Julkaistu 27. 6. 2011 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Marjoja 2 dl päivässä

Arktiset Aromit ry:n kotisivuilla on meneillään Marjoja 2 dl päivässä –kampanja. Siinä voi sitoutua lisäämään marjojen käyttöä ilmoittautumalla mukaan ”2 dl marjoja päivässä” -tiimiin. Samalla voi välittää omat marjojen käyttövinkkinsä muille marjojen lisäkäytöstä kiinnostuneille.

Julkisuuden henkilöt näyttävät kampanjassa esimerkkiä muulle väestölle esiintymällä omalla nimellään ja kertomalla marjojen käyttövinkkinsä.

Arktiset Aromit ry on kehottanut jo toistakymmentä vuotta käyttämään marjoja sata grammaa päivässä eli noin kaksi desilitraa. Marjojen käytön lisäämistä puoltavat monet kansanterveydelliset syyt. Ylipaino ja sen myötä diabetes yleistyvät ja on tarpeen lisätä marjojen ja vihannesten käyttöä ruokavaliossa. Laihtumiseen kun ei ole keksitty parempaa keinoa kuin liikunta ja terveellisemmät ruokailutottumukset.

Marjat sisältävät liikuntaa ja painonhallintaa

Marjojen poiminta lisää hyötyliikuntaa ja niiden lisäsyönti sopii mainiosti painonhallintaruokavalioon. Marjat ovat vähäenergisiä ja energian saantiin suhteutettuna niiden ravintoainetiheys on suuri. Luonnossa liikkumisella on myös myönteisiä vaikutuksia sekä psyykkiseen että fyysiseen terveyteen. Tällaista mielen ja kehon tasapainoa kiireinen tietokonepääte- ja naposteluihminen tarvitsee.

Monet uusimmat ravitsemustutkimukset ovat osoittaneet marjojen käyttösuosituksella olevan myös tieteellistä pohjaa. Vitamiinien ja kivennäisaineiden lisäksi marjojen polyfenolit kiinnostavat suuresti. Polyfenolien vaikutuksista saadaan jatkuvasti tutkimustietoa muun muassa sydän- ja verisuonitautien, tulehdussairauksien, elimistön ikääntymiseen liittyvien sairauksien ja ravintoperäisten syöpien ehkäisyssä.

Polyfenolit ovat marjojen terveysvaikutteisia ainesosia, jotka antavat samalla väriä aterialle. Siksi marjoja löytyy sinisinä, punaisina, mustina, keltaisina ja oransseina. Värejä riittää paitsi arkeen myös juhlien herkkuihin, samoin makuja. Marjojen avulla terveellinen ruoka voi sekä maistua että näyttää hyvältä.

Luonnosta sata kiloa jokaiselle suomalaiselle

Useimmilla marjojen kahden desin päiväsaanti jää vielä haaveeksi. Suomalaiset syövät marjoja ja niitä sisältäviä tuotteita 40 – 45 grammaa päivässä. Suositukseen pääsy edellyttäisi, että marjojen kulutus kasvaa yli kaksinkertaiseksi.

Mahdollisuuksia tähän on, koska hyvänä satovuonna Suomen luonnossa kasvaa aurinkoenergian avulla yli 500 miljoonan kilon marjasato, sata kiloa jokaiselle suomalaiselle. Lisäksi marjojen viljelyllä voidaan täyttää puutarhamarjojen kysynnän kasvua.

Metsämarjojen arvostus on kohonnut viime vuosina ympäristö- ja terveystietoisten kuluttajaryhmien eli niin sanottujen lohas-ryhmien keskuudessa. Nollahiilijalanjäljen jättävät elintarvikkeet ovat harvinaisia.

Suomi on poikkeuksellisessa asemassa, sillä näitä aurinkoenergialla kasvavia terveystuotteita saa jokamiehenoikeuden turvin poimia vapaasti poimia. Siksi ympäristötietoiset henkilöt lisäävät metsämarjojen käyttöä ja korvaavat niillä kuivista maista tuotavia hedelmiä ja kasviksia.

Eihän ole järkevää pahentaa tilannetta kuivuutta kärsivissä maissa rahtaamalla sieltä satoja miljoonia litroja vettä Suomeen hedelmien ja kasvisten mukana ja samanaikaisesti mädättämällä oman maan raaka-aineet luontoon.

Meillä voi syödä suoraan luonnosta

Terveystietoisen ympäristöystävän ruokavalio koostuu lähellä tuotetuista terveellisistä raaka-aineista. Jos pienet muutokset tehdään väestötasolla, sillä on suuri vaikutus paitsi kansanterveyden myös ympäristön kannalta.

Meidän kannattaa arvostaa ja käyttää puhtaita, terveellisiä ja turvallisia raaka-aineitamme. Meillä marjoja voi syödä suoraan luonnosta tarvitsematta pelätä haitallisia bakteereja tai viruksia.

Tule mukaan marjatiimiin ja nautitaan marjoja kaksi desiä päivässä sellaisenaan tai marjatuotteiksi valmistettuina. Se on valinta paremman terveyden ja ympäristön puolesta.

Tiedon välitti Ruokatieto/ Simo Moisio

Lisätietoja marjoista ja sienistä http://www.arktisetaromit.fi/fi/etusivu/

Aiheet: , , ,