Julkaistu 22. 10. 2011 Teksti Tiedotteet Ei kommentteja Ruoka ja juoma

Omatekoiset makusiirapit

Kylmästä vuodenajasta voi nauttia kuuman juoman ääressä niin yksin kuin seurassakin. Itse keittämällä ja maustamalla kauden juhliin ja arjen eri tilanteisiin saa pienellä vaivalla loihdittua erityisiä juomia. Dansukker Cane Syrup -ruokosokerisiirappi kahvissa tai Dansukker Vaaleaa siirappi teessä tuo vaihtelua tuttuihin juomiin. Omatekoinen glögi ilahduttaa niin tuoksullaan kuin maullaan, ja juoman makeusasteen saa juuri mieleisekseen. Myös monikäyttöiset makusiirapit on helppo valmistaa itse.

Pimeinä ja viileinä iltoina on rentouttavaa viettää aikaa kotioloissa. Nojatuoliin on mukava linnoittautua seuranaan kupillinen höyryävää juomaa. Kuumia juomia on helppo keittää itse, ja pienelläkin vaivalla voi saada aikaan mitä maistuvimpia erikoisuuksia ilahduttamaan niin kotiin saapuvia perheenjäseniä kuin vieraita. Kiireettömien koti-iltojen lisäksi kuumat juomat piristävät talviulkoilun lomassa. Termospullosta tarjottu lämmin juoma maistuu erityisen hyvälle raikkaassa ulkoilmassa.

– Siirapit ovat kätevä tapa lisätä makua ja vaihtelua tuttuihin juomiin. Lakritsiin vivahtava Dansukker Cane Syrup -ruokosokerisiirappi sopii tummiin juomiin; Dansukker Vaalea siirappi sen sijaan makeuttaa vaaleat juomat, Suomen Sokeri Oy:n markkinoinnin suunnittelupäällikkö Inari Kettula kertoo.

Makusiirappia omista lempimausteista

Kahviloissa ja ravintoloissa juomia maustetaan usein makusiirapeilla. Yhtä herkullisia juomia voi loihtia myös kotikeittiössä, sillä makusiirapin valmistaminen on helppoa. Väri- ja säilöntäaineeton makusiirappi syntyy hetkessä: kattilassa keitetään nestettä valitun makuaineen kanssa, minkä jälkeen lisätään sokeri ja seosta keitetään noin 10–15 minuuttia. Makuaineena voi käyttää esimerkiksi kardemummaa, pähkinää, inkivääriä, neilikkaa tai hedelmiä. Makusiirapilla tuttuihin juomiin ja ruokiin saa vaihtelua ja täyteläisyyttä.

– Makusiirappi on hyvä säilyttää ilmatiiviissä astiassa jääkaapissa. Siirapin voi ottaa esille aamu- ja iltapalan aikaan ja lisätä sitä juomiin, luonnonjogurttiin, viiliin tai vaikkapa pannukakun päälle. Lisäksi se sopii mainiosti eri ruokien maustamiseen ja jälkiruokien koristeluun. Kauniisti pakattu makusiirappipurkki on myös persoonallinen joululahja, Kettula vinkkaa.

Kotitekoinen glögi luo joulun tunnelmaa

Joulunajan suosituin kuuma juoma on glögi. Alkoholiton glögi maistuu aikuisten lisäksi myös lapsille ja sitä juodaan arkenakin. Glögin valmistaminen itse kannattaa jo siksi, että keittiöstä leijailevat ihanat tuoksut luovat tunnelmaa. Lisäksi itse tekemällä glögistä saa juuri sellaista kuin haluaa.

– Kotona valmistettaessa glögin makeutta ja mausteisuutta voi itse säädellä ja erilaisilla siirapeilla glögeihinkin saa uusia makuvivahteita. Luumusiirappi antaa lempeää ja täyteläistä makua; appelsiinisiirappi raikkautta ja kirpeyttä, Kettula kertoo.

Makusiirappeja

Luumusiirappi

500 g tuoreita luumuja
3 dl Dansukker Taloussokeria

Pane huuhdotut ja pilkotut luumut (kivet voit poistaa tai jättää) kattilaan. Kaada vesi päälle. Anna kiehua hiljaa poristen kauniin punaiseksi mehuksi. Siivilöi. Kaada mehu kattilaan (3–4 dl), lisää sokeri ja keitä 10–15 minuuttia kunnes liemi on siirappimaista. Jäähdytä. Liemen siirappimaisuus lisääntyy jäähtyessä. Säilytä jääkaapissa.

