Umami muualla Facebook

Julkaistu 25. 6. 2020 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Kyllästyttääkö makaronilaatikko?

Suomalaiset ovat laittaneet ruokaa kotona viime aikoina enemmän kuin koskaan aiemmin. Perinteinen makaronilaatikko on ollut yksi suosikkiruuista, mutta moni kaipaa jo omaan ruoanlaittoon uusia makuja. Lue viisi helppoa vinkkiä, miten pienillä muutoksilla voi saada makaronilaatikkoon ja muihin tuttuihin ruokiin vaihtelua:

1. Tuunaa perinteisiä ruokalajeja
Tuttu makaronilaatikko maistuu jatkossakin, kun tavallisen makaronin vaihtaa tummaan tai muuhun viljalajiin. Maukas versio syntyy käyttämällä esimerkiksi täytteenä kanajauhelihaa tai vegaanisia vaihtoehtoja. Makaronilaatikon voi myös vaihtelun vuoksi paistaa välillä pienemmissä annos- tai jopa muffinivuoissa perinteisen vuoan sijaan.

2. Käytä tuttuja raaka-aineita uusissa muodoissa
Vuokaruuat kuuluvat monen arkiruokiin, mutta myös erilaiset kana- ja kasvispannut ovat herkullisia. Nopea arkiruoka valmistuu paistamalla täytteet ja halutun lisukkeen yhdessä paistinpannulla. Myös piirakoihin ja pizzoihin voi rohkeasti kokeilla epätavallisiakin täytteitä, kuten makaronia.

3. Etsi ja muokkaa tarvittaessa reseptejä
Tuttuihin resepteihin on helppo turvautua arjen kiireen keskellä, mutta inspiraatiota uusiin ruokiin voi etsiä näppärästi valmistajien sivuilta tai keittokirjoista. Vaihtuvat ruokatrendit houkuttelevat kokeilemaan reseptejä, ja niitä voi tarvittaessa muokata omalle kukkarolle ja ruokavaliolle sopiviksi. Esimerkiksi suosikkihitistä avokadopastasta saa ilmastoystävällisemmän ja edullisemman vaihtoehdon vaihtamalla avokadon kotimaisiin juureksiin.

4. Hyödynnä luonnon antimia
Luonnon antimet antavat valmiiseen annokseen loppusilauksen, mitä kaupasta ei välttämättä saa. Herkulliset luonnonyrtit voi syödä tuoreeltaan tai kuivattaa ne uunissa. Esimerkiksi monien kukkapenkissä viihtyvä vuohenputki on ruoanlaitossa oivallinen. Luonnonyrttien käytössä muistisääntönä on opetella tuntemaan kasvit hyvin ja poimia ne aina puhtaalta paikalta.

5. Arjen aamupuuroon vaihtelua
Erilainen aamupuuro valmistuu vaihtamalla kaurahiutalelajikkeen esimerkiksi kuitupitoisempaan tai muista viljoista valmistettuun vaihtoehtoon. Mikropuuro on myös monen kiireisen aamun pelastus, mutta terveellisen tuorepuuron voi myös tehdä jo edeltävänä iltana valmiiksi aamuksi odottamaan. Jos puuro kyllästyttää, mysli ja granola ovat herkullisia nautittavia jogurtin kanssa.

Artikkeli on tehty yhteistyössä Myllyn Parhaan kanssa.

https://www.myllynparas.fi


Aiheet: ,

Kirjoita kommentti