Umami muualla Facebook

Julkaistu 2. 5. 2014 Teksti Tiedotteet, kuvat /kuva Lidl Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Näin suomalaiset grillaavat

Suomalaiset rakastavat grillaamista: Lidl kysyi lähes 600 suomalaiselta mitä, missä ja milloin he grillaavat. Lidl avasi tänään myös grillikauden esittelemällä Grillimaisteri Kids ja Grillimaisteri USA -sarjoilla laajentuneen Grillimaisteri-tuoteperheen.

– Grillaaminen on suomalaisia yhdistävä harrastus, intohimo ja joillekin jopa elämäntapa. Lähes 90 prosenttia grillibarometrimme vastaajista kertoi grillaavansa kesäkaudella ja heistä jopa 55 prosenttia grillaa viikoittain, kertoo Lidl Suomen ostojohtaja Timo Hansio.

Noin 90 % vastaajista grillaa loma- ja vapaapäivinä. Reilu kolmannes grillaa arkipäivinä. Arkipäivinä grillaaminen korostuu lapsiperheissä, joista noin 40 % grillaa myös arkisin.

– Stereotypioissa grillaaminen yhdistetään miesten puuhaksi, mutta selvityksemme mukaan sekä miehet että naiset osallistuvat yhtälailla niin grillituotteiden hankkimiseen kuin itse grillaamiseenkin, Hansio toteaa.

Lidl Grillibarometrissa tiedusteltiin myös, millä suomalaiset grillaavat. Yli puolet vastaajista grillaa kaasugrillillä (55 %). Seuraavaksi suosituin oli hiiligrilli (19 %). Barometrin mukaan vapaa- ja lomapäivinä grillaamiseen käytetään selkeästi enemmän aikaa kuin arkena.

– Monille grillaaminen ei ole pelkästään ruoanlaittoa, vaan sosiaalinen tapahtuma, johon varsinkin vapaapäivinä halutaan käyttää runsaasti aikaa. Grillaaminen on mukavaa puuhaa, ja törmäsimme vastauksissa vain yhteen grillaamisen varjopuoleen: ikävää grillaamisessa on vain grillin putsaaminen, Hansio avaa.

Lidl Grillibarometrin tiedot kerättiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa syyskuun lopussa 2013. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–65-vuotiaat henkilöt, jotka grillaavat kesäkaudella. Kokonaisotos oli 572 henkilöä, joista 62 sanoi, ettei grillaa lainkaan kesäkauden aikana. 510 ilmoitti grillaavansa, ja oli vastannut kaikkiin kysymyksiin.

Lapsille oma Grillimaisteri Kids

Lidl Grillibarometri vaikutti merkittävästi tämän vuoden Grillimaisteri-tuoteperheen suunnitteluun. Grillimaisteri-tuoteperheeseen tulee kesän aikana kuulumaan yli sadan tuotteen valikoima grilliherkkuja perinteisistä Grillimaisteri-tuotteista uutuuksiin, kuten raakamakkaraan tai nyt niin ajankohtaiseen nyhtöpossuun. Uusina aluevaltauksina on kaksi kokonaan uutta alatuoteryhmää: Grillimaisteri USA ja Grillimaisteri Kids.

– Kids-tuoteperheeseen kuuluu muun muassa perheen pienimpien grillattavaksi soveltuva jauhelihapihvi ja pillimehu. Lidl Grillibarometrin vastaajien mukaan lapsille grillataan erityisesti makkaraa, broileria ja kasviksia, joten huomioimme myös tämän tuoteperheen suunnittelussa, Hansio kertoo.

Grillimaisteri USA -tuoteperhe on ottanut vaikutteensa grillaamisen luvatusta maasta Yhdysvalloista. Esimerkiksi mesquitopuun savu, cajun ja viski maistuvat Grillimaisteri USA -tuotteissa.

– Haluamme tehdä grillaamisesta inspiroivaa, monipuolista ja vaivatonta. Kaikki grillaamisessa tarvittava tuli myymälöihin ennen vappua, kertoo Hansio.

Suomen parasta grillaajaa etsitään jo neljättä kertaa

Jos suomalaiset rakastavat grillaamista, niin rakastaa Lidlkin. Suuren suosion saavuttaneella Grillimaisteri-kaupunkikiertueella etsitään Suomen kovinta grillaajaa kesäkuun alusta lähtien. Grillaustaitoja mitataan ensiksi alkukilpailuissa Porissa, Turussa, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Oulussa ja Helsingissä. Kilpailu huipentuu Helsingin Narinkkatorilla heinäkuun alussa järjestettävään Grillimaisteri 2014 -finaaliin. Tuomareina kilpailussa toimivat huippukokit Henrik ”Roope” Rehbinder ja Janne Pekkala. Finaalissa tuomaristoon hyppää mukaan myös Hans Välimäki. Finaalin yhteydessä järjestetään myös suuri koko perheen ilmainen musiikkitapahtuma, jossa esiintyy useita suomalaisia eturivin artisteja. Kisaan voi hakea kuka tahansa grillauksesta kiinnostunut grillimaisteri.fiverkkosivuston kautta, joka aukesi uudistuneena juuri vapuksi.

– Grillimaisteri on ehdottomasti koko vuoden suurin markkinointipanostus ja kesän kohokohta kaikille lidliläisille, Hansio toteaa. Grillimaisteri-kiertue alkaa 7.6. Porin kauppatorilta ja päättyy finaaliin Helsingin Narinkkatorilla 6.7. Kiertue käy seitsemällä paikkakunnalla.

Lidl Grillibarometri – Näin Suomi grillaa

  1. Lidl selvitti mitä ja miten suomalaiset grillaavat grillikaudella. Lidl Grillibarometrin tiedot kerättiin Taloustutkimuksen internetpaneelissa 21.–24.9.2013. Tutkimuksen kohderyhmä oli 18–65 -vuotiaat henkilöt, jotka grillaavat kesäkaudella. Kokonaisotos oli 572 henkilöä, joista 62 sanoi, ettei grillaa lainkaan kesäkauden aikana. 510 grillaa ja on vastannut kaikkiin kysymyksiin. Jatkokysymykset esitettiin siis vastaajille, jotka kertoivat grillaavansa kesäkaudella.
  2. Lähes 90 % tutkimukseen osallistuneista grillaa kesäkaudella ja heistä 55 % grillaa viikoittain.
  3. Noin 90 % vastaajista grillaa loma- ja vapaapäivinä. Reilu kolmannes grillaa arkipäivinä.
  4. Arkipäivinä grillaaminen korostuu lapsiperheissä, joista noin 40 % grillaa myös arkisin.
  5. Miehet sekä naiset osallistuvat yhtälailla niin grillituotteiden hankkimiseen kuin grillaamiseenkin.
  6. Suurin osa grillaa kaasugrillillä. Seuraavaksi suosituin on hiiligrilli.
  7. Suosituimmat grillituotteet ovat kasvikset, makkarat ja possu. Arjen ja vapaapäivän välillä on vain hieman eroja grillattavien raaka-aineiden osalta.
  8. Lapsille grillataan erityisesti makkaraa, broileria ja kasviksia.
  9. Grillituotteiden valinnassa tärkeimmiksi asioiksi nousivat hyvä maku, helppo valmistaa, edullinen hinta ja marinoimattomuus.
  10. Ainoa mainittava ikävä asia grillaamisessa on grillin putsaaminen.

Aiheet: , , , , , ,

Kirjoita kommentti