Appelsiinisiirappi

3 appelsiinia
2 ½ dl Dansukker Luomuruokosokeria

Raasta yhden pestyn appelsiinin keltainen kuori suoraan kattilaan. Halkaise appelsiinit ja purista puolikkaista mehut (noin 3 ½ dl) ja kaada mehu kattilaan. Lisää sokeri ja keitä 10–15 minuuttia. Jäähdytä. Liemen siirappimaisuus lisääntyy jäähtyessä. Jos haluat sileän siirapin, siivilöi kuumana. Säilytä siirappi jääkaapissa.

Viikunasiirappi

250 g kuivattuja viikunoita
kuivattu inkiväärinpalanen
kanelitanko
250 g Dansukker Fariinisokeria

Pane pilkotut viikunat, inkivääripala, kanelitanko ja vesi kattilaan. Keitä 15–20 minuuttia. Siivilöi. Mittaa mehu (noin 3 dl) kattilaan, lisää fariinisokeri ja keitä 10–15 minuuttia. Jäähdytä. Liemen siirappimaisuus lisääntyy jäähtyessä. Säilytä siirappi jääkaapissa.

Chilisiirappi

2–3 punaista vahvaa chiliä
1 dl Dansukker Cane Syrup -ruokosokerisiirappia

Hienonna chilit hyvin ja möyhennä silppua veitsen lappeella painaen tai huhmaressa. Sekoita siirappi joukkoon ja anna maustua huoneenlämmössä 2–3 päivää. Siivilöi tai käytä chilisilppuineen. Säilytä viileässä.

Kuumia juomia

Luumuglögi (alkoholiton)

1 dl luumusiirappia
1 l viinirypäle-omenamehua
2–3 rkl glögimaustesekoitusta

Kuumenna aineet kattilassa ja anna hautua kannella peitettynä 15 minuuttia. Siivilöi. Kaada laseihin ja nauti.

Appelsiini-valkoviiniglögi

1–2 dl appelsiinisiirappia
1 plo (75 cl) puolikuivaa valkoviiniä
kuivattu inkiväärinpalanen
kanelitanko
Tarjoiluun
kuorittuja manteleita

Mittaa aineet kattilaan, kuumenna kiehuvaksi. Hauduta kannella peitettynä 15 minuuttia. Siivilöi ja tarjoa manteleiden kanssa.

Appelsiini-vaniljakahvi (1 annos)

2 rkl appelsiinisiirappia
1 tl Dansukker Vaniljasokeria
1 ½ dl vahvaa kahvijuomaa (tai 8 cl espressojuomaa)
1 dl kuumaa maitoa
3 rkl kerma- tai maitovaahtoa
appelsiinin kuoriraastetta

Mittaa appelsiinisiirappi ja vaniljasokeri mukiin. Kaada kahvijuoma ja maito päälle. Annostele kerma- tai maitovaahtohuppu pinnalle. Koristele appelsiinin kuoriraasteella.

Chili-suklaajuoma (1 annos) (Otsikkokuvassa)

2 rkl chilisiirappia
1 ½ dl maitoa
½ dl kermaa
2 rkl tummaa kaakaojauhetta
4 palaa taloussuklaata
3 rkl kermavaahtoa

Valuta chilisiirappi mukiin. Keitä maito, kerma ja kaakaojauhe juomaksi. Sekoita suklaapalat kuumaan juomaan, kaada mukiin ja sekoita.  Lusikoi kermavaahto päälle ja nauti.

Viikunatee (1 annos)

1–2 rkl viikunasiirappia
2 dl haudutettua teetä

Valuta viikunasiirappi kuppiin. Kaada tuoksuva tee päälle. Sekoita ja nauti.

Inkiväärijuoma (2 annosta)

4–6 viipaletta tuoretta inkivääriä
1 ½ rkl Dansukker Cane Syrup -ruokosokerisiirappia

Mittaa aineet kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi ja hauduta 15 minuuttia. Kuumenna tarvittaessa ja siivilöi ennen nauttimista.

Tiedotteen välitti Suomen sokeri/ Cisionwire.

Aiheet: , , ,