkiaan kalalla on terveellisessä ruokavaliossa keskeinen merkitys, sanoo kliinisen ravitsemustieteen dosentti Ursula Schwab Itä-Suomen yliopistosta.

Osassa tutkimuksista vähärasvaisimmat kalat on todettu terveydelle vielä edullisemmiksi kuin rasvaiset kalat.

– Kalan terveysvaikutukset eivät perustukaan ainoastaan sen erinomaiseen rasvahappokoostumukseen vaan siihen vaikuttavat myös muut kalan sisältämät ravintoaineet, Schwab muistuttaa.

Keveää ja proteiinipitoista

Kala sopii hyvin myös laihduttajalle. Olipa sitten kyse vähäenergiseen ruokavalioon perustuvasta painonpudotuksesta tai muodikkaasta karppauksesta eri alatyyleineen. Keveydestään huolimatta kalasta saa runsaasti proteiineja elimistön käyttöön.

– Kala on ravintotiheää ruokaa eli siinä on paljon ravintoaineita verrattuna energiamäärään. Kalan käyttö muokkaa ruokavaliota hyvään suuntaan, Schwab painottaa.

Useimpien kalalajien rasvapitoisuus vaihtelee 0,5 – 24 grammaan 100 grammassa kalaa. Vähän rasvaa sisältävät muun muassa ahven, kuha ja hauki. Runsaammin rasvaa on lohessa, kirjolohessa ja sillissä, jotka ovat kaloista parhaita pitkäketjuisten omega-3-rasvahappojen lähteitä. Suomalainen saa suurimman osan omega-3-sarjan EPA- ja DHA- rasvahappoista nimenomaan kalasta.

Kala on hyvää mielelle ja kielelle

Kala sisältää luonnostaan monipuolisesti ravintoaineita. Juuri monipuolisuuden vuoksi kalaa ei ravitsemusasiantuntijan mukaan voi korvata esimerkiksi kalaöljykapseleilla.

– Kalansyönti on ehdottomasti suositeltavaa. Kala sisältää useita eri ravintoaineita kun taas kalaöljykapseleissa on vain kalanrasvaa. Kalaöljykapseleita suositellaan kuitenkin esimerkiksi niille sepelvaltimotautipotilaille, jotka eivät syö kalaa, Schwab sanoo.

Yksittäisiä tutkimuksia kalan sisältämien rasvojen positiivisista vaikutuksista oppimiseen, älykkyyteen, mielialaan ja muistin toimintaan on julkaistu viime vuosina verrattain paljon. Tutkimusnäyttö on Schwabin mukaan kuitenkin joiltakin osin ristiriitaista.

– Suositeltua suuremman kalankäytön merkityksestä esimerkiksi masennuksen tai muistisairauksien ehkäisyssä on toistaiseksi riittämättömästi tietoa. Sama pätee kalanrasvan merkityksestä oppimiseen tai älykkyyteen, Schwab sanoo.

Yksi on kuitenkin varmaa. Paljon kalaa syövät näyttävät olevan terveempiä ja saavan enemmän useita ravintoaineita kuin muu väestö. Kalaa voi siis nauttia hyvillä mielin.

– Kalan lisääminen ainakin kahteen annokseen viikossa, eri kalalajeja vaihdellen, muokkaa ruokavaliota hyvään suuntaan. Siitä on todistetusti terveyshyötyjä, Schwab tiivistää.

Nauti kalaa ainakin kahdesti viikossa:

• Kala on paras luonnollisen D-vitamiinin lähde.
• Kalan pehmeä rasva on hyväksi sydämelle. Lisäksi kalan omega-3-rasvahapot ovat tärkeitä aivoille ja keskushermostolle.
• Kalan proteiini on hyvälaatuista ja monipuolista koostumukseltaan.
• Kalasta saat myös B-ryhmän vitamiineja sekä kivennäis- ja hivenaineita.

Kalaruokaohjeita löydät www.prokala.fi Internet-sivuilta ja facebookista.


Aiheet: , , ,

4 kommenttia

  1. Kala-allergikkoja on paljon.

    Kala-allergikkoja on paljon.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    mandariini

    9. 11. 2011 19.10

  2. Tuoretta kalaa liian

    Tuoretta kalaa liian harvoin tarjolla
    Siis ahven, kuha, silakka, muikku…

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    pelakuu

    11. 11. 2011 15.32

  3. Kalapäivä edes kerran

    Kalapäivä edes kerran viikossa olisi hyvä tavoite.

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    maria

    23. 11. 2011 6.14

  4. Omega-3-rasvahapoista kiinnostuneiden henkilöiden

    Omega-3-rasvahapoista kiinnostuneiden henkilöiden – Ursula Schwab mukaan lukien – olisi hyvä päivittää tietonsa katsomalla ja kuuntelemalla marraskuussa 2011 pidetyn sydänlääkärikongressin esitykset alle olevasta linkistä, erityisesti sektiot 5 ja 6. Niissä amerikkalaiset sydänlääkärit selostavat uusia omega-3-tutkimuksia. Niistä ilmenee muun muassa, ettei E-EPA-kalaöljy suurenna seerumin LDL-kolesterolin pitoisuutta.
    http://20.fi/5397

    Vastaa kommenttiin

    Kirjoittanut

    Matti Tolonen

    21. 12. 2011 13.07

Kirjoita kommentti